Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 okt 2008 21:24

Ik praat over Dames-Elite en heren Top Divisie.
De top werkt daar echt niet meer hoor.
Less is bore

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 20 okt 2008 21:50

Nooit is een schaatser betrapt...Helaas mocht onze eigen Marianne Timmer twee weken geen wedstrijden rijden ivm te hoge hematocrietwaardes.....bij een tweede test was alles ok....

Dit alles uit een interview uit de TwentscheCourant 2001.

"Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te zijn, maar ik heb gemerkt dat ik dat niet altijd terug krijg. Dat heeft wel eens tot frustraties geleid", zegt Timmer. Eerlijk en duidelijk wilde ze vorig jaar zijn, toen haar hematocrietwaarde (de waarde die de dikte van het bloed aangeeft en kan duiden op gebruik van het verboden preparaat EPO) bij het WK afstanden in Seoul na een eerste test hoger bleek dan toegestaan. De affaire liep uiteindelijk met een sisser af omdat er na een tweede controle niets aan de hand bleek te zijn, maar de argwaan was gewekt. Timmer gaf als enige van twaalf 'betrapte' schaatsers onmiddellijk openheid van zaken, omdat haar reputatie als 'anti-pillenmeisje' (Van 't Oever) op het spel stond.

Timmer: "Ik had nog nooit gehoord van hematocriet en me er ook nog nooit in verdiept. Ik dacht altijd: prik maar raak voor een knaak, want ik heb toch niks te verbergen. Ik heb als enige open kaart gespeeld omdat ik het niet in het geheimzinnige wilde trekken. Het gevolg was dat ik ook als enige van alles naar mijn hoofd geslingerd kreeg. Eerlijkheid en openheid, zo werkt het dus niet hé."

..Tegenwoordig kom je hiermee niet meer weg denk ik, maar wie ben ik...

En dan praat ik nog niet eens over de machtspositie van Nederland als schaatsland en als sponsor.....

MVG

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2008 21:56

Daniel1975 schreef:Ik praat over Dames-Elite en heren Top Divisie.
De top werkt daar echt niet meer hoor.

Ook niet in de zomer, ik betwijfel 't. Rijk word je iig echt niet van marathon schaatsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 20 okt 2008 21:57

Of je kunt kunt het anders benaderen, door te stellen dat het niveau van het topschaatsen zodanig is dat niemand zich hoeft te drogeren om mee te kunnen in de top....

Een beetje serieuze sport heeft wel een dopingrelletje doorstaan:/;)

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 20 okt 2008 22:56

Zondagmiddag Mart Smeets gekeken met aan zijn tafel een journalist van De Televaag, Karsten Kroon en Erik Breukink.

Het gesprek zou gaan over het afgelopen seizoen maar ging eigenlijk grotendeels (of geheel) over doping.

Karsten Kroon was er zichtbaar zeer moe van om over doping te praten. Ik kan hem enerzijds wel begrijpen. Het wordt voor hem (en zijn ploeg) er niet makkelijker op. Er hoeft maar 1 journalist iets te schrijven (insinueren) of je bent gewoon een dopinggebruiker. Anderzijds vind ik het zeer jammer dat geen enkele renner echt kwaad lijkt te zijn op gedopeerde collega's. Kroon heeft toch veel goede uitslagen gereden, maar had hij niet gewonnen (en dus veel meer verdiend en genoten) als de winnaars niet hadden gepakt? Ik zou er als Boogerd zijnde toch laaiend over worden als blijkt dat jou tweede plaatsen, overwinningen (b)lijken te zijn! Kroon werd even kwaad toen er een fragment over Sastre werd getoond waarbij het commentaar ook in mijn ogen een insinuatie betrof die niet gepast was. Daarna werd het echter stil...

Erik Breukink draait voor mijn gevoel om de hete brei heen. Wellicht heeft hij te veel shit meegemaakt waardoor hij niet vrijuit kan praten. Mijn broek zakte ongeveer af toen hij zelfs aangaf dat de prestaties van Kohl tijdens de TdF, net zoals zovelen die het in deze discussie al hebben gezegd, zeer verdacht waren. Trek de bek dan tijdens de TdF open!

