Pagina 1 van 7

Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 30 apr 2015 21:41
door sloeren
Hier een lijstje racefietsen met een lange balhoofdbuis.
Regelmatig vragen bezoekers naar een lijst met dit soort fietsen.

Zoektermen: gran fondo, comfortracer, endurance, c2c

Fietsen:
- Bianchi Infinito
- Bianchi Intenso
- Bianchi Intrepida
- BMC Gran Fondo
- Cannondale Synapse
- Canyon Endurace CF
- Colnago C60 H-variant
- Colnago CX Zero
- Cube Attain
- Cube Peloton
- Felt Z
- Focus Izalco Ergoride
- Giant Defy
- Koga Durado
- Kuota Kiral
- Kuota Khydra
- Lapierre Pulsium
- Merckx Mourenx69
- Merida Ride
- Pinarello Rokh
- Ridley Fenix
- Rose Xeon CGF & GF
- Scott Solace
- Specialized Roubaix
- Trek Domane
- Van Nicholas Zephyr
- Wilier GTR team
- .........


Geen race-, geen endurance-geometrie: iets er tussen in:

- Bianchi Impulso
- Bianchi Via Nirone
- Kuota K-Uno
- Kuota Kryon
- Scott CR1

(gejat van lcsmet uit een ander topic, dank @ Bome)

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 30 apr 2015 23:57
door nijkie
Kuota Kryon.

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 02 mei 2015 13:48
door marsel
Canyon Endurace AL
Cube Peloton

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 02 mei 2015 14:44
door Bome
Lijstje even op alfabetische volgorde gezet.
- Bianchi Infinito
- BMC Gran Fondo
- Cannondale Synapse
- Canyon Endurance CF
- Colnago CX Zero
- Felt Z
- Giant Defy
- Koga Solacio
- Kuota Kryon
- Merckx Mourenx69
- Merida road
- Rose Xeon
- Scott Solace
- Specialized Roubaix
- Specialized Secteur
- Trek Domane

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 02 mei 2015 15:29
door scottpch
Scott CR1

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 02 mei 2015 17:36
door Lcsmet
sloeren schreef:Hier een lijstje racefietsen met een lange balhoofdbuis.


(gejat van lcsmet uit een ander topic)
Als dit topic bijdraagt aan het vermijden dat we hier steeds hetzelfde antwoord op steeds dezelfde soort vraag moeten geven dan is dat niet erg. :)

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 02 mei 2015 21:46
door AluRacer
De Specialized Diverge past daar ook tussen, spreek uit ervaring.

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 02 mei 2015 22:51
door Spaceship
AluRacer schreef:De Specialized Diverge past daar ook tussen, spreek uit ervaring.
Past meer in de catagorie: adventure bike / gravelracer
Heeft ook geen langer dan gemiddelde balhoofdlengte.

(verder mooie fiets hoor!)

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 03 mei 2015 08:46
door AluRacer
Het balhoofd van mijn Diverge smartweld is wel hoger dan gemiddeld, en ik heb begrepen dat het alu frame van de Diverge A1, vrijwel het zelfde is van de Secteur.
Ik heb mijn fiets geprobeerd voor een langere periode, en met behulp van Strava.
Hij is niet minder snel dan een "gewone racer", terwijl op slecht wegdek, ook in beklimmingen de Diverge het wint ten opzichte van mijn 2,5 kg lichtere racefiets.
Afdalingen, zeker met ook een slechter wegdek worden sneller genomen, comfort en schijfremmen winnen het hier.
Vandaar mijn keuze voor de Diverge als endurance en comfort racer.

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 03 mei 2015 11:37
door Spaceship
Secteur maat 54
Top-Tube Length, Horizontal 548mm
Head-Tube Length 165 mm

Diverge maat 54
Top-Tube Length, Horizontal 548mm
Head-Tube Length 140 mm


De Secteur heeft een langer balhoofd, de Diverge standaard.

Nu weet ik niet of de Diverge voorvork ook hoger is zodat je meer ruimte voor banden hebt zoals bij een crosser. Het is tenslotte een wat afwijkend concept. In dat geval zou het stuur wat hoger uitkomen.

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 03 mei 2015 15:19
door AluRacer
Spaceship schreef:Secteur maat 54
Top-Tube Length, Horizontal 548mm
Head-Tube Length 165 mm

Diverge maat 54
Top-Tube Length, Horizontal 548mm
Head-Tube Length 140 mm


De Secteur heeft een langer balhoofd, de Diverge standaard.

Nu weet ik niet of de Diverge voorvork ook hoger is zodat je meer ruimte voor banden hebt zoals bij een crosser. Het is tenslotte een wat afwijkend concept. In dat geval zou het stuur wat hoger uitkomen.



Mijn Diverge Smartweld E5 in maat 56, heeft een Head-tube van 165mm.
De vork is inderdaad zeer waarschijnlijk hoger, er passen banden in tot 35mm.
Standaard heeft hij 32mm banden.
De stuurpen is 12 graden, en wijst bij mij naar beneden, dus wanneer ik hem omdraai kom je nog hoger uit, wat voor mij niet hoeft.
Standaard wordt er een compact stuur gemonteerd, dus je kunt heerlijk onder in de beugel hangen.
Afbeelding

Re: Lijst endurance, comfort, gran fondo

Geplaatst: 03 mei 2015 18:45
door remco1b
Misschien is het handig om bij de rose even te vermelden dat het dan een Xeon CGF of GF is. En niet de CRS enz.