Het dopingtopic 2.0
Er is natuurlijk nogal een wereld van verschil tussen "Het staat niet op de dopinglijst, dus mag je het gebruiken." en "Het is door de WADA onderzocht en expliciet goedgekeurd voor gebruik." Als dat laatste al als hellend vlak gezien wordt, dan heb je als sporter echt een probleem...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Op zich deelt mijn onderbuik jouw gevoel (het is niet zo idioot als bij Rabo), maar ik weet eigenlijk niet waarop ik dit baseer. Er is zelfregulering geweest vanuit de ploeg, maar van buiten is er eigenlijk geen druk uitgeoefend (en zeker geen extra controle)... zo'n ploeg blijft een "black box", zeker in Nederland.daniel1975 schreef: ↑15 jul 2019 20:54 Zeker weten doe je het nooit, maar ik heb hier na de Rabo opschoonactie een beter gevoel bij dan bij ploegen waar het ‘oude wielrennen’ nog in volle glorie aanwezig is.
Sowieso ben ik natuurlijk behoorlijk kritisch over het sportsucces over de volle breedte van de laatste jaren, waarbij we wel heel goed draaien op de medaillespiegels (ver boven ons inwonersaantal). Ook is het opvallend dat we qua faciliteiten ook geen voorsprong lijken te hebben. Ons onderwijs is niet ingericht op sporters, iets wat ze bijvoorbeeld in Zweden wel doen, ook hebben we geen British Cycling programma om talenten op te fokken....dus waar komt dit vandaan?
Als je dan de parallel trekt naar eind jaren 80 waar we ook op alle fronten mee bliezen (schaatsen, voetbal, fietsen, atletiek) en je ziet dat dat echt wel gebouwd was op een fundament van structureel drogeren... Ik weet het niet, maar er staan bij mij een aantal seinen op fel-rood.
- Opeens een vrij consistent geluid uit Nederland dat Doping niet werkt (harm Kuipers en andere medische onderzoekers), iets wat vanuit de praktijk gezien op zijn minst verbazingwekkend is.
- Een sportklimaat waarbij vanuit Nederland er structureel niets wordt gedaan tegen frauderend management en dokters.
- Een complete desinteresse vanuit de politiek/juridische arm, terwijl Rabo echt op het niveau Astana heeft lopen klooien (doping/wedstrijden kopen).
- Sterker nog, een van de grootste sport-fraudeurs uit de wielersport is nog steeds betrokken bij het management van een team.
- Nederland doet in Atletiek opeens mee met de sprintnummers (mannen en vrouwen).
- Voetbal gaat crescendo.
- Andere sporten waar we traditioneel matig in zijn (Handbal) oen we mee.
- Een bereidheid bij Jumbo-Visma om met nieuwe middelen te rommelen.
Kortweg, ik zie niet op welk vlak wij als land een schone sport stimuleren, wat ik wel zie is dat we heel erg ontkennen dat er een probleem was. Als we Nederland vervangen door Spanje, Rabo vervangen door US Postal, de bewuste manager door Alexander V. dan gaat iedereen tekeer... maar nu vinden we (met name de media) het eigenlijk allemaal prima.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
- Enzzo
- Forum-lid HC
Er wordt nogal wat veronderstelt en aangenomen in de ketonen discussie hier. Ik zou zeggen lees je eerst eens goed in, bijvoorbeeld via de links die hier en daar al gegeven zijn.
Ketonen als medicijn beschouwen is natuurlijk onzin.
Verder is het een middel wat door de Amerikaanse voedsel en warenautoriteit is goedgekeurd maar in Europa is dat nog lang niet zo. Reden ook waarom ploegen wat terughoudend zijn met hun info. De ploeg mag het om bovenstaande reden niet verstrekken aan de renners. De renners mogen het zelf wel inkopen via internet maar dat kost ze dan meteen minimaal 1000,- e per bestelling.
Kennis over gebruik is ook nog wat geheimpjes dus waarom de aandacht vestigen op iets wat jou een voordeel geeft tov de concurrenten?! Logische houding toch!!
Ketonen als medicijn beschouwen is natuurlijk onzin.
Verder is het een middel wat door de Amerikaanse voedsel en warenautoriteit is goedgekeurd maar in Europa is dat nog lang niet zo. Reden ook waarom ploegen wat terughoudend zijn met hun info. De ploeg mag het om bovenstaande reden niet verstrekken aan de renners. De renners mogen het zelf wel inkopen via internet maar dat kost ze dan meteen minimaal 1000,- e per bestelling.
Kennis over gebruik is ook nog wat geheimpjes dus waarom de aandacht vestigen op iets wat jou een voordeel geeft tov de concurrenten?! Logische houding toch!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
En zo is er dus nog nooit iemand betrapt op het daadwerkelijk rijden op een fiets met motortje...
Als ze nu niet een een busje zouden zijn gesprongen maar op de fiets aan de politie hadden weten te ontkomen hadden we echt een spannend verhaal.
