Superior
D-shape
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 06 nov 2017 20:00
Gisteren even bij een fietsenwinkel gaan kijken naar een superior. Er stond er één. Wat ik er van vind;
Mooie fiets maar:
1. Lakwerk vind ik wat minder. Bij de zadelpen klem zag ik beschadigingen (misschien tijdens demo ritjes al veelvuldig aan gerommeld?)
2. Het was een team elite uitvoering maar op deze zat geen grx derailleur maar een gewone 105? Maar dat konden ze wel veranderen? Toch vreemd.
3. Achter derailleur kabel loopt geheel los door het frame dus geen bottom bracket doorvoer en ik vraag me af hoe dat zit met rammelende kabels in het frame.
4. Er kwam een verhaal (nav van mijn vragen over frame garantie) dat er wel eens klachten zijn geweest over tikken van de zadelpen in het frame. Dit zijn gebeuren bij doorzakken (trillingen) zodat dan de pen tegen de onderkant binnen in het frame gaat raken.
Ik denk dat ik een veelvuldig demo model heb mogen aanschouwen. Valt me trouwens ook op dat de “dealers” van superior op de site van superior zelf vaak geheel niet reageren op vragen of zelfs websites tonen die helemaal niet meer actief zijn. Ook de broer van Leon van Bon (die de fiets heeft getest) die een winkel heeft in Apeldoorn reageert niet op vragen.
Begrijp me niet verkeerd maar dit zijn gewoon mijn persoonlijke observaties tot nu toe. Fiets blijft op mijn lijstje staan. De zoektocht naar een gravel racer met geïntegreerde kabel doorvoeren balhoofd en mogelijkheid tot 40mm banden gaat door.
Mooie fiets maar:
1. Lakwerk vind ik wat minder. Bij de zadelpen klem zag ik beschadigingen (misschien tijdens demo ritjes al veelvuldig aan gerommeld?)
2. Het was een team elite uitvoering maar op deze zat geen grx derailleur maar een gewone 105? Maar dat konden ze wel veranderen? Toch vreemd.
3. Achter derailleur kabel loopt geheel los door het frame dus geen bottom bracket doorvoer en ik vraag me af hoe dat zit met rammelende kabels in het frame.
4. Er kwam een verhaal (nav van mijn vragen over frame garantie) dat er wel eens klachten zijn geweest over tikken van de zadelpen in het frame. Dit zijn gebeuren bij doorzakken (trillingen) zodat dan de pen tegen de onderkant binnen in het frame gaat raken.
Ik denk dat ik een veelvuldig demo model heb mogen aanschouwen. Valt me trouwens ook op dat de “dealers” van superior op de site van superior zelf vaak geheel niet reageren op vragen of zelfs websites tonen die helemaal niet meer actief zijn. Ook de broer van Leon van Bon (die de fiets heeft getest) die een winkel heeft in Apeldoorn reageert niet op vragen.
Begrijp me niet verkeerd maar dit zijn gewoon mijn persoonlijke observaties tot nu toe. Fiets blijft op mijn lijstje staan. De zoektocht naar een gravel racer met geïntegreerde kabel doorvoeren balhoofd en mogelijkheid tot 40mm banden gaat door.
Lakwerk ziet er nog steeds goed uit bij mij.
De zadelpen zakte ook wat bij mij, maar snel gefixed. Een paar keer helemaal los en weer aanspannen en het was opgelost. Ik vermoed dat de lakschade voorkomt uit veelvuldig hiermee prutsen en wat onvoorzichtig zijn?
De Team Elite heeft idd 105 omdat die meer als wegfiets opgebouwd is.
Als je GRX wil, moet je naar de Team Comp uitvoering.
Ik heb Ultegra RX op de Team Issue SE en dat werkt ook offroad gewoon heel fijn.
Ik rij er intussen zo'n 6 maand mee en nog geen rammelde kabels gehoord.
Als de zadelpen zo ver zakt dat hij tegen de onderkant tikt, is daar toch niet mee te rijden, of is de maat helemaal verkeerd gekozen.
De zadelpen zakte ook wat bij mij, maar snel gefixed. Een paar keer helemaal los en weer aanspannen en het was opgelost. Ik vermoed dat de lakschade voorkomt uit veelvuldig hiermee prutsen en wat onvoorzichtig zijn?
De Team Elite heeft idd 105 omdat die meer als wegfiets opgebouwd is.
Als je GRX wil, moet je naar de Team Comp uitvoering.
Ik heb Ultegra RX op de Team Issue SE en dat werkt ook offroad gewoon heel fijn.
Ik rij er intussen zo'n 6 maand mee en nog geen rammelde kabels gehoord.
Als de zadelpen zo ver zakt dat hij tegen de onderkant tikt, is daar toch niet mee te rijden, of is de maat helemaal verkeerd gekozen.
Als iemand het artikel van de test heeft liggen, wil die dan eens een snelle foto trekken van het artikel en in een berichtje sturen?
Please?
Please?
- Japierossi
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58
Die van van Bon? heb ik (denk ik) nog wel liggen.. zal vanavond even kijken.
Heb het al ontvangen. Waarvoor dank
En ik kan me wel aansluiten bij de bevindingen uit de test:
En ik kan me wel aansluiten bij de bevindingen uit de test:
- Gravelstuur is echt niet fijn op de weg. Ik heb er ook een gewoon stuur op.
- Heel korte stuurpen. Ook meteen 3 of 4 cm langere pen geïnstalleerd.
- Fiets weegt niet weinig. Maar met carbon wielset kom ik op een 8,3 kg,
- Tweede wielsetje kopen. Zo heb switch je in no time tss weg en gravelfiets
- Japierossi
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58
Goed Dan haal ik de herinnering uit m`n telefoon.
Over jouw Superior, in de praktijk wissel je met weg en gravelwielen? Bevalt dat? Of heb je dan een gravelfiets die te racy is en een racefiets die te lui is?
Ik zit er zelf ook aan te denken, vandaar....
Over jouw Superior, in de praktijk wissel je met weg en gravelwielen? Bevalt dat? Of heb je dan een gravelfiets die te racy is en een racefiets die te lui is?
Ik zit er zelf ook aan te denken, vandaar....
Net dit merk ontdekt en eens gaan kijken op de website naar de road fietsen.
De geometrie is alles behalve relax, dit zou ik geen gran fondo fiets noemen, een stack/reach van 597/408 in de grootste maat een 58 XL.
De geometrie is alles behalve relax, dit zou ik geen gran fondo fiets noemen, een stack/reach van 597/408 in de grootste maat een 58 XL.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 06 nov 2017 20:00
Ik heb de canyon endurace en superior eens naast elkaar gezet op bikeinsight.com. Maar maat M ligt toch allemaal redelijk bij elkaar. Stack/reach ratio: Superior 1:53 en endurace 1:51. Dus eigenlijk nog relaxter dan een endurace zou je zeggen.