Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2019 09:07

Ik vind het vaak wel hout snijden wat Thijs te vertellen heeft. Dat hij dat op bepaalde momenten doet, hij moet ook brood op de plank hebben.

dc
Forum-lid

dc 08 jul 2019 13:44

SiO2 schreef: 07 jul 2019 20:33 Peter Winnen schreef in 2012 een column waarin hij 1988 als beginpunt markeert, overigens zonder hard bewijs daarvoor:

https://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/13/me ... 54-a240798
Tsja, Winnen... komt bij mij niet over als een super betrouwbare bron. Ik vraag me altijd af hoe ze aan trial Amerikaanse medicijnen kwamen.... jaartje later is een stuk plausibeler.

Sowieso loopt er in die tijd van alles door elkaar met de opkomst van team gestuurde doping, betere monitoring (training+bloedwaardes worden steeds meer op elkaar afgesteld, zie Conconi) etc. Dus de bewering dat er tussen 1985-1990 een verandering plaatsvind is natuurlijk niet vreemd. Ik ben alleen benieuwd naar wat er nou precies gebeurde, Het blijft toch vooral vaag met halve bekentenissen die dan achteraf toch niet helemaal kloppen.

Maar goed, dat is meer interesse dan dat het er toe doet... te lang geleden en teveel mensen allang weg uit de sport.

dc
Forum-lid

dc 08 jul 2019 13:52

timo2.0 schreef: 07 jul 2019 23:41 Conconi begeleidde Indurain al sinds 1987. Zie diverse krantenartikelen uit 1991 toen Indurain de Tour won en Conconi nog gewoon gezien werd als een geweldige begeleider. In de jaren daarop ging de hele Banestoploeg bij hem langs.
Heb je een linkje, Google helpt helaas niet (ik geloof je meteen, gewoon super interresant).

Maar zelfs dan is het "pionieren met Epo" natuurlijk lastig te bewijzen. Ik blijf een beetje sceptisch over een supervroege adoptie via een relatief kleine speler in de medische wereld (Conconi mag dan een grote naam zijn in de sport, ik denk niet dat hij of zijn uni was uitverkoren om EPO te gaan testen). Ik geloof wel direct dat Conconi de literatuur strak volgde (dus wist dat het eraan kwam) en zodra het beschikbaar was ermee aan de slag ging (en in die zin dus inderdaad pionier, zij het dan met Indurain, niet met Moser).

Sowieso is EPO natuurlijk maar een middel, gecentrifugeerd bloed is wat dat betreft al een heel probaat middel (zeker tov gewoon bloed terug jassen), dus dat Fransesco en Miguel compleet geprepareerd zijn is duidelijk.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jul 2019 15:17

Het wiki artikel over Conconi is zeer gedetailleerd en goed met bronnen onderbouwd. Hij was al sinds eind jaren zeventig met zijn universitaire team uitgebreid met bloeddoping aan het testen en daarbij ontdekte hij de voordelen van EPO:

https://en.wikipedia.org/wiki/Francesco_Conconi

Wat betreft de vroeger link met Indurain. Vroeger stond daar meer over online - althans artikelen die ik nu niet meer kan vinden - maar Alasdair Fotheringham beschrijft in zijn Indurain biografie hoe Indurain met zijn ploegleider José Miguel Echavarri eind 1987 voor het eerst bij Conconi op bezoek gingen in zijn lab aan de universiteit van Ferrara. . Officieel voor dieetadvies en volgens Indurain was het contact van korte duur (in maart 1988 zou hij besloten hebben dat het regime van Conconi "te strikt" was) maar dat hebben we al van zoveel gedopeerde renners gehoord.