Campagnolo Ultra Dork
Dat klopt! Het gaat om het eerste statement: "Het staat niet op de dopinglijst, dus mag je het gebruiken." Zeker wanneer dit vanuit het team opgelegd wordt. Dan ben je met de lichamelijke integriteit van de athleet aan het rotzooien zonder de mogelijk schadelijke gevolgen op de langere termijn in ogenschouw te nemen.Karl66 schreef: ↑16 jul 2019 14:07 Er is natuurlijk nogal een wereld van verschil tussen "Het staat niet op de dopinglijst, dus mag je het gebruiken." en "Het is door de WADA onderzocht en expliciet goedgekeurd voor gebruik." Als dat laatste al als hellend vlak gezien wordt, dan heb je als sporter echt een probleem...
Maar zoals eerder opgemerkt: topsport is per definitie niet gezond en ik denk dat veel (top)sporters het credo hebben: "It's beter to burn out then to fade away".
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- Enzzo
- Forum-lid HC
Maar dat is nu juist wel verboden!! Niet dat het daarom niet gebeurt overigens maar het verklaard wel de mist die er rond opgetrokken wordt door ploegen...Zeker wanneer dit vanuit het team opgelegd wordt.
Ik meen dat UK een uitzondering is omdat zij de US volgen qua goedkeuring. Reden ook dat SKY het al in 2015 op het menu had staan
Niemand heeft problemen met rode bietensap, dat klinkt zo lekker natuurlijk, Waarschijnlijk wordt het ook gewoon door Sunweb gebruikt. Maar ondertussen is het gewoon bewezen ongezond.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Tumoren voeden zich met koolhydraten (veelal suikers) Er is onderzoek gedaan naar de remmende werking van tumorengroei bij koolhydraat vrije diëten.
Ketonen die je normaalgesproken zelf aanmaakt vertragen of stoppen de verbranding van koolhydraten en stimuleren de vetverbranding. Het is eigenlijk een soort noodbrandstof die het lichaam inzet bij voedingsgebrek bijvoorbeeld in geval van hongerstaking.
Ik heb een beetje een probleem met dit soort claims. Er is eigenlijk heel weinig bewezen over rode bietensap. Een kort checken van bronnen levert in ieder geval niet bewijs op voor je stelling dat Rode Bietensap "gewoon bewezen ongezond" is.
Zo zijn er wel meer claims over voeding en doping die niet kloppen. Zo is de dodelijke reputatie van EPO niet sterk onderbouwd. Een goed artikel om te illustreren waarom dit soort claims te makkelijk gemaakt worden:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 011.555208
Er is verdomd weinig af te dingen op de statistieken... het aantal gevallen hartfalen is niet significant anders en dan hebben we ook nog te maken met amateurs. Er heeft geen EPO-doden piek plaats gevonden.
Wat dat betreft heb ik ook lopen schamperen op het "Epo is net zo ongezond als Sinaasappelsap", maar die stelling is minder bizar dan ik dacht.
Dus Bietensap ongezond? Ik vind dat nogal een boude claim gezien de nogal gebrekkige bronnen. Meer dan dat je bij een OD aan de schijterij gaat is voorlopig eigenlijk niet bewezen.
Allereerst, je geeft al aan dat suikers koolhydraten zijn (die je inderdaad te snel tot je kan nemen als je niet actief beweegt, zeker omdat suiker echt een koolhydraten bom is),
Maar hebben duursporters (notoire koolhydraat stampers) meer last van Kanker? Statistiek geeft vooral aan dat duursporters juist ouder worden, dus zelfs als die factor meespeelt compenseer je nogal wat door een sterker lichaam.
Ja, Tumoren gebruiken koolhydraten Ja, bepaalde Amino verbindingen die gebruikt worden in spiergroei worden ook gebruikt door tumoren. Maar los van het feit dat het niet totaal duidelijk is of dit een oorzaak of gevolg is, dat betekent niet dat het gezonder is ze dan maar niet tot je te nemen.
Niks mis met kritisch kijken naar je voeding, maar juist dit soort dingen is dusdanig complex dat ik altijd mijn hoofd schudt op hijgerige media claims. zeker als het om basis bouwstenen als eiwit, vet en koolhydraten gaat. Mensen begrijpen niet dat die drie nogal uitwisselbaar zijn (je lichaam zet binnen marges zo nodig het één om in het ander). Zo is obesitas meestal niet omdat men te vet eet, maar omdat men teveel koolhydraten (inderdaad vaak suikers) tot zich neemt.
Menselijk lichaam en voeding is nogal ingewikkeld...
Rode bietensap heeft een hoog nitraatgehalte, daar is de werkzaamheid ook op gebaseerd. Dagelijks gebruik van rode bietensap zorgt ervoor dat je boven de dagelijks aanvaardbare inname van nitraat komt. Nitraat wordt in je lichaam omgezet in nitriet en nitrosamines en op het moment dat je boven de dagelijks aanvaardbare inname komt, dan creëer je gezondheidsrisico's. Op het moment dat je dus aan de ene kant claimt dat ketonen een onaanvaardbaar risico zijn en daarom niet gebruikt mogen worden en tegelijkertijd geen problemen met rode bietensap hebt, dan ben je nogal hypocriet.