Die journalist van de Televaag zal best wel goede verhalen schrijven of onderzoekjes doen (zoals het verhaal dat er in andere landen totaal geen controles zijn geweest voor de olympische spelen) maar anderzijds moet hij ook denken aan de oplage van de krant. Het is makkelijk scoren om anderen af te zeiken en te besmeuren waardoor "wij" de krant snel gaan halen om het "nieuws" weer van A tot Z te lezen. Dat daarmee de wielersport ten gronde wordt gericht kan hem niet schelen..... dan schrijven we daarna toch over de "gedopeerde" schaatsers!

Mart Smeets zelf is ook al zo'n oude vedette die in mijn ogen misschien al teveel heeft meegemaakt en teveel weet. Hij kan (of wil) die aura die om de wielersport hangt maar niet doorbreken.

Ik zelf heb helaas niet DE oplossing. Helaas, want ik zie de wielersport langzaam aan onderuit gaan. Moet ook eerlijk bekennen dat ik Lombardije niet gekeken heb. Idioot eigenlijk.... ik kijk niet naar de sport maar wel naar een idiote discussie over doping in de wielersport.

In het vervolg weer de wedstrijden kijken en de discussie naast me neer leggen. Is toch beter!
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

simic
Forum-lid

simic 20 okt 2008 23:38

Er is ook geen perfecte oplossing. Ik stoorde mij er echt mateloos aan dat er ALLEEN maar over doping gepraat werd. De 1ste 4 min waren een aantal fragmentjes te zien van het hele seizoen en de rest hinh over doping, wanneer Smeerts zei dat ze gingen stoppen met doping begon hij er zelf over!!! Ik had persoonlijk veel liever een grote terugblik gezien van alle grote wedstrijden, en dan met misschien een leuk intervieuw van ten Dam na een etappe in de TDF. Nee ipv daarvan werd er echt de hele tijd over doping gelult.
Er was niet 1 fragment over de Amstel Gold race. Hoezo de media pompt het op??!!!

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 okt 2008 23:40

R. Hilferink schreef:In het vervolg weer de wedstrijden kijken en de discussie naast me neer leggen. Is toch beter!

Is misschien wel het beste wat we kunnen doen.

lior63
Forum-lid

lior63 21 okt 2008 10:42

R. Hilferink schreef:Zondagmiddag Mart Smeets gekeken met aan zijn tafel een journalist van De Televaag, Karsten Kroon en Erik Breukink.

Het gesprek zou gaan over het afgelopen seizoen maar ging eigenlijk grotendeels (of geheel) over doping.

Mart Smeets zelf is ook al zo'n oude vedette die in mijn ogen misschien al teveel heeft meegemaakt en teveel weet. Hij kan (of wil) die aura die om de wielersport hangt maar niet doorbreken.

Daar is een heel topic over, over Smeets. Ik ben er nog niet uit wat erger is, doping of Smeets.
R. Hilferink schreef: In het vervolg weer de wedstrijden kijken en de discussie naast me neer leggen. Is toch beter!

En als je nu naar de Belgische TV kijkt heb je in ieder geval het probleem Smeets opgelost; nu het probleem doping nog.

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 21 okt 2008 12:03

Zo gauw er grote (financiële?) belangen op het spel staan, zullen er altijd sporters zijn die naar het sap grijpen.

Maar ik vind het veel erger wat bv gebeurt met kinderen van 3 jaar die (moeten) turnen, en waarbij hun pezen tot voorbij de pijngrens worden gestrekt... maar dit mag wel he!!! En op allerlei manieren de pubertijd uitstellen, om zo toch mee te kunnen om de medailles...maar wel een cleane sport....