Een spoor van hoe de kranten in 1991 over die vroege contacten schreven vind je nog wel in het online archief van de Zeeuwse Courant. Het is een artikel van Peter Ouwerkerk dat in meerdere kleinere kranten verscheen en Conconi is daarin nog gewoon de gevierde inspanningsarts. Van EPO had de buitenwereld in 1991 nog nooit gehoord

https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... /0/page/30
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dc
Forum-lid

dc 08 jul 2019 15:48

Beetje lastig omdat het al zo lang terug was, maar ik heb het idee dat we in Nederland al iets eerder over EPO lazen (1990?) maar mijn geheugen wordt gekleurd door wat ik nu weet. Ik heb net als jij het probleem dat ik een aantal bronnen niet meer kan vinden. Zo weet ik dat o.a. Wieler revue een aantal artikelen had over het nieuwe talent Indurain en hoe Echevarri hem langzaam zou brengen (bleek bijzonder vooruitziend artikel te zijn... ik weet nog dat ik er totaal niet in geloofde). Maar die bladen heb ik alllang al weggegooid.

Betreft de Wki over Conconi, die is qua EPO tijdlijn erg laat, ze komen daar met de eerste gevallen uit 1993, iets wat volgens mij wel correct is voor exponentieel gebruik (o.a. Gewiss Balan), maar er was waarschijnlijk al een aantal toppers die EPO gebruikte. Het zou mij in ieder geval verbazen als Conconi pas in 1993 EPO toevoegde aan zijn arsenaal van bloedverrijken.

Dat is dus waarom ik zo benieuwd was, er was eind jaren 80/begin jaren 90 best wel wat geschreven materiaal over Conconi als inspanningsexpert, ook al omdat niemand echt door had wat de implicaties waren van het werken met Conconi. Maar het is zolang geleden dat ik bijvoorbeeld niet meer weet of dat interview met Miguel nou in 86 (na L'Ávenir?), 87 of 88 was.

Overigens net ook even de Engelse Wiki van Delgado bekeken... ik geloof dat iemand een Hagiografie heeft geschreven :shock:

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 08 jul 2019 22:54

Jans schreef: 08 jul 2019 09:07 Ik vind het vaak wel hout snijden wat Thijs te vertellen heeft. Dat hij dat op bepaalde momenten doet, hij moet ook brood op de plank hebben.
Hij snijdt ook in dit geval wel degelijk hout hoor. Alleen het moment doet toch sterk vermoeden dat hij alleen op zijn eigen score uit is.
Zonneveld is een zeer gerespecteerde wielerjournalist in België en een veel gequote twitteraar op Sporza. Maar dit was een beetje als op een feestje binnenkomen met taart waarin staven dynamiet steken in plaats van kaarsjes voor Merckx....
Ik bedoel het moment was gewoon te onhandig bewust gekozen!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jul 2019 08:02

Meneer Bruyneel doet huilie-huilie en het onderkruipsel schrijft het allemaal kritiekloos over

https://www.telegraaf.nl/sport/11528753 ... _content=/

i-mac

i-mac 12 jul 2019 09:12

havana schreef: 12 jul 2019 08:02 Meneer Bruyneel doet huilie-huilie en het onderkruipsel schrijft het allemaal kritiekloos over

Niks nieuws onder de zon. Alleen durft men nu eindelijk eerlijk te zijn. Het was meedoen of eraf gereden worden. En de teams met het meeste geld hadden de betere medische begeleiding.

anderson99
Forum-lid

anderson99 12 jul 2019 09:13

Bruyneel was de Mesias van de wielerploegen.

derosa
Forum-lid

Gebruikersavatar derosa 12 jul 2019 11:23

havana schreef: 12 jul 2019 08:02 ... en het onderkruipsel ...
Blijft lastig als je een naam niet kunt onthouden ...
Laatst gewijzigd door derosa op 12 jul 2019 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 jul 2019 12:08

[ :lol: ] Eindelijk!
Binnenkort het boek van Bruyneel.
Dan gaan we eindelijk eens weten hoe het allemaal zo ver is kunnen komen [/ :lol: ]

SiO2
Forum-lid

SiO2 12 jul 2019 12:46

havana schreef: 12 jul 2019 08:02 Meneer Bruyneel doet huilie-huilie en het onderkruipsel schrijft het allemaal kritiekloos over

Waarom is Raymond Kerckhoffs een onderkruipsel?

En ik vind het verhaal van Bruyneel niet zo gek. Armstrong gedroeg zich als een klootzak, maar qua dopinggebruik waren ze niet uniek als ploeg. Dat betekent niet dat het goed te praten is, maar ergens wel te begrijpen.

Plaats reactie