Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 30 nov 2023 01:46

Hi,
stel dat ik een fiets op het oog heb die een hoop vinkjes van het wensenlijstje aantikt maar waarbij ik bij aanschaf toch een aantal zaken aan zou willen wijzigen. Dan zijn er in mijn ogen een aantal wegen te bewandelen:

1) de dealer levert én monteert de gewijzigde onderdelen, neemt de stock-onderdelen tot zijn eigen voorraad en tijdens de koop wordt nav de waarde van de gewijzigde onderdelen in samenspraak een totaalprijs overeengekomen.

2) de dealer levert en monteert de gewijzigde onderdelen, geeft de stock-onderdelen aan mij als klant mee en rekent bovenop de aanschafprijs een extra bedrag voor de extra gewijzigde onderdelen (en eventueel extra kosten voor montage ervan, hoewel dit ook als onderdeel van de aanschafprijs uit onderhandeld zou mogen worden). Ik draag zelf verantwoordelijkheid voor deze overbodige stock-onderdelen via particuliere verkoop.

3) de dealer verkoopt mij de fiets, maar ik lever hem de te wijzigen onderdelen zelf aan (zo kan ik ze wellicht zelf goedkoper online inkopen?) en betaal een meerprijs voor de demontage/montage van de stock -en te wijzigen onderdelen. Ik draag zelf verantwoordelijkheid voor deze overbodige stock-onderdelen via particuliere verkoop.

Omdat ik nog geen enkele ervaring met de aankoop van een nieuwe fiets in een fysieke winkel heb en derhalve geen weet heb van wat gangbaar en/of wenselijk is, hoor ik graag praktijkervaringen van de users hier en wellicht ook tips voor het onderhandelingsproces. Een fiets heeft bijv. een (online) retailprijs, maar hoeveel korting kan/mag je hierop verwachten te kunnen krijgen? Welke prijzen mbt de te wijzigen onderdelen kan ik verwachten in relatie tot prijzen die je online vindt?

Om het wat concreter te maken is het misschien handig waar ik aan zit te denken:

Model: Specialized Diverge Expert Carbon 2024 (retailprijs 6300,-)
wat ik graag wil wijzigen:
Drivetrain:
-Crankset van SRAM Rival 1 wide (1by) --> SRAM Rival AXS Wide 43/30 + Powermeter (2by)
-Front Derailleur SRAM Rival etap AXS Wide
-Rear Derailleur SRAM GX Eagle AXS --> SRAM Force (of Rival) Etap AXS Rear Derailleur
-Cassette SRAM NX Eagle, 12-speed, 11-50t --> SRAM XG-1250 Rival 10-36t (of Force XG-1270 10-33t)
-Body van NX -->XDR Body
-Ketting SRAM GX Eagle --> SRAM Rival Flattop
Stuur:
van 42cm naar 40cm stuur (liefst een ander stuur met vlakke bovenkant, nog geen keuze in gemaakt)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2023 07:07

1. is gebruikelijk, 2. hoogst ongebruikelijk 3. zeldzaam.

2 en 3 komen vooral voor inden je onderdelen erop wil die hij niet kan leveren.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 nov 2023 07:38

Voorbeeldje van optie 3:
Ik heb wel eens een wiel laten herspaken en zelf de naaf aangeleverd. Gewoon omdat de wielen bouwer die niet zelf kon bestellen.

Optie 1 is idd het meest voorkomend. Het wordt natuurlijk wel wat anders als je de fiets half aan het verbouwen bent. Dan ben je eerder beter af met een los frame, indien de fabrikant dit je wil verkopen uiteraard.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8908
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 nov 2023 09:07

Voor €6300,- lekker zelf een fiets opbouwen.
Voor punt 1-2 ligt het net aan de fm als die de onderdelen kan gebruiken of niet bijvoorbeeld.
Punt 3 kan die zeggen,qau garantie is het jou pakkie aan.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 nov 2023 09:36

Zelf opbouwen is vaak lastig omdat losse frames gewoon lastig te krijgen zijn, en vaak erg ongunstig geprijsd.
Optie 3 is niet zo heel ongebruikelijk bij internetaanbieders die fietsen heel erg scherp aanbieden, maar niet met de gewenste afmontage. Bij de Duitse webshops zijn onderdelen voor een heel stuk minder dan de adviesprijs te koop.
Maar bij een fysieke winkel zal dit financieel niet heel aantrekkelijk zijn, en bovendien mag je bij dergelijke bedragen wel wat flexibiliteit van de winkel verwachten.
Voor een vergelijkbaar bedrag heeft mw 53x11 onlangs een Open WI.DE geheel naar wens laten opbouwen door bike-superior. Misschien interessant om eens bij die shop te informeren? (Verkopen volgens mij ook Specialized, al zou mijn voorkeur daar zeker niet naar uit gaan)
Wat betreft je wijzigingen: ik zou geloof ik de mullet setup (MTB derailleur en cassette) houden, maar inderdaad wel switchen naar een XD body (kan niet bij elke naaf zomaar!). Een X0 cassette is prijzig, maar licht en extreem slijtvast. Die voorderailleur zou ik er zeker niet op zetten. Met 12 spd (en campa zelfs 13 speed) heb je die echt niet nodig en heb je er eigenlijk alleen maar last van. Tenzij je er vooral geasfalteerde vlakke wegen mij rijdt en graag hele kleine stapjes tussen de versnellingen wil hebben; maar wat mij betreft hebben ze daar racefietsen voor uitgevonden....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 nov 2023 11:24

Voor €6300 een fiets kopen die niet aan mijn wensen voldoet is echt een no-go.
Los daarvan is idd optie 1 meest gangbaar.
Less is bore

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 30 nov 2023 11:35

Ik heb in die situatie ook alleen nog maar scenario 1 ervaren.
Korting kunnen krijgen ligt voor een deel aan het merk dat je wil. Ik ben al in meerdere zaken geweest die bovenop specialized ook een ander merk verkochten, waarbij dan op dat ander merk korting te krijgen was en op specialized niet.

