Wielerseizoen 2024
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
De palen voor de veiligheidsnetten staan er op veel pistes niet permanent. Mijn zoon was afgelopen winter medewerker op de wereldbeker in St-Moritz waar 2 SG's en een afdaling geprogrammeerd waren.
Er staat een driedubbele rij netten. Tijdens de voorbereiding en de wedstrijden zijn meer dan 300 vrijwilligers actief naast de pistes. Er zijn niet enkel de wedstrijden maar ook de verplichte trainingen vooraf.
We zijn beetje off-topic maar het is dus veel meer dan 'een netje ophangen ' zoals wel eens gedacht wordt.
Ik begrijp niet waarom bepaalde locaties in afdaling geen betere beveiliging krijgen.
En dan hebben we het nog niet over het vele straatmeubilair.
De beveiliging daarvan is in België en Nederland toch veel beter dan in de Tour.
Er staat een driedubbele rij netten. Tijdens de voorbereiding en de wedstrijden zijn meer dan 300 vrijwilligers actief naast de pistes. Er zijn niet enkel de wedstrijden maar ook de verplichte trainingen vooraf.
We zijn beetje off-topic maar het is dus veel meer dan 'een netje ophangen ' zoals wel eens gedacht wordt.
Ik begrijp niet waarom bepaalde locaties in afdaling geen betere beveiliging krijgen.
En dan hebben we het nog niet over het vele straatmeubilair.
De beveiliging daarvan is in België en Nederland toch veel beter dan in de Tour.
Voor een kleinere maximumversnelling valt wel wat te zeggen. Zou misschien iets kunnen bijdragen.
Vangnetten is ook iets maar gaan renners zich dan niet laten verleiden tot nog meer risico's? En op hoeveel plaatsen moet je dan gaan vangnetten hangen en willen we heel onze mooie bergen vol vangnetten?
Afdalingen met onmiddellijke aankomst moeten zoveel mogelijk vermeden worden. Als je ziet hoe de laatste afdaling van de RVL er uit ziet dat gaat ook vroeg of laat fout. MSR idem.
Waar ook iets mag aan gedaan worden is het ontwijken van wegen met veel obstakels en anders duidelijke signalen van seingevers. sprinten in dalende lijn moet ook vermeden worden. Evenals hard optreden tegen kamikazetoestanden bij het sprinten.
Als je soms ook ziet hoe "supporters" zich gedragen brengt ook gevaar mee.
En verder, hoe moeilijk het ook te aanvaarden is, het is nog altijd een verantwoordelijkheid van de renners zelf die niet alleen de grenzen opzoeken maar er ook over gaan. En soms slaat het noodlot gewoon toe, met de fiets, moto, auto, zelfs te voet of met het vliegtuig...het kan altijd eens fout gaan, hoe spijtig dan ook.
Je hebt niet alles in de hand.
Vangnetten is ook iets maar gaan renners zich dan niet laten verleiden tot nog meer risico's? En op hoeveel plaatsen moet je dan gaan vangnetten hangen en willen we heel onze mooie bergen vol vangnetten?
Afdalingen met onmiddellijke aankomst moeten zoveel mogelijk vermeden worden. Als je ziet hoe de laatste afdaling van de RVL er uit ziet dat gaat ook vroeg of laat fout. MSR idem.
Waar ook iets mag aan gedaan worden is het ontwijken van wegen met veel obstakels en anders duidelijke signalen van seingevers. sprinten in dalende lijn moet ook vermeden worden. Evenals hard optreden tegen kamikazetoestanden bij het sprinten.
Als je soms ook ziet hoe "supporters" zich gedragen brengt ook gevaar mee.
En verder, hoe moeilijk het ook te aanvaarden is, het is nog altijd een verantwoordelijkheid van de renners zelf die niet alleen de grenzen opzoeken maar er ook over gaan. En soms slaat het noodlot gewoon toe, met de fiets, moto, auto, zelfs te voet of met het vliegtuig...het kan altijd eens fout gaan, hoe spijtig dan ook.
Je hebt niet alles in de hand.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
We hebben onlangs geleerd dat wielertoeristen een hekel aan oranje versieringen hebben. Die rijden zich nog liever te pletter. En dan kan het voor de Tour een uitkomst zijn, Oostenrijk of Baskenland hebben helemaal geen geld voor dat soort zaken en ook onvoldoende publiek om entree te vragen. Dan heb je alsnog de schijnveiligheid voor het kleine percentage dat het meeste tv-tijd krijgt.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Raar hoor, om een wielertoerist met een prof te vergelijken als het gaat om risico's in een afdaling.
Dat doe ik dus ook niet. Ik stel dat de wielertoerist om esthetische redenen kiest om in de bergen te fietsen en hij daarom niet vrolijk wordt van oranje netten en ik stel dat netten geen structurele oplossing zijn als je het alleen op de hoge cols vsn de populairste wedstrijd doet.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar uiteindelijk gaat het om geld en om uitvoerbaarheid.
Misschien dat het je in de tour nog eens lukt, met al haar commercie, om een aantal stukken van belangrijke afdalingen netjes te voorzien van netten.
Maar áls het daadwerkelijk gaat om veiligheid van de renners, in deze sport, dan moet je dat doorvoeren in alle wedstrijden op elk niveau. En niet alleen die handvol wedstrijden met het grootste budget en de meeste media aandacht. Op elk niveau zijn er belangen van renners die ze er toe zetten om risico's te nemen. Persoonlijke eer en glorie, de volgende stap in hun carriere van junioren naar neo profs en profs, UCI punten voor behoud van een of andere licentie, uberhaupt je contract voor volgend jaar en dus je inkomen.
