Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2024 22:44

Er zijn verdomde drie gouden medailles gehaald op een relatief oude koga kinsei met krachten overgebracht op de baan via absoluut antieke tube technologie.

Dit zou helemaal niet mogelijk moeten zijn :winkthumb: .
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

derxx
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 aug 2024 23:56

thestudent schreef: 12 aug 2024 22:44 Er zijn verdomde drie gouden medailles gehaald op een relatief oude koga kinsei met krachten overgebracht op de baan via absoluut antieke tube technologie.

Dit zou helemaal niet mogelijk moeten zijn :winkthumb: .
Denk dat baanwielrennen de plek is waar tubes nog wel voordeel bieden tov tubeless :mrgreen:


<ducks for cover>
Afbeelding

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 13 aug 2024 07:07

thestudent schreef: 12 aug 2024 21:35 Geen enkele atletiek deelnemer die fatsoenlijk een nummer kon spelden. Heb me dood gelachen.

Al die voorbereiding en training, maar dan niet even de tijd willen nemen om te nummer fatsoenlijk vast te krijgen. Of een doosje speldjes te hebben.
Wat ik niet begrijp is dat ze die nummers opspelden, waarom geen stoffen plaknummers dat is toch veel makkelijker en ook aërodynamischer...
Geldt trouwens in sommige gevallen ook voor wielrenners.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 aug 2024 07:49

thestudent schreef: 12 aug 2024 21:35 Geen enkele atletiek deelnemer die fatsoenlijk een nummer kon spelden. Heb me dood gelachen.

Al die voorbereiding en training, maar dan niet even de tijd willen nemen om te nummer fatsoenlijk vast te krijgen. Of een doosje speldjes te hebben.
Haha. De grote ergernis van de 14-jarige 800m loopster hier thuis. Die is zelf gerust 20 minuten bezig om haar nr. exact waterpas te krijgen.

Maar dat m.n. vrouwelijke sprinters hun haren laten wapperen, terwijl het op de finish soms een honderdste scheelt tussen lopers, daar snap ik echt helemaal niets van.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 aug 2024 08:58

scottpch64 schreef: 13 aug 2024 07:07
thestudent schreef: 12 aug 2024 21:35 Geen enkele atletiek deelnemer die fatsoenlijk een nummer kon spelden. Heb me dood gelachen.

Al die voorbereiding en training, maar dan niet even de tijd willen nemen om te nummer fatsoenlijk vast te krijgen. Of een doosje speldjes te hebben.
Wat ik niet begrijp is dat ze die nummers opspelden, waarom geen stoffen plaknummers dat is toch veel makkelijker en ook aërodynamischer...
Geldt trouwens in sommige gevallen ook voor wielrenners.
Mag niet van de atletiek unie

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 aug 2024 11:03

Die haren/nagels zijn natuurlijk ook een manier om op te vallen in de massa. Een showgehalte helpt wel met sponsoring vinden.
De vraag is ook: wat zouden ze daar nu concreet aan verliezen? Een paar duizendsten op 100m ofzo bij Sha'carri Richardson? We spreken hier over wapperend haar van een atleet die volledig rechtopstaand een inspanning levert van 10,5seconde inclusief versnellen naar die topsnelheid is dat +-35/u gemiddeld. Ik denk niet dat ze veel kan winnen door zich kaal te scheren. Dan zou ik gokken dat er meer winst geboekt kan worden door looptechnisch nog bij te schaven en/of extra kracht te trainen.
Met wat googlen vond ik dat Bolt 37,5/u gemiddeld liep tijdens zijn wereldrecord 100m met een topsnelheid van bijna 45/u. In zijn wereldrecord was Bolt de helft van de tijd bezig met accelereren van 0 naar die 45/u. Ook daar kan ik me niet inbeelden dat hij ook maar 1honderste trager was geweest met het kapsel van Richardson. Bolt zijn sterkste punt ten opzichte van de concurrentie was dat hij een hogere stapgrootte kon linken aan relatief weinig stapfrequentie verlies, als ik het me goed herinner loopt hij 3 stappen minder op 100m dan zijn tegenstand.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3532
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 aug 2024 11:10

Bert Blocken heeft er onderzoek naar gedaan:

Wat is de impact van haarstijl op de luchtweerstand?

Blocken: Elke haarstijl doet de luchtweerstand bij een sprint toenemen. Zelfs wanneer het haar in een dotje wordt opgeknoopt, stijgt de weerstand met 2,3 procent. Bij lang krullend haar is de stijging het grootst: tot 8,7 procent. Bij lange dreadlocks, zoals bij Nafi Thiam, is die stijging kleiner (5,8 tot 6,5%) omdat de dreadlocks tijdens het lopen meer achter de rug hangen dan krulhaar. Dat krulhaar heeft meer volume, en wekt dus meer luchtweerstand op.

Via een computermodel, gebaseerd op de tweede wet van Newton, kunnen we omrekenen hoeveel centimeter dat kost bij het verspringen of honderdsten op de 100 meter sprint. Bij lang krullend haar zal dat ongeveer 4 tot 5 centimeter bedragen, en tussen 2 en 3 honderdsten op de 100 meter.

