Sora of Tiagra voor beginner
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 04 aug 2010 11:11
Volgend jaar komt de Tiagra in 10-speed uit... dus naar (eventuele) latere updates/compatibiliteit toe zou ik nog even wachten (als dat mogelijk is) en voor 10-speed Tiagra gaan. Deze groep voldoet doorgaans wel. Ik ben zelf begonnen (een 6-tal jaar geleden) met een bescheiden Sora-groep en heb er ook veel plezier en ettelijke kilometers (en toertochten) aan beleefd. Ondertussen zit ik wel al aan een Chorus-groep (op mijn beide koersfietsen). Hou er dus rekening mee dat je naarmate je meer fiets je misschien toch zal verlangen naar updates. En dan lijkt me de nieuwe Tiagra een indeale instap. En eerlijk is eerlijk, die Chorus schakelt beter en is kwalitatief ook beter. Maar niks verkeerd aan beginnen met een Tiagra. Succes!
Dat is goed om te weten. Eigenlijk wil ik nu een fiets kopen, ben ook nog niet in het bezit van een sportfiets, dus wachten betekent langer niet fietsen... maar die nieuwe Tiagra ziet er wel uit als een kwaliteitsverbetering (heb me even bijgelezen) en als ik anders met upgrade en compatibiliteit in de problemen kom is het natuurlijk beter om te wachten...
Was eigenlijk van plan om de Trek 1.5 te kopen (volledig Tiagra) of heel misschien de Hybride 7.5 FX, maar de racefiets heeft wel mijn voorkeur. Nu 760 euro nieuwprijs, gooi er fiscaal voordeel via werk overheen en dat komt neer op zo'n 445 euro, mooi bedrag voor een nieuwe fiets en genoeg budget over om al de andere benodigdheden die ik natuurlijk ook nog niet heb (helm, schoenen, etc) aan te schaffen.
Dan is echter de vraag... Voor mijn doeleinden is 10-speed natuurlijk niet noodzakelijk, maar hoe groot zullen de de compatibiliteitproblemen tussen Tiagra 9 en Tiagra 10 zijn? Als ik nu een 9 koop, wordt upgraden dan een stuk lastiger als het rijden me bevalt, heeft het weinig impact op upgraden, of betekent het gewoon dat ik het in iets grotere stappen moet doen? Gaat het problemen geven als er iets stuk gaat? Ik neem toch aan dat Tiagra 9 onderdelen of compatible onderdelen nog een jaren op de markt zullen blijven als vervanging voor kapotte onderdelen (zoals hierboven bijvoorbeeld bibske een nieuwe freewheel en ketting liet zetten) te vervangen? Of niet, en ga ik bij kapotte onderdelen hoog in de kosten lopen omdat ik dan meerdere dingen of de hele groep moet vervangen?
Hoop eigenlijk wel voor een paar jaar goed te zitten als ik nu een fiets koop, en nadeel van wachten op de 10 is dat ik pas volgend jaar een fiets heb en dat het waarschijnlijk weer duurder wordt (als ik niet tot einde Zomer wil wachten). Wil eigenlijk zo rond de 750 nieuwprijs blijven, om zo onder de 500 euro daadwerkelijke kosten voor de kale fiets te komen en zo op een acceptabel bedrag uit te komen na het aanschaffen van de extra benodigdheden.
Was eigenlijk van plan om de Trek 1.5 te kopen (volledig Tiagra) of heel misschien de Hybride 7.5 FX, maar de racefiets heeft wel mijn voorkeur. Nu 760 euro nieuwprijs, gooi er fiscaal voordeel via werk overheen en dat komt neer op zo'n 445 euro, mooi bedrag voor een nieuwe fiets en genoeg budget over om al de andere benodigdheden die ik natuurlijk ook nog niet heb (helm, schoenen, etc) aan te schaffen.
Dan is echter de vraag... Voor mijn doeleinden is 10-speed natuurlijk niet noodzakelijk, maar hoe groot zullen de de compatibiliteitproblemen tussen Tiagra 9 en Tiagra 10 zijn? Als ik nu een 9 koop, wordt upgraden dan een stuk lastiger als het rijden me bevalt, heeft het weinig impact op upgraden, of betekent het gewoon dat ik het in iets grotere stappen moet doen? Gaat het problemen geven als er iets stuk gaat? Ik neem toch aan dat Tiagra 9 onderdelen of compatible onderdelen nog een jaren op de markt zullen blijven als vervanging voor kapotte onderdelen (zoals hierboven bijvoorbeeld bibske een nieuwe freewheel en ketting liet zetten) te vervangen? Of niet, en ga ik bij kapotte onderdelen hoog in de kosten lopen omdat ik dan meerdere dingen of de hele groep moet vervangen?
Hoop eigenlijk wel voor een paar jaar goed te zitten als ik nu een fiets koop, en nadeel van wachten op de 10 is dat ik pas volgend jaar een fiets heb en dat het waarschijnlijk weer duurder wordt (als ik niet tot einde Zomer wil wachten). Wil eigenlijk zo rond de 750 nieuwprijs blijven, om zo onder de 500 euro daadwerkelijke kosten voor de kale fiets te komen en zo op een acceptabel bedrag uit te komen na het aanschaffen van de extra benodigdheden.
9-speed onderdelen zoals cassette en ketting zullen over een aantal jaar zeker geen probleem geven. Een ander verhaal is de shifter, die zal je over een paar jaar niet zo makkelijk meer vinden maar dan kan je overstappen naar een 10-speed shifter. In principe bepaalt je cassette hoeveel versnellingen je hebt, je kan dan ook gerust een klikje meer op je shifter hebben en je derailleur volgt je shifter dus daar maakt het eigenlijk ook niet uit. Op zich is het dan wel een mooi moment om er een niewe 10-speed cassette op te zetten, uiteraard wel met een nieuwe (smallere) ketting.
Ik vind het al bij al dus wel meevallen met die compatibiliteit en upgrade "moeilijkheden" De shifter, cassette en ketting zijn volgens mij de enige specifieke onderdelen maar ik kan het mis hebben. Als je meer informatie wil moet je even bij Sheldon Brown gaan kijken, die heeft er en heel verhaal over geschreven:http://sheldonbrown.com/speeds.html
Wat betreft je keuze tussen hybride en racer, je neigt zelf naar racer maar twijfelt nog een beetje. Als je weinig door de stad moet dan zou ik niet meer twijfelen en vol voor de racer gaan. Als je wel een groot stuk door de stad moet zou ik zelf eerder voor de FX gaan, je hebt een beter zicht op het verkeer en dat is wel prettig.
Ik rij voor woon-werk op een rotversleten hybride met bagagedrager en spatborden. Banden zijn Smart Sam, ideaal voor in de winter maar in de zomer wil ik eigenlijk wat anders. Het was oorspronkelijk een 7-speed maar ik heb er een 6-speed cassette opgezet omdat die maar de helft koste en het werkt prima. Het is ook maar tijdelijk, in februari mag ik van de belastingdienst weer een nieuwe fiets kopen en dan neem ik afscheid van mijn trouwe bestje. Ik neig op het moment trouwens naar een lichte trekking fiets, ik sleep namelijk echt veel gewicht mee elke dag
Ik vind het al bij al dus wel meevallen met die compatibiliteit en upgrade "moeilijkheden" De shifter, cassette en ketting zijn volgens mij de enige specifieke onderdelen maar ik kan het mis hebben. Als je meer informatie wil moet je even bij Sheldon Brown gaan kijken, die heeft er en heel verhaal over geschreven:http://sheldonbrown.com/speeds.html
Wat betreft je keuze tussen hybride en racer, je neigt zelf naar racer maar twijfelt nog een beetje. Als je weinig door de stad moet dan zou ik niet meer twijfelen en vol voor de racer gaan. Als je wel een groot stuk door de stad moet zou ik zelf eerder voor de FX gaan, je hebt een beter zicht op het verkeer en dat is wel prettig.
