Tips voor Randoneurs
In Frankrijk zijn de Formule 1 hotels erg populair onder randonneurs. Vooral omdat je er om 2 uur 's nachts zonder enig probleem kunt aankomen en enkele uren later vertrekken.NicoNB schreef:Ik zit een beetje te dagdromen over een solorit van 2400/2500 km in 7 a 8 dagen richting het zuiden van Frankrijk en terug. Gemiddeld dus >300 km per dag, periode ergens rondom de langste dagen van het jaar zodat ik onderweg tijdens daglicht kan rijden, juni dus.
Complicerende factoren zoals ik ze nu zie, overnachten, ik wil niks maanden van te voren vastleggen, zeker niet de overnachtingen. Ik hoop die flexibiliteit bij warmshowers te vinden. Afgelopen paar jaar zijn daar heel veel nieuwe adressen bijgekomen. Ik heb 4-5 jaar geleden met minimale kampeeruitrusting gereden maar dat vind ik niks.
Kleine rugzak met wat kleding en ruimte voor proviand, daar moet het maar mee.
Eten onderweg natuurlijk het volgende drama maar goed, daar ligt dan ook deels de uitdaging.
Van het voorjaar (april) eerst maar eens kijken hoe 2 dagen achter elkaar 300 km gaat.
Geen idee hoe of dat met werk gaat combineren trouwens. Ben met mijn onderneming wat aan het shiften geloof ik.
Via de site van Tour for Life stuitte ik op een trainingsschema voor een tocht van 8 dagen over 1380 km in september.
Het traningsschema vind je hier.
Klik op "traning en clinics", daar vind je de downloadlink voor een schema voor deze route.
Het traningsschema vind je hier.
Klik op "traning en clinics", daar vind je de downloadlink voor een schema voor deze route.
Het hoeft echt niet zoveel. Ik heb heel wat randonneursjaren gehad waarbij mijn eerste fietskilometers de kilometers onderweg naar het station voor mijn eerste 200 waren. OK, dat waren dan wel de jaren waar ik in de winter een volledig schaatsseizoen draaide.
Training wordt vaak overrated voor brevetten, de brevetten zijn namelijk training. Training voor de echt grote tochten. Maar je kunt ze uiteraard ook gewoon voor de lol rijden. Dit laatste moet voorop blijven staan, lol. Teveel focus op training doet dat weer teniet.
Training wordt vaak overrated voor brevetten, de brevetten zijn namelijk training. Training voor de echt grote tochten. Maar je kunt ze uiteraard ook gewoon voor de lol rijden. Dit laatste moet voorop blijven staan, lol. Teveel focus op training doet dat weer teniet.
Zo heftig is dat schema toch niet ?monique70 schreef:Van dat schema zou de moed me spontaan in de schoenen zakken en zou ik mijn fiets de deur uit doen. Leuk voor mensen zonder baan en kinderen. Zoveel fietsuren in de week..... Het kan ook met wat minder.
Neem tenminste aan dat getallen die ik daar zie staan over minuten gaan.
Ik houd het op kilometers. Als je in het weekend vroeg vertrekt, ben je in de meeste gevallen rond (of net na) het middaguur weer thuis. De hele middag beschikbaar voor allerlei andere zaken en altijd in een goed humeur, want 's ochtends lekker gefietst.
Ik las kilometers , minuten klinkt wel aannemelijker.DDX schreef:Zo heftig is dat schema toch niet ?monique70 schreef:Van dat schema zou de moed me spontaan in de schoenen zakken en zou ik mijn fiets de deur uit doen. Leuk voor mensen zonder baan en kinderen. Zoveel fietsuren in de week..... Het kan ook met wat minder.
Neem tenminste aan dat getallen die ik daar zie staan over minuten gaan.
Parijs-Brest-Parijs 2023
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Een nadeel van een schema is dat je weer moet. Ik houd het liever op wat variatie.
Het afgelopen jaar heb ik een aantal keren met fietsende leden van een triathlonclub meegefietst en ging het er voor mij stevig aan toe. Snelheid trainen en langere perioden in het rood rijden, dat soort dingen. Ik was meer een diesel geworden die pas na 100 kilometer of meer de gang erin kreeg.
Ook ga ik in de zomer regelmatig op de mountainbike het bos in voor een intensieve gooi- en smijttraining.
Alleen maar dagenlang op een fiets zitten wordt ook zo saai.
Het afgelopen jaar heb ik een aantal keren met fietsende leden van een triathlonclub meegefietst en ging het er voor mij stevig aan toe. Snelheid trainen en langere perioden in het rood rijden, dat soort dingen. Ik was meer een diesel geworden die pas na 100 kilometer of meer de gang erin kreeg.
Ook ga ik in de zomer regelmatig op de mountainbike het bos in voor een intensieve gooi- en smijttraining.
Alleen maar dagenlang op een fiets zitten wordt ook zo saai.