Dus, dan heb je de Galibier in de tour de france netjes van vangnetten voorzien. Maar gaat het mis in de ronde van Oostenrijk.,. bij een sprintfinish in de ronde van Polen of een of andere 1.2 koers in het baskenland...
Misschien dat het je in de tour nog eens lukt, met al haar commercie, om een aantal stukken van belangrijke afdalingen netjes te voorzien van netten.
Maar áls het daadwerkelijk gaat om veiligheid van de renners, in deze sport, dan moet je dat doorvoeren in alle wedstrijden op elk niveau. En niet alleen die handvol wedstrijden met het grootste budget en de meeste media aandacht. Op elk niveau zijn er belangen van renners die ze er toe zetten om risico's te nemen. Persoonlijke eer en glorie, de volgende stap in hun carriere van junioren naar neo profs en profs, UCI punten voor behoud van een of andere licentie, uberhaupt je contract voor volgend jaar en dus je inkomen.
Dus, dan heb je de Galibier in de tour de france netjes van vangnetten voorzien. Maar gaat het mis in de ronde van Oostenrijk.,. bij een sprintfinish in de ronde van Polen of een of andere 1.2 koers in het baskenland...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13668
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar nu gaan jullie wielrennen met downhill verglijken, dat is raar....
Bij downhill MTB staan ook netten en bescherming, dus dat wordt echt wel gedaan.
Racefietsen is een soort langlaufen.
Hoeveel zijn er echt het ravijn in gegaan en dood. Die Belgsiche jongen (naam kwijt) toen lag gewoon op het asphalt bv.
Bij downhill MTB staan ook netten en bescherming, dus dat wordt echt wel gedaan.
Racefietsen is een soort langlaufen.
Hoeveel zijn er echt het ravijn in gegaan en dood. Die Belgsiche jongen (naam kwijt) toen lag gewoon op het asphalt bv.
Hoeveel km afdaling zitten er in een bergetappe? Hoeveel bochten met x% daling zitten er in de Tour, laat staan in een wielerseizoen? Hoeveel km met vals plat naar beneden en wind in de rug wordt er gereden? En dan vooral de vraag: Hoeveel km afdaling richting finish zit er in dat seizoen en hoeveel meer ongevallen gebeuren er in die kilometers met mensen uit de top van het klassement? Ik zou de cijfers weleens willen zien.
Ik vrees dat er nu vooral een mening wordt gevormd op basis van de beelden van de koers die we te zien krijgen. In die laatste afdaling zitten alle motards in kop van de koers en vliegt de helikopter erboven. Bovendien zitten dan ook het meeste mensen voor de buis. Het zou zomaar eens kunnen dat die cijfers een heel ander beeld geven. En dan is het nog de vraag wat de goede dalers gaan doen als je ze hun kans om te schitteren in de absolute finale ontneemt. Waarschijnlijk gaan ze dan hard van de één na laatste berg af. Er werd ook geopperd om na die laatste afdaling nog een aantal km vlak te leggen. Dan krijg je weer knechten die terug willen omen bij hun kopman die alle risico's gaan nemen.
Het is een race, er kan altijd iemand het in zijn bol krijgen om hard te gaan rijden. In feite is wielrennen niet meer van deze tijd, maar dat is juist ook de charme.
Veiligheid is in deze omstandigheden nooit een garantie.
Ik vrees dat er nu vooral een mening wordt gevormd op basis van de beelden van de koers die we te zien krijgen. In die laatste afdaling zitten alle motards in kop van de koers en vliegt de helikopter erboven. Bovendien zitten dan ook het meeste mensen voor de buis. Het zou zomaar eens kunnen dat die cijfers een heel ander beeld geven. En dan is het nog de vraag wat de goede dalers gaan doen als je ze hun kans om te schitteren in de absolute finale ontneemt. Waarschijnlijk gaan ze dan hard van de één na laatste berg af. Er werd ook geopperd om na die laatste afdaling nog een aantal km vlak te leggen. Dan krijg je weer knechten die terug willen omen bij hun kopman die alle risico's gaan nemen.
Het is een race, er kan altijd iemand het in zijn bol krijgen om hard te gaan rijden. In feite is wielrennen niet meer van deze tijd, maar dat is juist ook de charme.
Veiligheid is in deze omstandigheden nooit een garantie.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Elke dode is er een teveel! Te vermijden risico's (niemand kan en zal eisen dat elke bocht met luchtkussens wordt gepamperd) maar het verheerlijken van een afdaling (Pidcock op YT) is het andere (verkeerde) uiterste. En, de finish aan het eind van een afdaling leggen is per definitie vragen om ongelukken. "Dat zouden we niet meer doen!"
Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met verheerlijken of genieten van een afdaling. Het is onderdeel van de koers en daarbij komen lef en techniek om de hoek kijken. Dat is toch mooi, dat is genieten. Waarom kijken we anders sport... Vanwege de kille cijfers of vanwege het beoefenen van je favoriete sport door de besten ter wereld. Waarom zijn kijkcijfers van belang, voor het creëren van top sport!
Ps Ayuso ging rapper naar beneden dan Pogacar. En beiden waren sneller in de afdaling van pidcock tijdens zijn 2022 afdaling. Zie Strava.
Ps Ayuso ging rapper naar beneden dan Pogacar. En beiden waren sneller in de afdaling van pidcock tijdens zijn 2022 afdaling. Zie Strava.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Kille (betekenisloze) cijfers die vind je inderdaad op Strava.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Philipsen uit koers halen is een makkelijk te realiseren maatregel en draagt bij aan een veiligere sprint.