Wat is de impact van kleding op de luchtweerstand?

Blocken: Heel opvallend: een nauw aansluitend topje en short doet de luchtweerstand zakken met 14,4 procent. Een loshangende broekje, met een strak topje, doet de luchtweerstand met 13,5 procent tóénemen. Een verschil dus van bijna 28 procent tussen de meest en minst aerodynamische outfit.

Het computermodel op basis van de tweede wet van Newton geeft dan 7 centimeter verlies bij 15 procent meer luchtweerstand, 9 centimeter bij 20 procent en ruim 11 centimeter bij 25 procent meer luchtweerstand. Voor de 100 meter sprint kan men gelijkaardige berekeningen doen, dat resulteert in meer dan 7 honderdsten verlies bij 25 procent meer luchtweerstand.

In realiteit zullen de verschillen tussen de outfits niet zo groot zijn – de meeste atletes dragen tegenwoordig vrij strakke shorts en shirts – maar het kan wel oplopen tot een paar honderdsten of een paar centimeter. Ook dat kan bepalen of een atlete op de Olympische Spelen goud, zilver, brons of zelfs geen medaille behaalt.

De combinatie van de impact van kleding én van haar hebben we niet gemeten in de windtunnel. Maar als beiden een stijging van de luchtweerstand veroorzaken kunnen de verschillen weer oplopen, naar 20 procent of meer luchtweerstand, of dus naar minstens 10 centimeter of 7 honderdsten. Let wel: dit is allicht een onderschatting.

(uit Knack.be)
Afbeelding

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 13 aug 2024 11:19

Op de OS zag ik tot mijn verbazing veel wapperende shirts, vooral bij de heren, maar daar waar de dames meestal in een aansluitend topje lopen, ook bij hen.
Een anekdote: Mijn eigen kopvrouw is ooit eens, als hardrijder zonder sprint, tot de finale van een BK sprint geraakt.
Bij de 200 m vooraf had ze haar tijdrithelm op, de grote favoriete vond dit niet meteen nodig, ze hadden het er samen over voor de wedstrijd.
Mijn madam werd winnaar van de 200 met 1 honderdste. In het verdere verloop van het tornooi gaf dit voordeel. De favoriete werd in de halve finale uitgeschakeld.
Lag het aan de helm?😉

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2024 11:33

pino schreef: 12 aug 2024 21:53
1094 schreef: 12 aug 2024 21:46 4 jaar geleden werden die vorken al geïntroduceerd.
Toen alleen bij Hope/Lotus, maar worden nu nagevolgd door belangrijke landen.
Ku cycles had ze toen al.,. hebben zelfs nog rechtzaken aangespannen tegen Hope, rondom de vorige spelen.
Zij zitten vol op de triathlonfietsen (over schoonheid kan je twisten, maar ze claimen in ieder geval gedegen research gedaan te hebben).

https://www.ku-cycle.com/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 aug 2024 12:27

MarkVeenstra schreef: 13 aug 2024 11:33
pino schreef: 12 aug 2024 21:53
1094 schreef: 12 aug 2024 21:46 4 jaar geleden werden die vorken al geïntroduceerd.
Toen alleen bij Hope/Lotus, maar worden nu nagevolgd door belangrijke landen.
Ku cycles had ze toen al.,. hebben zelfs nog rechtzaken aangespannen tegen Hope, rondom de vorige spelen.
Zij zitten vol op de triathlonfietsen (over schoonheid kan je twisten, maar ze claimen in ieder geval gedegen research gedaan te hebben).

https://www.ku-cycle.com/
Ben dan juist wel benieuwd waarom de nederlanders dit niet gebruiken, ik verwacht eerlijk gezegd wel dat ze dit onderzocht hebben

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 aug 2024 12:30

Over de KOGA Kinsei
In aanloop naar de Spelen van Tokio heeft KOGA samen met de KNWU, TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering de ultieme baanfiets ontworpen. De Spelen van Tokio waren met meerdere gouden medailles een groot succes, maar veel tijd om terug te blikken was er niet.



De focus ging al snel op 2024, op de Olympische Spelen van Parijs. Want hoe kunnen we de snelste baanfiets ter wereld nog sneller maken? Die vraag kregen we namelijk van de KNWU. We hebben ons geconcentreerd op de voorvork en de cockpit. Die zijn aangepast en met die verbeteringen is de vork 7% aerodynamischer geworden. Het nieuwe stuur is zelfs 23% sneller dan zijn voorganger. Omdat het grootste deel van de luchtweerstand voor rekening komt van de renner is de totale snelheidswinst 1,2%. Dat komt neer op ongeveer 15 Watt bij 70 km/u.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 13 aug 2024 13:36

Gisteren hoorde ik Harrie Lavreysen zeggen dat hij 2700w kon trappen. 15w is dan amper 0,56%.

Plaats reactie