Het dopingtopic 2.0
Mellie schreef:Het zal in die tijd misschien al een 'gezondheids' grens zijn geweest. Het was natuurlijk wel bekend dat een hoge HT risicovol is.
Voordat zo'n product op de markt komt, bestaat het al lang om te testen op meestal dieren en uiteindelijk proefpersonen.
Weet niet of het toen ook al zo was, maar kan me erg goed voorstellen dat tegenwoordig de nieuwe producten in testfase de renners al weet te bereiken.
Zijn er begin jaren 80 renners geweest die op miraculuse wijze zijn gestorven?
Kan duiden op iets te enthousiast gebruik van EPO in testfase...
Bgin jaren 80 niet. Toen was er nog geen EPO Inderdaad Bert Oosterbosch en Johannes Draaier zijn juist overleden in de tijd dat EPO opkwam. Maar dan nog kan ik me niet goed voorstellen dat dit door de EPO kwam. Eerder door een afwijking die al latent aanwezig was of door anabolen.
-
- Forum-lid
Kan van alles geweest zijn natuurlijk. Gerommel met doping maar ook een natuurlijke dood. Moeten we daar nu over gaan speculeren?
Overigens was epo in de tijd waar Rooks het over heeft natuurlijk officieel geen doping want het stond niet op de lijst. Strikt genomen heeft hij, en waarschijnlijk vele anderen, daarmee dus niet vals gespeeld. Hoewel het natuurlijk wel zo voelt.
Wat mij altijd opvalt, en een beetje irriteert, aan dit soort verklaringen. Het is altijd buiten de grote successen om. Hij eindigt dus eerst als 2e in het klassement en pakt diverse mooie prijzen. Daarna gaat hij aan de epo en is z'n erelijst een stuk minder indrukwekkend. Het kan natuurlijk best zo zijn maar een beetje vreemd is het wel. Als je al die halve bekentenissen van renners ziet zou je bijna gaan denken dat doping een nadelig effect heeft op je prestaties.
Overigens was epo in de tijd waar Rooks het over heeft natuurlijk officieel geen doping want het stond niet op de lijst. Strikt genomen heeft hij, en waarschijnlijk vele anderen, daarmee dus niet vals gespeeld. Hoewel het natuurlijk wel zo voelt.
Wat mij altijd opvalt, en een beetje irriteert, aan dit soort verklaringen. Het is altijd buiten de grote successen om. Hij eindigt dus eerst als 2e in het klassement en pakt diverse mooie prijzen. Daarna gaat hij aan de epo en is z'n erelijst een stuk minder indrukwekkend. Het kan natuurlijk best zo zijn maar een beetje vreemd is het wel. Als je al die halve bekentenissen van renners ziet zou je bijna gaan denken dat doping een nadelig effect heeft op je prestaties.
Bottecchia schreef:Als je al die halve bekentenissen van renners ziet zou je bijna gaan denken dat doping een nadelig effect heeft op je prestaties.
In dit soort gevallen zal het andersom zijn, denk ik. De prestatie heeft een nadelig effect op de bekentenis.
Bottecchia schreef:Kan van alles geweest zijn natuurlijk. Gerommel met doping maar ook een natuurlijke dood. Moeten we daar nu over gaan speculeren?
Ja, daar is dit forum toch voor?
Bottecchia schreef:
Nadelig werkt EPO niet. Maar s6 is natuurlijk niet verzekerd. Ik denk niet dat SR er slechter is door gaan rijden. Het valtt mij op dat het motief eerder is: niet verliezen of bijblijven dan de wil er echt bovenuiit te steken. Met als argument iedereen egbruikte.
Ik denk dat dat begin jaren 90 tot (eind jaren 90-2001) ook echt zo was.
-
- Forum-lid
Bottecchia schreef:Kan van alles geweest zijn natuurlijk. Gerommel met doping maar ook een natuurlijke dood. Moeten we daar nu over gaan speculeren?
