Jij discussieert niet, jij maakt een opsomming van halve feiten en een zooitje termen die je ergens hebt opgevangen. Voor een leek kom je vast heel intellectueel over, een expert prikt dwars door je heen. Ik vind je vooral ernstig vermoeiend, en ben na een eerdere "discussie" wel overtuigd dat ik met jou het gesprek niet wil aangaan..Klein_Verzet schreef: ↑06 nov 2024 17:49 Een discussie voer je niet op basis van een titel maar altijd via argumenten. Wen er maar aan. En als deze arts zo graag zijn kennis wil etaleren op dit forum dan kan hij/zij zijn hart ophalen met de genoemde vragen. Ik ben benieuwd.
Het dopingtopic 2.0
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Volgens mij hebben we geen discussie, want ik heb nog geen enkel tegenargument op mijn bijdragen gekregen. Ook breng ik niet aan dat ik arts ben, en dus voer ik de discussie niet op basis van een titel. Wat je met onderstaande vragen doet is een typisch geval van "moving the goalposts". Ook hoef ik niet zo nodig mijn kennis te etaleren. Maar ik kan niet zo goed tegen nepnieuws/foute informatie spuien met grote stelligheid.Klein_Verzet schreef: ↑06 nov 2024 17:49 Een discussie voer je niet op basis van een titel maar altijd via argumenten. Wen er maar aan. En als deze arts zo graag zijn kennis wil etaleren op dit forum dan kan hij/zij zijn hart ophalen met de genoemde vragen. Ik ben benieuwd.
Ik neem 1 en 4 even samen, want dat is grotendeels dezelfde vraag. 22 ATP bij acetoacetaat (in het menselijk lichaam 1 van de belangrijkste ketonen). Bovendien ook nog eens 2 GTP (een andere energiedrager). Het prestatieverhogend effect (dat ook wel wordt betwijfeld) komt waarschijnlijk doordat je enerzijds een andere energiebron aanbiedt (hout + olie brandt ook harder dan hout alleen), maar ook doordat in sommige cellen de energie uit ketonen sneller vrij kunnen maken dan uit glucose.Klein_Verzet schreef: ↑06 nov 2024 14:59 Okay, als je zo graag je kennis wil spuien dan heb ik wel een paar vragen voor je:
1. Waarom zorgen ketonen voor een prestatie verhogend effect? Of is het alleen een koolhydraat besparend goedje?
2. Hoe komt het dat ketonen de EPO productie opschroeven?
3. Waarom geeft het lichaam sowieso de voorkeur aan ketonen-verbranding boven vet(zuren)-verbranding?
4. Hoeveel energie (ATP) komt er vrij bij het verbranden van ketonen (per molecuul), en hoeveel zuurstof kost dat?
5. Hoe zit het met de zuurtegraad van ketonen; is elke maag ertegen bestand of wordt er met kunst en vliegwerk een "verpakking" omheen gekneed waardoor de maag en darmen ze beter verdragen?
2. geen idee, volgens mij is dat mechanisme ook nog niet bekend
3. de ketonen zijn een restproduct uit de verbranding van vetzuren. Dus de vraag klopt, eigenlijk niet. Wel is het zo dat uit vetzuurverbranding meerdere metabolisme opties volgen. De vorming van ketonen gebeurt vooral bij verzadiging vd andere
5. ik ben geen voedingswetenschapper. maar maakt het antwoord op deze vraag echt uit? puur glucose ligt namelijk ook niet zo lekker op de maag. Wat ik er van weet, is dat het nogal een vies goedje is om te drinken. Dat is een eigenschap van de ketonen zelf, aceton (letterlijk dezelfde stof als wat vroeger als nagellakremover werd gebruikt) is namelijk ook een keton.
laat jij nog even weten waar je stelling vandaan komt dat ketonen "in de vrije natuur niet en nergens voorkomen"? En laat je ook even weten wat je nou bedoelde met die gekke post over vlees eten? Laat dan ook even weten waarom je aanneemt dat ik geen vegetarier zou zijn?