MVG

jibb
Forum-lid

jibb 21 okt 2008 14:30

simic schreef:Ik denk dat de controles veel minder zijn waardoor er ook minder wordt gebruikt. Een marathon schaatser die 2 X in de week een marathon heeft zal misschien ook naar andere hulpmidelen grijpen, alleen wordt er denk ik niet zo hard gejaagd op de gebruikers dan bij de wielersport.

In het verleden heb ik op een redelijk niveau geschaatst en ook veel contact gehad met jongens die in de opleidingsploegen van de diverse regio's schaatsten.
De controles die deze jongens kregen waren niet mals. Zo mocht men in die tijd absoluut geen koffie drinken. De enkeling die werd betrapt op cafeine werd meteen uit de opleidingsploeg gezet.

Daarnaast ken ik enkele marathonschaatsers uit destijds het hoogste niveau ,de A competitie, die in het zomerseizoen zijn betrapt op doping.

Om nu te stellen dat bij het schaatsen de controles minder zijn, nee ik denk het niet. De schaatssport is van oudsher denk ik geen sport waar doping in wordt gebruikt. Kijk naar de resultaten welke de huidige toppers hebben gereden bij de junioren en de neo's en je ziet een natuurlijk verloop van tijden. De jongens die bij het huidige schaatsen aan de top rijden waar ook als junior en neo duidelijk de beste. Je ziet zelden tot nooit een schaatser die ineens goede resultaten gaat rijden. Yvonne van Gennip daargelaten :D
Dat is geen geel! Dit is geel!

slc-sl
Forum-lid

slc-sl 21 okt 2008 14:48

Siemert1971 schreef:
Maar ik vind het veel erger wat bv gebeurt met kinderen van 3 jaar die (moeten) turnen, en waarbij hun pezen tot voorbij de pijngrens worden gestrekt... maar dit mag wel he!!! En op allerlei manieren de pubertijd uitstellen, om zo toch mee te kunnen om de medailles...maar wel een cleane sport....

Clean is maar hoe je het definieert .

Tijdens de "ijzeren gordijn periode" wel eens turnstertjes voorbij horen komen, al piepend en krakend wanwege je geschetste oprekmethodes.

En vergelijk cleane bodybuilders eens met de heren turners....

Overal waar geld en eer te winnen is zal dit een rol spelen.

(Alleen voor de denksporten is de doping er kennelijk helaas nog niet.
Dan hadden we er tenminste allemaal wat aan)

Zolang het in feite een sociaal probleem blijft zal de controle " een hobbelen achter de feiten aan" blijven.

simic
Forum-lid

simic 21 okt 2008 15:29

Mijn broer heeft ook op hoog niveau geschaats, en dat valt absoluut niet te vergelijken met de wielersport hoor.
jibb schreef:
simic schreef:Ik denk dat de controles veel minder zijn waardoor er ook minder wordt gebruikt. Een marathon schaatser die 2 X in de week een marathon heeft zal misschien ook naar andere hulpmidelen grijpen, alleen wordt er denk ik niet zo hard gejaagd op de gebruikers dan bij de wielersport.

In het verleden heb ik op een redelijk niveau geschaatst en ook veel contact gehad met jongens die in de opleidingsploegen van de diverse regio's schaatsten.
De controles die deze jongens kregen waren niet mals. Zo mocht men in die tijd absoluut geen koffie drinken. De enkeling die werd betrapt op cafeine werd meteen uit de opleidingsploeg gezet.

Daarnaast ken ik enkele marathonschaatsers uit destijds het hoogste niveau ,de A competitie, die in het zomerseizoen zijn betrapt op doping.

Om nu te stellen dat bij het schaatsen de controles minder zijn, nee ik denk het niet. De schaatssport is van oudsher denk ik geen sport waar doping in wordt gebruikt. Kijk naar de resultaten welke de huidige toppers hebben gereden bij de junioren en de neo's en je ziet een natuurlijk verloop van tijden. De jongens die bij het huidige schaatsen aan de top rijden waar ook als junior en neo duidelijk de beste. Je ziet zelden tot nooit een schaatser die ineens goede resultaten gaat rijden. Yvonne van Gennip daargelaten :D

Plaats reactie