Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 27 okt 2007 01:24

Weight Weenies! Lasnaden zijn prachtig. Heel fijne, kleine rupsjes op een zeer regelmatige afstand. Wat zou je specifiek willen weten?

Ik moest even zoeken, maar heb uiteindelijk wat gevonden:
[img=http://pyf-wheels.chez-alice.fr/moots/s ... ille_1.JPG]
[img=http://pyf-wheels.chez-alice.fr/moots/s ... ille_2.JPG]
[img=http://pyf-wheels.chez-alice.fr/moots/s ... _selle.JPG]

Hier gevonden.

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 27 okt 2007 12:57

Hoe doen ze het!! Prachtig! Nu nog ff de loterij winnen!
Niets is wat het lijkt..

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 27 okt 2007 17:56

litespeed schreef:Weight Weenies! Lasnaden zijn prachtig. Heel fijne, kleine rupsjes op een zeer regelmatige afstand. Wat zou je specifiek willen weten?

Fietsmaatje van mij vindt de naden op mijn Van Nicholas aan de grove kant (en lelijk) en volgens hem is de Moots de ultieme Ti fiets qua lasnaden. Nu ik het inderdaad zie moet ik hem wel gelijk geven. Hoe zijn de lasnaden van Lightspeed eigenlijk tov van Moots?
What makes the boat go faster?

musseeuw
Forum-lid

musseeuw 27 okt 2007 19:56

Een vraag die ik graag in dit topic zou willen stellen:

Heeft iemand ervaring met een groot titanium frame (60 cc) en de stijfheid ervan?

Heb nu een carbon frame in de maat 59,5 cc en heb het gevoel dat carbon in deze grote maat aan stijfheid verliest. Ik heb het dan niet over de bracket-stijfheid maar de zijdelingse stijfheid van het hele frame.
Als ik met losse handen rij of als ik mijn handen bovenop het stuur allebei dicht tegen de stuurpen aan hou, dan gaat het frame makkelijk schudden in zijdelingse richting.

Ik ben erg weg van titanium frames, maar heb geen idee of ik er dan wat deze stijfheid betreft op vooruit zal gaan. Mijn keuze zou een Litespeed Archon zijn.

Graag reacties van lange mensen met titanium fietsen.

Walter

simen
Forum-lid

simen 27 okt 2007 23:10

Het 61 cm frame van mijn Gazelle V8 bevalt uitstekend en geeft geen enkel teken van zwakheid op het gebied van stijfheid.
Zij is ook tegen

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 27 okt 2007 23:26

Livio Livius schreef:
litespeed schreef:Weight Weenies! Lasnaden zijn prachtig. Heel fijne, kleine rupsjes op een zeer regelmatige afstand. Wat zou je specifiek willen weten?

Fietsmaatje van mij vindt de naden op mijn Van Nicholas aan de grove kant (en lelijk) en volgens hem is de Moots de ultieme Ti fiets qua lasnaden. Nu ik het inderdaad zie moet ik hem wel gelijk geven. Hoe zijn de lasnaden van Lightspeed eigenlijk tov van Moots?
Voordat ik mijn Litespeed kocht, heb ik op de Bikemotion 2006 speciaal ook bij Vannicholas gekeken. Die lassen zou ik zeker niet lelijk willen noemen. Wat Litespeed betreft kan ik uit eigen ervaring spreken. Daarbij wel opgemerkt dat mijn Litespeed Teramo niet uit het topsegment van Litespeed komt, en qua prijs nog niet de helft kost van een Moots. Ik vind de lassen van mijn fiets in ieder geval ook erg mooi. De rupsjes zijn klein en liggen ook op behoorlijk regelmatige afstand van elkaar. De lassen van de Moots zijn echter nog fijner en gelijkmatiger. Echt schitterend IMO.

