Titanium fietsen
@Litespeed.
Ja jij komt met die mooie Moots las dus vandaar mijn vragen
Ik vroeg me inderdaad af of er een functioneel verschil bestaat tussen een mooie en en een iet minder mooie las of dat het een puur cosmetisch issue is.
Als ik kijk naar mijn Gazelle V8 (net nieuw gekocht) dan zien de lassen er net iets minder mooi uit dan van die Moots. Soms iets onregelmatig maar soms ook zeer mooi dun en gelijkmatig.
Vandaar mijn vraag.
Dank voor het antwoord Litespeed en Velo.
Mvg, Zorro
Ja jij komt met die mooie Moots las dus vandaar mijn vragen
Ik vroeg me inderdaad af of er een functioneel verschil bestaat tussen een mooie en en een iet minder mooie las of dat het een puur cosmetisch issue is.
Als ik kijk naar mijn Gazelle V8 (net nieuw gekocht) dan zien de lassen er net iets minder mooi uit dan van die Moots. Soms iets onregelmatig maar soms ook zeer mooi dun en gelijkmatig.
Vandaar mijn vraag.
Dank voor het antwoord Litespeed en Velo.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Sowiezo breekt een frame nooit op de las maar altijd ernaast (materiaal is tijdens het lasproces te heet geworden).
Ik ben er niet echt van overtuigd dat een frame waar de lassen er verre van perfect uitzien net zo goed zou zijn (Percentueel gezien dan) als een frame met optisch perfecte lassen.
Ti frames uit China zijn sowiezo wat minder mooi gelast en mijn ervaring heeft wel geleerd dat Goede lassers in China schaars zijn en dat ze beter zijn in het plakken van Carbon matten.
Mijn ervaring is dat een alu frame (voor Ti gaat dit volgens mij ook op) gewoon perfecte lassen moet hebben. Alles wat er slordig uitziet gaat gewoon minder lang mee (zie ook principia dat naar het einde toe steeds minder goed verwerkte lassen liet zien
Verwar dit a.u.b. niet met geslepen lassen (specialiteit van Italianen) en dichtgeplamuurde lassen hier zie je helemaal niets en wordt er meer in de afwerking en minder in de verwerking (lassen) gestopt.
Eigenlijk denk ik dat weinig uitmaakt of de lassen 100% regelmatig zijn of optisch wat minder. Ik ben er wel van overtuigd dat een lasser die streeft naar perfectie gewoon een perfect produkt op zal willen leveren. Komt er tijdsdruk/haast op het werk te staan dan zal het eindrusultaat slordiger worden en als de kritische grens overschreden wordt (teveel haast) de betrouwbaarheid ook.
Ik ben er niet echt van overtuigd dat een frame waar de lassen er verre van perfect uitzien net zo goed zou zijn (Percentueel gezien dan) als een frame met optisch perfecte lassen.
Ti frames uit China zijn sowiezo wat minder mooi gelast en mijn ervaring heeft wel geleerd dat Goede lassers in China schaars zijn en dat ze beter zijn in het plakken van Carbon matten.
Mijn ervaring is dat een alu frame (voor Ti gaat dit volgens mij ook op) gewoon perfecte lassen moet hebben. Alles wat er slordig uitziet gaat gewoon minder lang mee (zie ook principia dat naar het einde toe steeds minder goed verwerkte lassen liet zien
Verwar dit a.u.b. niet met geslepen lassen (specialiteit van Italianen) en dichtgeplamuurde lassen hier zie je helemaal niets en wordt er meer in de afwerking en minder in de verwerking (lassen) gestopt.
Eigenlijk denk ik dat weinig uitmaakt of de lassen 100% regelmatig zijn of optisch wat minder. Ik ben er wel van overtuigd dat een lasser die streeft naar perfectie gewoon een perfect produkt op zal willen leveren. Komt er tijdsdruk/haast op het werk te staan dan zal het eindrusultaat slordiger worden en als de kritische grens overschreden wordt (teveel haast) de betrouwbaarheid ook.
Sharkman 1 schreef:Sowiezo breekt een frame nooit op de las maar altijd ernaast (materiaal is tijdens het lasproces te heet geworden).
Hoi,
Nu gaan we een beetje scheef want ik heb al verschillende frames gezien die op de las gebroken waren(zowel aluminium als titanium).
Een mooi voorbeeld hierbij gevoegd van een Bontrager TI frame;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... d8946022b3
Het betreft hier trouwens een leuk en interessant artikel (voor TI liefhebbers) over frame-bouw met titanium buizen door een Italiaans frame-bouwer genaamd Crisp.
Misschien is het ook wel leuk om zijn web-site eens te bezoeken .
Groeten, Morel
Normaal gesproken is een las altijd sterker dan het materiaal aan weerszijden er van, aangezien het lasmateriaal een hogere sterkte heeft dan het buismateriaal. Daar doelt Sharkman denk ik op.
Vaak zie je bij slechte, onregelmatig gelegde lassen, dat de scheurinitiatie juist net naast de las plaatsvindt. De onregelmatigheid van de las heeft dan gezorgd voor spanningspieken (Google maar eens op Stress Concentration Factor) welke het lasmateriaal zelf nog wel kan hebben, maar het buismateriaal net daarnaast niet.
Ik denk ook dat de kans dat een las slecht is, een stuk kleiner is in het geval van een mooie las, zoals bijvoorbeeld bij Moots. Als je een las zo netjes weet op te bouwen is de kans op vervuiling en insluitingen veel kleiner. Ook de eerder genoemde spanningspieken treden dan veel minder op aangezien spanningen veel mooier van de ene buis via de las naar een andere buis kunnen gaan. Dit in tegenstelling tot sommige lassen, waarbij je duidelijk ziet dat het lasmateriaal er opgekwakt is als een koe in de wei die z'n behoefte doet...
