Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 nov 2023 12:33

Ekar is niet overal te fixen, shimano wel.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 nov 2023 12:34

r0g3r schreef: 30 nov 2023 01:46 Hi,
stel dat ik een fiets op het oog heb die een hoop vinkjes van het wensenlijstje aantikt maar waarbij ik bij aanschaf toch een aantal zaken aan zou willen wijzigen. Dan zijn er in mijn ogen een aantal wegen te bewandelen:

1) de dealer levert én monteert de gewijzigde onderdelen, neemt de stock-onderdelen tot zijn eigen voorraad en tijdens de koop wordt nav de waarde van de gewijzigde onderdelen in samenspraak een totaalprijs overeengekomen.
...........
Om het wat concreter te maken is het misschien handig waar ik aan zit te denken:

Model: Specialized Diverge Expert Carbon 2024 (retailprijs 6300,-)
wat ik graag wil wijzigen:
Drivetrain:
-Crankset van SRAM Rival 1 wide (1by) --> SRAM Rival AXS Wide 43/30 + Powermeter (2by)
-Front Derailleur SRAM Rival etap AXS Wide
-Rear Derailleur SRAM GX Eagle AXS --> SRAM Force (of Rival) Etap AXS Rear Derailleur
-Cassette SRAM NX Eagle, 12-speed, 11-50t --> SRAM XG-1250 Rival 10-36t (of Force XG-1270 10-33t)
-Body van NX -->XDR Body
-Ketting SRAM GX Eagle --> SRAM Rival Flattop
Stuur:
van 42cm naar 40cm stuur (liefst een ander stuur met vlakke bovenkant, nog geen keuze in gemaakt)
Omdat je in een latere post aangeeft dat je niet wil/kan sleutelen en je aanspraak op garantie niet wil verliezen.
Optie 1 en de meerprijs betalen, je zal een pak hoger uitkomen dan de 6300 Euro die je voor ogen hebt.
Laat je dan maar even uitrekenen wat een los frame kost en dan opgebouwd met enkel de onderdelen die jij wil.
Mogelijk dat je dan met de dealer een veel betere prijs kan uitkomen en dan is de fiets volledig naar jouw wens.

Alhoewel ik als eerste optie altijd de fiets zelf zou op-/ombouwen.
Zo moeilijk is het allemaal niet en je bespaart je een pak euro's en hebt het plezier van het zelf opbouwen van je fiets.
En dat plezier is meer waard dan enkel de euro's. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2023 12:40

En wat is garantie waard als je een maand van huis weg bent gefietst en de plaatselijke fietsenmaker zegt doodleuk dat je de garantie bij je eigen dealer moet claimen?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 30 nov 2023 13:04

Er zijn vast (kleinere?) winkels waar je samen met de winkelier/monteur je fiets kan kopen en samen opbouwen. Jij doet ervaring op, de monteur checkt en neemt de garantie op zich.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

abdr
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 30 nov 2023 13:10

Specialized heeft toch een wereldwijd dealernetwerk?

Gezien het budget voor de fiets en het feit dat de route 95% over asfalt gaat veronderstel ik niet dat r0g3r ver van de bewoonde wereld af zal wijken. Ik vermoed een hotel/B&B-tocht doorheen een ontwikkeld continent, iets waar je dagelijks hotels, restaurants en fietsenmakers tegenkomt.

Indien het pad toch verder weg van de beschaving leidt, dan zou zo'n dure fiets met electronisch schakelen ook niet mijn eerste keuze zijn. Dan moet je ervan uit gaan dat je geen vervangstukken kunt kopen en dat je zelf alles moet repareren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2023 13:29

De "lokale" Specialized dealer zit bij mij op 30km afstand. dat is een aardig stukje lopen in het land met de meeste fietsenmakers per km2.

Verder scheelt zelfredzaamheid je vooral heel veel tijd (en geld), net zoals dat je liever niet wil wachten op zeldzame onderdelen. De meesten zijn ook nog 2 dagen in de week dicht.
Campagnolo Ultra Dork

abdr
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 30 nov 2023 13:50

Ik had het eerder over ernstige problemen waarvoor je garantie wil inschakelen, genre scheur in frame of zo. Dan zou het toch wel erg hardvochtig zijn moest je niet bij een lokale Specialized dealer geholpen worden.

Wat de kleine dingen zoals piepjes en kraakjes betreft, is garantie zowieso niet van toepassing wat mij betreft, want dat zijn waarschijnlijk allemaal slijtageonderdelen. Je kan toch moeilijk verwachten dat een fietsenmaker na een paar maanden volcontinu fietsen wiellagers, bb-lagers en/of onderdelen van de aandrijflijn gratis gaat vervangen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 nov 2023 14:00

2-3 maanden bike packen?

Alu of stalen frame, mechanische 10/11 speed groep. Liefst een frame met wat montage punten. Als het kan ook mechanische remmen, velg of schijf, beiden kan. Ik zou voor zo'n trip nooit een 6k kostend carbon frame uitzoeken met elektro schakelen. Een soort recept voor onherstelbaar malheur onderweg. Keep it simple,.....dan kan je het ook simpel weer repareren.