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 30 nov 2023 11:38

nijkie schreef: 30 nov 2023 09:07 Voor €6300,- lekker zelf een fiets opbouwen.
Hoewel ik je opmerking kan begrijpen als je enkel het bedrag -6300 euro- eruit pikt, zijn er wel meerdere redenen voor mij om dit nu niet te doen. Zo kan ik zelf bijv. nagenoeg niks mbt sleutelen aan een fiets. Ik wil de fiets binnen 6 maanden 100% werkend, uitgebreid getest en gereed hebben voor een bikepacking trip van 2-3 maanden; ik wil aanspraak op garantie kunnen doen mits er voor die tijd iets niet goed is. Verder ben ik al maanden bezig met het uitzoeken/vergelijken van gravelfietsen, ik wil niet nu op dit punt weer helemaal opnieuw vanaf nul terug naar de tekentafel.
Voor punt 1-2 ligt het net aan de fm als die de onderdelen kan gebruiken of niet bijvoorbeeld.
Punt 3 kan die zeggen,qau garantie is het jou pakkie aan.
Dit zijn inderdaad goede punten, garantie vind ik wel belangrijk.

53x11 schreef: 30 nov 2023 09:36 Wat betreft je wijzigingen: ik zou geloof ik de mullet setup (MTB derailleur en cassette) houden, maar inderdaad wel switchen naar een XD body (kan niet bij elke naaf zomaar!).
De naaf van de Roval Terra CL-velg is geschikt voor een XD body. Voor de Eagle mullet setup waarmee de fiets geleverd wordt, heb ik verder geen bestemming. Ik schaf de fiets primair aan voor de bikepacking trip. Of ik mijzelf hierna ook veel op gravelwegen ga bevinden weet ik nog niet en ik ben bovendien niet in de positie om de hele aandrijflijn weer eventjes om te zetten naar 1by nadien.
Een X0 cassette is prijzig, maar licht en extreem slijtvast. Die voorderailleur zou ik er zeker niet op zetten. Met 12 spd (en campa zelfs 13 speed) heb je die echt niet nodig en heb je er eigenlijk alleen maar last van. Tenzij je er vooral geasfalteerde vlakke wegen mij rijdt en graag hele kleine stapjes tussen de versnellingen wil hebben; maar wat mij betreft hebben ze daar racefietsen voor uitgevonden....
Ik heb de Diverge met de Eagle 1by al testgereden deze zomer en het viel mij direct op hoe groot de stappen tussen de versnellingen waren op de weg. Verder weet ik van mezelf dat ik veel waarde hecht aan een voor mij prettige cadans en de optie voor meer keuze daarin. Wat ook meespeelt is dat de route voor de bikepacking trip voor 95% gewoon uit asfalt bestaat. De reden om daar toch een gravelfiets ipv racefiets voor te selecteren werd ik in een eerder topic op gewezen; de aanwezigheid van montagepunten op het frame (ook voor spatborden), het comfort van bredere banden en de luiere, meer comfortabele geometrie bij lange dagen in het zadel.

daniel1975 schreef: 30 nov 2023 11:24 Voor €6300 een fiets kopen die niet aan mijn wensen voldoet is echt een no-go.
Dat kan, ik denk dat er in elke prijsklasse wel weer dingen te vinden zijn die niet 100% aansluiten bij de wensen. Bij dit merk weet je uiteraard dat je voor een deel ook voor het merknaampje op het frame betaalt, soit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16738
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2023 11:55

6300 euro voor één bikepacking trip?
2/3 maanden op de fiets en zelf niet kunnen sleutelen?

Ik zou zeggen: bouw zelf een fiets naar wens op met mechanische 2x11 Shimano, liefst een frame met de kabels buitenom. Dan ben je daarna grotendeels zelfredzaam en en kun je op iedere straathoek onderdelen krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

abdr
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 30 nov 2023 11:57

Als je twee à drie maanden wil gaan bikepacken, zou ik 100% zeker zelf die fiets af- en opbouwen naar gewenste specificatie. Die ervaring is goud waard en gaat je onderweg veel miserie besparen.

Bij zo’n lange reis ga je onderweg zowieso remblokken en ketting moeten vervangen, en er zullen nog wel andere onverwachte mechanicals zijn. Maar het meeste winst ga je hebben als je beginnende piepjes en kraakjes kan duiden en oplossen voor ze een groot probleem worden.

(Edit: overlappend gepost met Ernie C)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2023 12:10

Voor een BP trip van 2-3 maanden zou ik nooit maar dan ook nooit voor elektrisch gaan, en zéker niet SRAM.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 nov 2023 12:28

Eens met bovenstaande berichten. De vaardigheden die je opdoet bij zelf bouwen kun je goed gebruiken. En mechanisch gaat niet leeg en is makelijker te fixed of vervangen als je stuk gaat.
Al eens een Ekar groep overwogen? De 9-32 groep heeft net zulke kleine stapjes als een gewone wegcassette, en je voorderrie kan eraf blijven (op een, deels, offroad fiets hoort m.i. geen voorderailleur)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie