SpEric schreef:Ik heb naar aanleiding van Thomas Dekker dit nog eens doorgelezen, maar er wordt verdraaid weinig over oplossingen gedacht ..
Is hier dan niemand met een briljant plan ?
Zoals Gastheer en anderen zeggen, zijn er maar weining partijen in deze sport die er belang hebben bij een dopingvrije sport.
Persoonlijk denk ik dat de renners zelf misschien nog wel het liefste dopingvrij zouden willen kunnen rijden. Dat kan echter alleen als ze zekerheid hebben dat niemand gebruikt, en die zekerheid zal er waarschijnlijk nooit komen.
Ik zie nog twee 'oplossingsrichtingen':
- Het risico voor de renners bij positieve test moet gewoon te groot worden. Dus directe levenslange schorsing, en enorme boetes, a la Katoesha en nog groter. Je zou de gevolgen van een positieve test van een renner binnen een ploeg zelfs merkbaar kunnen maken voor de ploeg zelf. Denk aan directe uitsluiting van de ploeg voor belangrijke wedstrijden en gevolgen voor sponsers.
- Daar zit misschien ook nog een mogelijkheid. Er is eveneen tendens geweest dat sponsoren zich uit de wielersport gingen terugtrekken, vanwege de dopingperikelen. Als sponsors hierbij voet bij stuk houden en daadwerkelijk als sponsor stoppen, zou dat nog een effect kunnen hebben.
-een halve oplossing zie in nog bij de media en dan vooral bij de tv organisaties. Als die, net zoals de ZDF en ARD een paar jaar geleden het wielrennen niet meer uitzenden nav dopinggevallen, zou dat een effect kunnen veroorzaken.
Uiteindelijk gaat het allemaal om het geld, zoals bij vele sporten inmiddels helaas. Dus daar zitten de meeste mogelijkheden wat te doen, maar...
is het maar de vraag of we dat eigenlijk wel willen....