Niet te vergeten, een credit card en twee rechterhanden
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 nov 2023 17:00

Bij mij wat kleinere FM werkt het zo, hij neemt terug en ik krijg de mantel prijzen terug voor de onderdelen (tenzij dit extreem afwijkt)

Ik vraag me vooral af hoe je een voorderrie wil gaan plaatsen op een diverge. Persoonlijk zou ik dat niet durven met een klemband.
Je moet gewoon 1x gaan rijden. Het went echt wel op een gravelbike.

In NL pak je een wat kleinere cassette en in het buitenland een grotere, probleem opgelost. Ik rijd ook op de MTB op de weg met 11/28.
Daar kom je echt altijd mee uit ook op een gravelbike.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 nov 2023 17:15

r0g3r schreef: 30 nov 2023 11:38 Ik wil de fiets binnen 6 maanden 100% werkend, uitgebreid getest en gereed hebben voor een bikepacking trip van 2-3 maanden;
Het ligt er natuurlijk wel aan waar de trip heen gaat, maar voor 3 maanden weg zou ik niet direct voor een 'moderne' fiets met proprietary integrated electronisch alles gaan.




https://www.justpedal.nl/en/248-off-road-gravel-tour :like:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 30 nov 2023 17:57

Gezien een aantal overtrokken reacties zal ik een paar dingen even nuanceren:
- ik kan een ketting, een cassette en wat remblokjes heus zelf vervangen, ik kan zelfs een band plakken! Wat ik mijzelf door het gemis van een werkplaats en de benodigde gereedschappen nog niet aangeleerd heb is een bb pressen, een crankstel op moment aandraaien, remleidingen trekken/bleeden, een achternaafrevisie uitvoeren, balhoofdlagers vervangen of een stuurbuis op maat afzagen. De behoefte of tijd om dit op dit moment zelf te kunnen is er ook niet.
- ik ga inderdaad naar een geciviliseerd noord-Europees land @abdr, niet naar Kazachstan, Namibië of Timboektoe.
En hoewel ik van plan ben om tijdens de reis in redelijke soberheid en eenvoud te leven (wildkamperen/supermarktvoedsel, hier en daar een camping), vind ik het in principe geen probleem om op voorhand wat meer uit te geven aan kwalitatief beter/mooier spul. En @Ernie C, nergens is overigens gezegd dat de fiets erna bij het grof vuil gaat, wie weet volgen de jaren erna nog vele nieuwe avonturen.

Het is 2023 mensen, elektronisch schakelen bestaat inmiddels al een flink aantal jaartjes, wist je dat je met een elektrische auto tegenwoordig ook op vakantie kunt? En waar sommigen veronderstellen dat je, voordat je een reis op de fiets gaat ondernemen eerst in staat moet zijn om hem van onder tot boven tot het laatste schroefje in -en uit elkaar moet kunnen halen, gaan er jaarlijks hele volksstammen op avontuur op twee wielen, van jong tot oud en elk met een eigen persoonlijk budget. Ik vermoed zomaar dat 99% weer thuis geraakt en kan terugkijken op mooie herinneringen zonder eerst een opleiding tot fietsenmaker te hebben gevolgd. Elke stap buiten de deur brengt risico's met zich mee, maar moet je om die reden alles wat eventueel kapot kan gaan onderweg maar wegbezuinigen of versimpelen tot het meest minimale? Dan kun je net zo goed thuis blijven.

Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar ik merk dat er, met name door de wol geverfde leden, heel erg conservatief en vanuit het eigen referentiekader geredeneerd wordt en dit tot hele stellige en polariserende uitspraken leidt. Ook worden er direct allerhande doemscenario's bijgehaald. Het komt bijna over alsof er vanaf de moral highground even naar beneden geschopt moet worden naar iemand die het op een andere manier aan wilt vliegen (hoe haal je het in je hoofd om 6k aan een fiets uit te geven en daar nog dingen aan te willen veranderen, en mét elektrisch schakelen? Belachelijk!).
Jammer, maar ook wel weer te verwachten op een openbaar forum, je ziet het namelijk constant in topics dat men reageert vanuit de 'how can I make this about me'-houding. De reacties kunnen wat mij betreft soms wel wat genuanceerder.

wasbeer2006 schreef: 30 nov 2023 17:00 Ik vraag me vooral af hoe je een voorderrie wil gaan plaatsen op een diverge. Persoonlijk zou ik dat niet durven met een klemband.
Je moet gewoon 1x gaan rijden. Het went echt wel op een gravelbike.

In NL pak je een wat kleinere cassette en in het buitenland een grotere, probleem opgelost. Ik rijd ook op de MTB op de weg met 11/28.
Daar kom je echt altijd mee uit ook op een gravelbike.
Klemband? De Diverge wordt in andere configuraties ook met 2by aangeboden en heeft montagepunten op het frame voor een front derailleur. Verder heeft Eagle niet eens kleine cassettes en wil je wel een kleinere cassette dan moet je hoogstwaarschijnlijk de body en achter derailleur alsnog ook vervangen. En ik had al aangegeven dat ik de sprongen te groot vond bij de testrit. Een stukje op de weg met je MTB rijden is heel wat anders dan 5000 kilometer lang...

0475
Forum-lid
Berichten: 895
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 30 nov 2023 18:05

Is een racefiets wel de beste keuze? Ben je wellicht niet beter af met een reisfiets?

https://forum.wereldfietser.nl/
en/of
https://forum.europafietsers.nl/

Plaats reactie