Het blijft idd. speculeren voor ons. Ik heb het al eens eerder vermeld, voordat een 'geneesmiddel' op de markt komt gaat er 12 tot 15 jaar ontwikkeling/onderzoek aan vooraf. M.a.w. begin jaren '70 is EPO op de tekentafel gekomen. Gelet op het risico (zie b.v.bodybuilding) dat de sporter wil nemen, zijn ongelukken met producten in ontwikkeling die via de zwarte markt hun doelgroep bereiken, niet uit te sluiten. De gretigheid van de sporter om naar doping te zoeken en te gebruiken is toch verbazingwekkend. Maar gelukkig is er nog 1 die nooit gebruikt heeft. Dat is dan weer een geruststelling...........
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
Concorde schreef:Bottecchia schreef:Kan van alles geweest zijn natuurlijk. Gerommel met doping maar ook een natuurlijke dood. Moeten we daar nu over gaan speculeren?
Ik zie het nut er niet zo van in om te speculeren over de doodsoorzaak van oud renners. Maar goed, da's misschien meer een gevoelskwestie.
Ik snap ook wel dat het verdacht is als jonge mensen plotseling komen te overlijden. Zeker als ze intensief sporten en onder medische begeleiding staan. Maar één en één is niet altijd twee en dan laat ik de doden liever met rust. Er is op het gebied van doping toch meer dan voldoende stof voor discussie.
Bottecchia schreef:Concorde schreef:Bottecchia schreef:Kan van alles geweest zijn natuurlijk. Gerommel met doping maar ook een natuurlijke dood. Moeten we daar nu over gaan speculeren?
Ik zie het nut er niet zo van in om te speculeren over de doodsoorzaak van oud renners. Maar goed, da's misschien meer een gevoelskwestie.
Ik snap ook wel dat het verdacht is als jonge mensen plotseling komen te overlijden. Zeker als ze intensief sporten en onder medische begeleiding staan. Maar één en één is niet altijd twee en dan laat ik de doden liever met rust. Er is op het gebied van doping toch meer dan voldoende stof voor discussie.
Helaas wel ja. Mijn reactie was meer bedoelt om aan te geven dat juist het toeschrijven van de doodsoorzaak van genoemde renners aan EPO niet duidelijk is. @ Boef van Parma
Ik ben het niet direct eens dat er al vanaf begin jaren 70 met EPO geexpirimenteerd is, maar heb daar nog geen "bewijzen" voor. Ik zal me er eens in verdiepen.
-
- Forum-lid
Nou, ik beweer niet dat begin jaren 70 al epo werd gebruikt concorde, wel dat men toen waarschijnlijk al bezig kon zijn met de ontwikkeling van epo, gelet op de tijd die er normaliter voor staat om dit soort producten te vermarkten. Tussen tekentafel en vermarkten ligt een grijs gebied waar de drug-designers dankbaar gebruik van maken. Mocht je relevante info vinden, lees ik die graag.
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
Controles op nieuwe dopingmethode in Tour
PARIJS -
Het Franse antidopingbureau AFLD controleert tijdens de Ronde van Frankrijk op een dopingproduct en -methode, waarvan de renners denken dat ze op dit moment nog niet kunnen worden opgespoord. Dat zei AFLD-voorzitter Pierre Bordry dinsdag in de Franse media. Hij wilde niet zeggen om welke methode en welk product het gaat.
De kans bestaat dat de test niet klaar is voor de start van de Tour op 4 juli, maar de internationale wielerunie UCI heeft het dopingbureau toestemming gegeven stalen te bewaren voor latere analyses.
Pantani, leg eens uit?
PARIJS -
Het Franse antidopingbureau AFLD controleert tijdens de Ronde van Frankrijk op een dopingproduct en -methode, waarvan de renners denken dat ze op dit moment nog niet kunnen worden opgespoord. Dat zei AFLD-voorzitter Pierre Bordry dinsdag in de Franse media. Hij wilde niet zeggen om welke methode en welk product het gaat.
De kans bestaat dat de test niet klaar is voor de start van de Tour op 4 juli, maar de internationale wielerunie UCI heeft het dopingbureau toestemming gegeven stalen te bewaren voor latere analyses.
Pantani, leg eens uit?
klimgeit
klimgeit
de boef van parma schreef:Controles op nieuwe dopingmethode in Tour
ontmaskering Colombia Highroad?