Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 feb 2024 13:46

bakboord1 schreef: 04 feb 2024 10:36 Vroeger trainde je in de winter alleen je duurconditie om de brede basis te leggen.
Als je weinig tijd hebt dan is het niet fout om relatief veel intensief te doen.
In het voorjaar ga je dan zorgen dat je vanuit daar je conditie uitbouwt door langere trainingen te doen.

De meeste mensen hebben nu de lol niet om langer dan een paar uur te fietsen in de kou of nat of binnen zo lang op de fiets te zitten.
Met duurtrainingen neemt bij mij met name mijn duurconditie toe. Ik kan de inspanning langer volhouden zonder zogenaamde ontkoppeling (stijging hartslag bij gelijke inspanning). Dit effect merk je zonder te meten.
Ook de verhouding wattage/hartslag neemt toe bij mij met 10-20%. Maar dat gaat wat ongemerkter en de ene dag is de andere niet. Maar als ik alle ritjes op deze ratio zet dan is er wel een zichtbaar effect.
Het valt en staat natuurlijk wel met je doel en wanneer je doel precies is.
Dat piramidaal trainen is niet zozeer achterhaald, maar het is wel wat veranderd doordat mensen vaak doelen door het hele jaar heen hebben. Als je veel koersen rijdt vanaf april tot bijv september, wil je een brede basis anders val je door die intensiteit veel terug. Dus dan begin je in de winter met rustige duurritten en richting de eerste koeren (en mede door de koersen) komt de snelheid en intensiteit erbij. Maar tegenwoordig trainen mensen ook gewoon om fit te zijn, met groepjes goed mee te kunnen etc, dus dan veranderd het doel en het moment wanneer je goed wil zijn. Je kan dan beter het hele jaar door wat een combi van duur en intensiteit doen zodat je daarmee niet teveel terug valt. Wel zal je dan nooit echt goed kunnen pieken. Je blijft gewoon goed op niveau. Stel je hebt bijv een cyclo in juni, dan zou je bijv wel vanaf eind april gericht daar naar toe kunnen werken, maar dat zal dan ook een soort piramide zijn.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 feb 2024 11:15

Wat ik ook wel apart vind aan Join, ik heb een gemiddeld profiel van tussen 6 en 9 u in de week. Mijn doel ligt begin mei. Deze week heb ik rustweek met 4,5u rustige duur. Daarna volgen 4 weken interval van 12 tot 14u per week. Niet bepaald mijn profiel. Nog daargelaten dat het met werk en het weer buiten allemaal maar moet gaan. Ik word daar weer een beetje psycho van want dan kan ik zelf de uren wel terug schroeven maar dan heb ik toch het gevoel dat ik iets mis.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2024 11:21

jappiex schreef: 05 feb 2024 11:15 Wat ik ook wel apart vind aan Join, ik heb een gemiddeld profiel van tussen 6 en 9 u in de week. Mijn doel ligt begin mei. Deze week heb ik rustweek met 4,5u rustige duur. Daarna volgen 4 weken interval van 12 tot 14u per week. Niet bepaald mijn profiel. Nog daargelaten dat het met werk en het weer buiten allemaal maar moet gaan. Ik word daar weer een beetje psycho van want dan kan ik zelf de uren wel terug schroeven maar dan heb ik toch het gevoel dat ik iets mis.
Ik zou toch echt de beschikbare tijd beperken, JOIN geeft je dan meer intensieve trainingen dan hij zou doen als je meer tijd op geeft. Je hebt het gevoel dat je iets mist als je minder doet en dat zal qua volume ook wel zo zijn, maar als dit je meer stress geeft icm andere activiteiten, dan zal die extra uren je niet veel meer opleveren. Stress is dodelijk voor adaptatie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 feb 2024 12:59

Als je zoals het gros, niet meer dan 8 tot 10 per week kan of wil fietsen beperk de beschikbaarheid dan zoals Nuitkor aangeeft.
Gebruik het als leidraad voor je training, ga het niet neurotisch afwerken, dat is 1 levensgevaarlijk op de weg en je wordt er waarschijnlijk dood ongelukkig van.