De afwerking van de frames maken ook veel verschil in uitstraling. De Litespeed en Vannicholas frames zijn geborsteld en de Moots hebben een andere afwerking. Als ik het goed heb, worden deze met stalen pennetjes bewerkt. Het oppervlak is daarmee wat doffer en donkerder.

Als je wilt, kan ik wat foto's maken van de lassen op mijn fiets. Als jij foto's maakt van jouw Vannicholas dan kunnen we de verschillen zien.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 27 okt 2007 23:37

litespeed Voordat ik mijn Litespeed kocht, heb ik op de Bikemotion 2006 speciaal ook bij Vannicholas gekeken. Die lassen zou ik zeker niet lelijk willen noemen. Wat Litespeed betreft kan ik uit eigen ervaring spreken. Daarbij wel opgemerkt dat mijn Litespeed Teramo niet uit het topsegment van Litespeed komt, en qua prijs nog niet de helft kost van een Moots. Ik vind de lassen van mijn fiets in ieder geval ook erg mooi. De rupsjes zijn klein en liggen ook op behoorlijk regelmatige afstand van elkaar. De lassen van de Moots zijn echter nog fijner en gelijkmatiger. Echt schitterend IMO.

De afwerking van de frames maken ook veel verschil in uitstraling. De Litespeed en Vannicholas frames zijn geborsteld en de Moots hebben een andere afwerking. Als ik het goed heb, worden deze met stalen pennetjes bewerkt. Het oppervlak is daarmee wat doffer en donkerder.

Als je wilt, kan ik wat foto's maken van de lassen op mijn fiets. Als jij foto's maakt van jouw Vannicholas dan kunnen we de verschillen zien.

Lijkt me goed plan. Ben a.s. donderdag in staat om wat foto's t maken aangezien ik t/m woensdag nog in Wenen zit. Misschien kunnen andere forummembers ook foto's maken van hun Ti lasnaden om e.e.a. te vergelijken?
What makes the boat go faster?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 27 okt 2007 23:41

@Musseuw: Stijfheid is niet iets dat specifiek materiaalafhankelijk is. Uiteraard hebben carbon, aluminium, staal en titanium verschillende materiaaleigenschappen, maar de stijfheid van een fiets wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de diameter van de buizen die gebruikt worden en de vorm van de knooppunten, daar waar de buizen samenkomen.

Het makkelijk schudden in zijdelingse richting (shimmy'en?), wordt volgens mij niet bepaald door de 'zijdelingse stijfheid' van een fiets zoals jij schrijft. Al weet ik niet precies wat voor stijfheid jij bedoelt. Dat schudden kan verband hebben met de wijze waarop het wiel in de vork zit, speling op de naaf, de vork zelf of speling bij het balhoofd. De huidige frames zouden daar geen rol meer in spelen.

timowr
Forum-lid

timowr 28 okt 2007 01:05

jsparie schreef:
TimoWr schreef:Bij Lohman. Het is eigenlijk een Merlin Extralight. Hij is momenteel bij de spuiter die hem zwart spuit met witte "Merlin" belettering.

Timo paar vraagjes
Waar heb je hem laten spuiten en hoe bevalt het eindresultaat? (strak in de lak?)
Wat kost dat als ik vragen mag ?
Zijn de letters gespoten of merlin decals?

Brady van Dalen van BCP. Prachtig werk - het zijn gespoten teksten dus geen decals. Heel strak allemaal en voor de prijs hoef je het niet te laten.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 28 okt 2007 02:04

Afbeelding
Even een mooi plaatje :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

timowr
Forum-lid

timowr 28 okt 2007 03:58

Das de fiets van Luciano.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 28 okt 2007 10:13

Mooi frame (als het een fixie moet worden) als dit een baanfiets is zou het mijn keuze niet zijn. Op de baan zoek je een superstabiele fiets met zo min mogelijk beweging (de voordelen van titanium zie ik voor dat gebruik niet)

Groet Robert

Plaats reactie