Mac94 schreef: Tsja, wat is erger, een false positive of een false negative?
Dat lijkt me evident, toch?
Mac94 schreef: Het betrappen van Ricco cs is volgens mij wel een teken dat de dopingtest geavanceerder worden en de kans op false negatives en false positives kleiner wordt.
Dat valt nog te bezien natuurlijk. Het feit dat Ricco betrapt is zegt natuurlijk niets over de kansen op false-positives en false-negatives. Daarvoor heb je gegevens nodig van onterecht betrapten en getestte, maar niet betrapte, dopinggebruikers. En daar is nu juist zo moeilijk aan te komen (= ook de strekking vh artikel)
Wat ik trouwens wel erg jammer vond is dat de auteur helemaal niet ingaat op het testen van de zgn. B-staal. Als de kans op een false-positive alleen afhangt van de manier van testen en niet van de manier van bloed/urine afnemen dan wordt deze kans ineens een stuk kleiner. Als de kans op een false positive bijv 0.05 per test is (vb uit artikel), dan is inderdaad de kans op een false-positive bij 8 testen inderdaad 1-(1-.05)^8 = 0.34.
Bij een test van de B-staal wordt de kans dat de sporter onterecht beschuldigd wordt ineens 0.34*0.05 = 0.017 (m.a.w, 2x de kans op een false-positive = 1,7%). (Het is toch zo dat een atleet pas officieel positief is als zowel A als B sample positief zijn?)
Of maak ik nu een fout? (Blijft lastig, statistiek )
EDIT Terwijl ik aan het nadenken was, was -Robin- me voor. Wat betreft je laatste bewering heb je meen ik ongelijk. Het gaat erom dat je als je een atleet maar vaak genoeg test, je altijd wel een keer een positieve waarde zal vinden. Dat is een bekend probleem in de statistiek. Zie ook mijn berekening hierboven.