Je trainingen worden dan intensiever. Ik heb bv nu een training staan 4x10 min D5 over twee uur.
Dat onthoud ik als ik naar buiten ga en die 4x 10 min doe ik wanneer het een beetje uitkomt qua weg.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2024 13:06

wasbeer2006 schreef: 05 feb 2024 12:59 Als je zoals het gros, niet meer dan 8 tot 10 per week kan of wil fietsen beperk de beschikbaarheid dan zoals Nuitkor aangeeft.
Gebruik het als leidraad voor je training, ga het niet neurotisch afwerken, dat is 1 levensgevaarlijk op de weg en je wordt er waarschijnlijk dood ongelukkig van.

Je trainingen worden dan intensiever. Ik heb bv nu een training staan 4x10 min D5 over twee uur.
Dat onthoud ik als ik naar buiten ga en die 4x 10 min doe ik wanneer het een beetje uitkomt qua weg.
Precies zo doe ik het ook. Gisteren met een groepje gefietst (redelijk intenieve kopbeurten van +/- 5min) terwijl ik van JOIN 4x10min FTP moest doen. Dat lukt dan natuurlijk niet, maar ik fiets niet voor JOIN, dus het is prima om daar van af te wijken. Ik fiets zo'n 5-6x per week en als ik daarvan 3-4 volgens de JOIN training doe, dan zit er al voldoend variatie in om vooruitgang te boeken.

Het ging gisteren ook verrassend goed in de groep, ik ben wel eens minder de winter uit gekomen toen ik vooral veel rustige duur deed in deze periode. In de periode november-januari trainde ik nog met een trainer en deed ik ook meer gepolariseerd tov andere jaren en dat pakt tot nu toe goed uit.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 05 feb 2024 13:37

Maar wat Jappiex zegt.
Je geeft 6-9uur op als beschikbaar en Join geeft je 12uur training op, hoe kan je dat anders instellen?

Ik heb 6 weken proefabonnement gehad en dat was mijn grootste mankement aan Join.
En hoe weet ik dan wat ik wel en niet moet/kan skippen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2024 13:59

kopjethee schreef: 05 feb 2024 13:37 Maar wat Jappiex zegt.
Je geeft 6-9uur op als beschikbaar en Join geeft je 12uur training op, hoe kan je dat anders instellen?

Ik heb 6 weken proefabonnement gehad en dat was mijn grootste mankement aan Join.
En hoe weet ik dan wat ik wel en niet moet/kan skippen?
Je kan wekelijks je beschikbaarheid opgeven, dat staat even los van die 6-9 uren. Volgens mij is dat meer om aan te geven hoe je getraindheid is qua doel enzo. Er staat ook bij gevorderd of pro etc. Wat ze daar precies mee doen weet ik niet.

Wat je wil skippen hangt er wel een beetje vanaf in welke fase je zit. In de winter zou ik eerder interval trainingen skippen en meer richting je doel zou ik eerder meer z2 ritten skippen of een mix daarvan. Dus dat je per week even kijkt wanneer je moet skippen en dat je dan wat z2 en interval skipt. Eigenlijk is het ook niet zo belangrijk, consitentie en progresieve overload over de tijd zijn veel belangrijker, dan wat je precies doet.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 05 feb 2024 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

1094
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 05 feb 2024 14:16

Inderdaad, als je wekelijks je beschikbaarheid opgeeft dan krijg je nooit meer te doen dan je aan geeft

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 05 feb 2024 15:21

Dat was dus het probleem.
Ik gaf elke dag 2/3uur op omdat ik flexibel ben qua tijden en verwachtte dat Join mn maximale belasting in de gaten zou houden.

Als het beter weer is ga ik er waarschijnlijk weer mee starten.
Nu even niet want we hebben net een pup van 8weken, heb geen tijd meer, haha

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2024 13:16

Wat je wel veel gaat schelen is als je nu iig nog 2x per week 2 uurtjes kan maken.
Dan onderhoud je het nog redelijk.

Pub in de bench dan maar :-)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 07 feb 2024 10:39

Beetje een domme vraag wellicht, maar bij de training die vanmiddag op het programma staat krijg ik zowel een kader voor hartslag als voor vermogen. Wat is in deze leidend? Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2024 10:41

ColumsbusMJ schreef: 07 feb 2024 10:39 Beetje een domme vraag wellicht, maar bij de training die vanmiddag op het programma staat krijg ik zowel een kader voor hartslag als voor vermogen. Wat is in deze leidend? Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.
Vermogen

Plaats reactie