Ik rij voor woon-werk op een rotversleten hybride met bagagedrager en spatborden. Banden zijn Smart Sam, ideaal voor in de winter maar in de zomer wil ik eigenlijk wat anders. Het was oorspronkelijk een 7-speed maar ik heb er een 6-speed cassette opgezet omdat die maar de helft koste en het werkt prima. Het is ook maar tijdelijk, in februari mag ik van de belastingdienst weer een nieuwe fiets kopen en dan neem ik afscheid van mijn trouwe bestje. Ik neig op het moment trouwens naar een lichte trekking fiets, ik sleep namelijk echt veel gewicht mee elke dag
Had al het vermoeden dat het voornamelijk de shifters zouden zijn die het probleem vormen . Ach, als je die moet vervangen dan is het qua kosten sowieso al van dien aard dat je net zo goed ook even een nieuwe cassette en ketting erop kan zetten. Bedankt ook voor de link, heel nuttige site, mooi om te zien dat er heel veel kan. Hoef me daar dus niet zo'n zorgen over te maken en kan gewoon voor de voordelige 2011 fiets gaan. Fiscaal voordeel gaat natuurlijk niet op boven de 750, dus een 2012 fiets die 250 duurder is, is ook echt 250 euro duurder en das wel veel tussen twee Tiagra fietsen.
Ga binnenkort dan naar de FM en probeer de hybride en racefiets uit en dan maak ik de keus. Route is Gouda-Rotterdam Oost (Woudestein), dus niet heel stedelijk gebied, maar ook geen uitgestorven polder of iets dergelijks. Kies uiteindelijk gewoon degene die het best voelt, voor mijn doeleinden lijken ze allebei wel prima.
Met veel gewicht is een lichte trekking fiets waarschijnlijk de beste oplossing inderdaad, Wel goede timing met het fietsplan, direct na de winter, kan je oude fiets nog even de zware klappen opvangen.
Bedankt voor alle hulp nog, iedereen die heeft gereageerd trouwens, echt fantastisch. Ik ben eruit (bijna dan)!
Ga binnenkort dan naar de FM en probeer de hybride en racefiets uit en dan maak ik de keus. Route is Gouda-Rotterdam Oost (Woudestein), dus niet heel stedelijk gebied, maar ook geen uitgestorven polder of iets dergelijks. Kies uiteindelijk gewoon degene die het best voelt, voor mijn doeleinden lijken ze allebei wel prima.
Met veel gewicht is een lichte trekking fiets waarschijnlijk de beste oplossing inderdaad, Wel goede timing met het fietsplan, direct na de winter, kan je oude fiets nog even de zware klappen opvangen.
Bedankt voor alle hulp nog, iedereen die heeft gereageerd trouwens, echt fantastisch. Ik ben eruit (bijna dan)!
toch even mijn mening erbij zwieren...
Ik heb me destijds een woon-werk-koersfiets gekocht. trek 1200. Mix tiagra met enkel achterderailleur 105.
Die groep beviel me prima, vond ik vlot schakelen.
Ik heb die groep te weinig onderhouden (elke dag woon-werk, weer of geen weer, en niet noodzakelijk even vaak smeren). Dat ding bleef draaien.
Toen ik m'n fiets aan m'n FM heb doorverkocht toen ik m'n nieuwe kocht heeft die enkel opgemerkt dat de trapas speling had gekregen.
En die was van bontrager...
Heb nu een ultegra 10-speed. Een wereld van verschil zullen de meesten hier wel brullen. En uiteraard is die groep beter, maar persoonlijk zou ik dat verschil nu ook niet gaan overroepen!
Op een woon-werkfiets, waar die groepen vermoedelijk niet de nodige onderhoudsbeurten krijgen zullen beide groepen kraken... En da's toch zonde voor een "betere" groep.
Tiagra is dus prima! En als het koersen je bevalt dan neem je toch een 2e "speel"fiets. De houding op een zondagsuitje fiets zal je nu eenmaal toch wat sportiever willen dan op die woon-werkfiets waar er vermoedelijk een rugzakje bij komt kijken.
Ik heb me destijds een woon-werk-koersfiets gekocht. trek 1200. Mix tiagra met enkel achterderailleur 105.
Die groep beviel me prima, vond ik vlot schakelen.
Ik heb die groep te weinig onderhouden (elke dag woon-werk, weer of geen weer, en niet noodzakelijk even vaak smeren). Dat ding bleef draaien.
