Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

senior
Forum-lid

senior 04 mar 2019 20:11

Enzzo schreef: 04 mar 2019 14:27
daniel1975 schreef: 04 mar 2019 12:42
amclassic-fan schreef: 04 mar 2019 11:48

Er is wel een nuance verschil tussen te veel salbutamol nemen en bloed aftappen, centrifugeren, opslaan en weer toedienen.
Dat weet ik heus wel.
Maar dat neemt niet weg dat het een vreemde zaak was qua strafbepaling. Tot op de dag van vandaag is er nog steeds niet aangetoond hoe die hoeveelheid mogelijk was.
Jawel hoor.(zie link hieronder)
En dat wat jij een bullshit dossier van 1500 pagina’s noemt is in feite de wetenschappelijke onderbouwing voor het feit dat de metingen die en zoals ze gedaan zijn niet betrouwbaar genoeg zijn om iemand te mogen veroordelen. Ergo; Froome is niet positief bevonden.
Het eigenlijke rapport zonder de noodzakelijke wetenschappelijke onderbouwing telt maar een paar pagina’s. Het probleem ligt dus bij het WADA en bij Tour de France & co.
Lees dit maar eens door: http://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en- ... -80-99tjes
En kijk jij dit maar eens over de mogelijke implicaties hiervan op de totale dopingbestrijding: https://www.youtube.com/watch?v=2b-06wepv38

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 04 mar 2019 22:40

Interessante link, ik heb het filmpje bekeken, dank daarvoor.
Maar in essentie is dit het zelfde verhaal als dat van meneer “EPO werkt niet prestatiebevorderend
Alleen de interpretatie en uitleg verschilt hier en daar. Het gaat in elk geval een heel stuk dieper dan de argumentloze beschuldigingen die ik hier op het forum al gelezen heb over die zaak!

Maar ook hier is de evidente conclusie wederom dat WADA en UCI flink hebben geblunderd. En impliciet is er ook nog de conclusie dat de urinetest voor Salbutamol in principe (dus in de kern/de feitelijke werking) onbetrouwbaar en niet valide is.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 04 mar 2019 22:46

Kun je je voorstellen dat je 100 wedstrijdsporters(wielrenners bijv.) vindt die aan een experiment meewerken met 50 die Epo krijgen toegediend en 50 een placebo?
Natuurlijk niet!
als je Netflix hebt moet je eens de documentaire Icarus bekijken. Daar is zo'n test namelijk wel gedaan alleen niet heel wetenschappelijk verantwoord en met slechts 1 proefpersoon. Wel interessante uitkomsten!
Later krijgt de docu een wending die je niet verwacht maar die wel behoorlijk schokkend is.

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 05 mar 2019 11:35

Voel toch de behoefte om te reageren, mn om het geval Preidler / Sunweb. Ik heb met een half been in die ploeg gestaan om daar te werken als ploegarts, een jaar of 2 geleden; ik was interessant voor deze ploeg omdat ik inderdaad geen enkele connectie heb met het roemruchte dopingverleden van het wielrennen. Ik heb destijds meerdere intensieve gesprekken gehad in alle gelederen van de ploegleiding en de medische staf. Het anti-doping beleid is in elke vezel van deze ploeg doorgedrongen. Het uitgangspunt bij de oprichting was al: schoon presteren moet mogelijk zijn (daarom eerst als sprintersploeg begonnen). Iedereen is er van doordrongen zijn dat als er iemand betrapt zou worden dit het einde van de ploeg zou kunnen betekenen. Dus was er een meer dan zero tolerance beleid tav doping (zelfs je beroepsgeheim stond hierbij ter discussie) en een zeeeeer terughoudende houding tav medicatie überhaupt. En inderdaad een rits van maatregelen om de (mogelijke) neiging van renners zelf terug te dringen:
- Geen eigen artsen voor renners toegestaan (er is een eigen medisch team beschikbaar voor iedereen).
- Roulerende soigneurs tussen renners (geen eigen mensen)
- Signaleringssystemen
- Geen overdreven prestatiedruk op renners (geen beoordeling obv prestaties, meer obv haalbare doelen)
- nog extra externe controles door NDA

Uiteindelijk is het niet doorgegaan om andere redenen, maar ik voelde me erg thuis in deze aanpak. Ik heb het van binnenuit gezien en ben overtuigd over hoe deze ploeg te werk gaat.
En inderdaad vanaf de zijkant nu roeptoeteren over de hele ploeg is heel gemakkelijk, maar dan weet je echt niet waar je het over hebt.