Maar genoemde aspecten spelen wel met name bij vermoeiingsgevoelige constructies (stalen bruggen, kraanbanen, kranen, etc) en denk ik in [edit]mindere[/edit] mate bij fietsen.
Vaak zie je bij slechte, onregelmatig gelegde lassen, dat de scheurinitiatie juist net naast de las plaatsvindt. De onregelmatigheid van de las heeft dan gezorgd voor spanningspieken (Google maar eens op Stress Concentration Factor) welke het lasmateriaal zelf nog wel kan hebben, maar het buismateriaal net daarnaast niet.
Ik denk ook dat de kans dat een las slecht is, een stuk kleiner is in het geval van een mooie las, zoals bijvoorbeeld bij Moots. Als je een las zo netjes weet op te bouwen is de kans op vervuiling en insluitingen veel kleiner. Ook de eerder genoemde spanningspieken treden dan veel minder op aangezien spanningen veel mooier van de ene buis via de las naar een andere buis kunnen gaan. Dit in tegenstelling tot sommige lassen, waarbij je duidelijk ziet dat het lasmateriaal er opgekwakt is als een koe in de wei die z'n behoefte doet...
Maar genoemde aspecten spelen wel met name bij vermoeiingsgevoelige constructies (stalen bruggen, kraanbanen, kranen, etc) en denk ik in [edit]mindere[/edit] mate bij fietsen.
http://img525.imageshack.us/img525/8409/dsc01856xx7.jpg
hier mijn titanium fiets, 12 jaar oud en nog steeds als nieuw, afgemonteerd met campa record
hier mijn titanium fiets, 12 jaar oud en nog steeds als nieuw, afgemonteerd met campa record
Ik heb een vraag voor de titanium specialisten... Ik ga voor een titanium fiets, maar twijfel voor het frame tussen:
- Litespeed Icon
- Sensa Titanium (van Intersens)
- Van Nicholas Siena
Ook in die volgorde... Was er de prijs niet, dan was het zonder twijfel de Icon.
Kan iemand me de Sensa aanbevelen? Ziet er mooi uit, is ook stukken goedkoper. Is hij stijf genoeg (ze geven op: torsiestijfheid: 100 Nm/°, vorkstijfheid 53 Nm/°, bracketstijfheid 45 NM/°. Lijkt me niet overdreven stijf, maar ben geen specialist). Ga er wel geen wedstrijden of sprints mee rijden, eerder chronos/toertochten, dus dan is die stijfheid misschien voldoende?
Voorlopig vind ik geen enkele commentaar van iemand of een tijdschrift die de Sensa Titanium al getest heeft, dus het is een beetje gokken zo...
Jullie mening is zeer welkom!!!
En bijkomend vraagje voor de Icon: iemand al ervaring met het aankopen via Internet in de US (Litespeed geeft zelf officiele dealers op...). Met de huidige dollarstand lijkt dit een goed alternatief, zelfs met transportkosten van 400 Euro...
- Litespeed Icon
- Sensa Titanium (van Intersens)
- Van Nicholas Siena
Ook in die volgorde... Was er de prijs niet, dan was het zonder twijfel de Icon.
Kan iemand me de Sensa aanbevelen? Ziet er mooi uit, is ook stukken goedkoper. Is hij stijf genoeg (ze geven op: torsiestijfheid: 100 Nm/°, vorkstijfheid 53 Nm/°, bracketstijfheid 45 NM/°. Lijkt me niet overdreven stijf, maar ben geen specialist). Ga er wel geen wedstrijden of sprints mee rijden, eerder chronos/toertochten, dus dan is die stijfheid misschien voldoende?
Voorlopig vind ik geen enkele commentaar van iemand of een tijdschrift die de Sensa Titanium al getest heeft, dus het is een beetje gokken zo...
Jullie mening is zeer welkom!!!
En bijkomend vraagje voor de Icon: iemand al ervaring met het aankopen via Internet in de US (Litespeed geeft zelf officiele dealers op...). Met de huidige dollarstand lijkt dit een goed alternatief, zelfs met transportkosten van 400 Euro...
Carpe diem, al fietsend natuurlijk!
Koop de mooiste (naar jouw smaak dus), ze zijn alle drie top.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
De transportkosten, bedoel je daar ook de douane mee? Want 400 lijkt me nogal een rip-off. Je kan het ook laten versturen naar een fietsenwinkel in de US (ik kan je een link geven). Zij ontvangen het frame (goedkope verzending binnen de US), en sturen het naar jou door (ze zijn niet heel duur daarin). Uiteraard betaal je dan wel 50-100 dollar voor handling. Als je wil gooien ze je frame nog even in de modder, en je tweedehandsje is zo naar je onderweg.
Kijk ook nog eens naar de Moots vamoots. bvb hier:
http://www.wrenchscience.com/Moots/Vamo ... rames.html
Kijk ook nog eens naar de Moots vamoots. bvb hier:
http://www.wrenchscience.com/Moots/Vamo ... rames.html
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Ik heb zelf een Litespeed Siena en Van Nicholas Chinook. Beide even comfortabel. Litespeed heeft iets meer uitstraling (bling, bling) dan de VN. Sensa geen idee. Denk eraan dat als je een frame uit US laat komen aan invoerrechten en btw.
What makes the boat go faster?