Toen ik m'n fiets aan m'n FM heb doorverkocht toen ik m'n nieuwe kocht heeft die enkel opgemerkt dat de trapas speling had gekregen.
En die was van bontrager...
Heb nu een ultegra 10-speed. Een wereld van verschil zullen de meesten hier wel brullen. En uiteraard is die groep beter, maar persoonlijk zou ik dat verschil nu ook niet gaan overroepen!
Op een woon-werkfiets, waar die groepen vermoedelijk niet de nodige onderhoudsbeurten krijgen zullen beide groepen kraken... En da's toch zonde voor een "betere" groep.
Tiagra is dus prima! En als het koersen je bevalt dan neem je toch een 2e "speel"fiets. De houding op een zondagsuitje fiets zal je nu eenmaal toch wat sportiever willen dan op die woon-werkfiets waar er vermoedelijk een rugzakje bij komt kijken.
@fransoos: bedankt voor het nog delen van je mening! Mooi om vaak te horen dat de Tiagra groep (op een Trek fiets) bevalt, begin me door dit soort belangrijke feedback steeds beter te beseffen dat dit gewoon een goede groep is voor mijn doel. Vind het ook mooi om mijn woon/werk afstand te gebruiken als excuus om te ontdekken of koersen me bevalt en als dat zo is kan ik altijd duurder gaan natuurlijk. Mezelf kennende zal ik waarschijnlijk ook te weinig onderhoud plegen op lange termijn en teveel geld uitgeven voor een dure groep voor woon/werk leek mij daardoor ook zonde, temeer omdat ik ook een beginner ben qua onderhoud dus dit waarschijnlijk ook niet zo fantastisch zal doen als de getrainde coureur.
Heb zaterdag eindelijk de tijd om te kijken hoe de fietsen bevallen. Voorkeur gaat uit naar de 1.5 (Tiagra), maar moet dus nog zien hoe het is als ik erop zit.
Nogmaals dank voor de hulp. Ik moet zeggen, ik sta echt versteld van dit forum. Prachtig dat zoveel mensen de tijd nemen om gewoon een totaal onbekende beginner zo van gedegen advies te voorzien!
Heb zaterdag eindelijk de tijd om te kijken hoe de fietsen bevallen. Voorkeur gaat uit naar de 1.5 (Tiagra), maar moet dus nog zien hoe het is als ik erop zit.
Nogmaals dank voor de hulp. Ik moet zeggen, ik sta echt versteld van dit forum. Prachtig dat zoveel mensen de tijd nemen om gewoon een totaal onbekende beginner zo van gedegen advies te voorzien!
Tja. We zijn allemaal begonnen!
Zelf heb ik mn trek nieuw gekocht voor net geen 1000. Na 1 jaar woon-werk in Belgie was hij terug betaald: ik kreeg 10ct per km. 5ct woon-werk vergoeding omdat ik fietste en 5ct bij het bewijzen van de kost voor woon-werk: forfaitair 5ct ongeacht het vervoersmiddel. 60km per dag. Tel maar na.
Ik heb mn trek 5 jaar gehad, enkel banden, een ketting of drie en een nieuw stel wielen als "kost". In overname verkocht voor 500.
Doe dat maar eens met een carbon met ultegra onder.
Nu is fietsen een hobby geworden, niet langer woon-werk wegens ander werk en is budget minder een issue. Maar "verliefd" op het fietsen werd ik met een alu met "simpele" groep.
Zelf heb ik mn trek nieuw gekocht voor net geen 1000. Na 1 jaar woon-werk in Belgie was hij terug betaald: ik kreeg 10ct per km. 5ct woon-werk vergoeding omdat ik fietste en 5ct bij het bewijzen van de kost voor woon-werk: forfaitair 5ct ongeacht het vervoersmiddel. 60km per dag. Tel maar na.
Ik heb mn trek 5 jaar gehad, enkel banden, een ketting of drie en een nieuw stel wielen als "kost". In overname verkocht voor 500.
Doe dat maar eens met een carbon met ultegra onder.
Nu is fietsen een hobby geworden, niet langer woon-werk wegens ander werk en is budget minder een issue. Maar "verliefd" op het fietsen werd ik met een alu met "simpele" groep.