Grtz Erik

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 05 mar 2019 11:56

En toch heb ik een rare smaak bij hun.
Een sprinter die aan de ozon-therapie heeft gezeten wel blijven bejubelen.
En een besmette ploegleider die zichzelf schorst wel in dienst houden geeft mij een raar gevoel.
Maar dit is mijn onderbuikgevoel. ;)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2019 12:09

Dat doping niet vanuit die ploeg geregeld wordt geloof ik meteen maar dat is geen garantie dat er niks buiten de ploeg om gebeurt.
Maar om Tom nu te gaan beschuldigen vanwege Preidler gaat wel heel erg ver. Vooralnog lijkt het eerder een regiogebonden feestje te zijn. Het zijn Oostenrijkers en mensen die daar veel trainen. De Oostenrijkers komen zelf met bekentenissen omdat het daar strafbaar is. Voor de rest is het nog afwachten welke namen er uit de hoge hoed komen in deze zaak.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 mar 2019 12:19

Ernie C. schreef: 05 mar 2019 12:09 Vooralnog lijkt het eerder een regiogebonden feestje te zijn. Het zijn Oostenrijkers en mensen die daar veel trainen.
Boogerd c.s. hadden indertijd (ook) een Oostenrijkse connectie...

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2019 12:26

Erik 1.0; bedankt voor die waardevolle bijdrage. Echt een verademing tussen alle aannames en veroordelingen op voorhand!
Het is natuurlijk nog geen garantie voor uitblijven van individuele uitglijders van hun renners maar het geeft wel hoop. Hoop dat de mentaliteit binnen de sport toch wat aan het keren is.
Laatst gewijzigd door Enzzo op 05 mar 2019 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2019 12:32

kxlight schreef: 05 mar 2019 12:19
Ernie C. schreef: 05 mar 2019 12:09 Vooralnog lijkt het eerder een regiogebonden feestje te zijn. Het zijn Oostenrijkers en mensen die daar veel trainen.
Boogerd c.s. hadden indertijd (ook) een Oostenrijkse connectie...
Dat was de man die de spullen heeft gegeven aan deze arts. Het was de halve Rabo ploeg die daar kwam. Komen er straks meer renners van de Sunweb ploeg naar voren dan wordt het al een stuk lastiger uit te leggen.

Wat ik uit de artikelen heb op kunnen maken is dat Mark Schmidt zelf contact leegde met sporters om ze een aanbod te doen. Het zal dan toch moeten gaan om sporters uit zijn (werk)omgeving.
Campagnolo Ultra Dork

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 05 mar 2019 12:33

Ik geloof ook wel dat een ploeg van dit niveau zo clean mogelijk wil overkomen naar de buitenwereld toe, maar dat is totaal geen garantie dat je voor elke renner je hand in het vuur kan steken.
Geen enkele ploeg kan trouwens 24/7 controleren wat hun renners allemaal uitvreten.
Je mag als ploegarts nog de nobelste instelling hebben, als je renners achter je rug om naar iemand gaan met minder nobele bedoelingen dan houdt het eigenlijk al op.

En laat ons eerlijk zijn, een zeer terughoudende houding tav medicatie zal je renners veroordelen tot koersen op een aspirientje. Ik ben er vrij zeker van dat je renners dan vooral pelotonvulsel worden.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 mar 2019 12:47

Enzzo schreef: 05 mar 2019 12:26 Erik 1.0; bedankt voor die waardevolle bijdrage. Echt een verademing tussen alle aannames en veroordelingen op voorhand!
Het is natuurlijk nog geen garantie voor uitblijven van individuele uitgleiders van hun renners maar het geeft wel hoop. Hoop dat de mentaliteit binnen de sport toch wat aan het keren is.
liefst geen voorbarige conclusies trekken of veronderstellingen maken. Omdat er iemand in de fout gaat moeten de anderen van zijn (ex-) ploeg daar niet zwart voor gemaakt worden. Dat niet iedereen zuiver rijdt weet je zo maar gaan denken dat er weer zoals voorheen op grote schaal en georganiseerd bedrogen wordt denk ik echt niet. Ik blijf duimen voor Tom Dumoulin tot nader order.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2019 12:52

Dwangarbeider: Dus eigenlijk zeg je dat geen enkele renner die iets wint clean rondfietst? (Want clean = peletonvulling)

Da’s nogal een standpunt zeg!

Plaats reactie