53x11 schreef:"Legitimeren" en "legaliseren" zijn twee verschillende dingen.
Maar dat terzijde: ben nu toch wel benieuwd hoe je een paard het beste kan passeren. Ik kom ze persoonlijk liever niet tegen, maar dat ligt ook aan mijn eigen (onrealistische?) angst voor die beesten.
Bellen, (oog)contact zoeken met
ruiter en rustig passeren. Het gaat eigenlijk zelden mis.
Ben ook wel voor het share the road principe (in veel landen maken paarden, wandelaars en mountainbikers volgens mij zonder problemen gebruik van hetzelfde pad, in Nederland moet iedereen zijn eigen afgeschermde stukkie blijkbaar..), maar ergens is het toch vreemd dat een groot beest, dat blijkbaar kan schrikken (en schade aanrichten) van normaal verkeer, op de openbare weg mag.
Paarden kan je prima verkeersmak krijgen, maar niet iedereen doet/kan dat. Ja, dat zou met een
ruiter-rijbewijs moeten worden opgepikt, maar ja, de wetgeving loopt nogal achter.
Als elk paard een politiepaard was is er geen priobleem met autos (of rookbommen, relschoppers en ander gedoe). Maar dat vergt specifiek trainen en dat doen de meeste mensen niet of te weinig.
Dat gezegd hebbende, zoveel ongelukken tussen fietsers en paarden gebeuren er nou ook weer niet. Paardrijden is eigenlijk vooral link voor de berijder (vrij gevaarlijke sport), een paard zal niet zo snel door een mens heen rossen.