Join app - ervaringen met training
intervals.icu is inderdaad erg leuk, zeker als je van getallen en grafieken houdt, zoals ik.
Wat betreft die powercurves, die zijn inderdaad wel leuk om ritten/seizoenen te vergelijken. Je moet alleen wel een beetje oppassen met het altijd maar omhoog willen "tillen" van je power curve, omdat deze niet het hele verhaal vertelt. Voor ritten in de Ardennen is het bijvoorbeeld erg prettig als je 5-10 minuten power heel goed is. Echter, dat wil je niet alleen op de eerste heuvel, maar ook op de 10e en later. Daar heb je ook gewoon meer duurconditie en fatigue resistance (weet even niet wat de NL term daarvoor is) voor nodig. Een verbetering daarvan zie je niet noodzakelijkerwijs in je FTP of power profile terug, terwijl je er echt harder van gaat fietsen.
Wat betreft die powercurves, die zijn inderdaad wel leuk om ritten/seizoenen te vergelijken. Je moet alleen wel een beetje oppassen met het altijd maar omhoog willen "tillen" van je power curve, omdat deze niet het hele verhaal vertelt. Voor ritten in de Ardennen is het bijvoorbeeld erg prettig als je 5-10 minuten power heel goed is. Echter, dat wil je niet alleen op de eerste heuvel, maar ook op de 10e en later. Daar heb je ook gewoon meer duurconditie en fatigue resistance (weet even niet wat de NL term daarvoor is) voor nodig. Een verbetering daarvan zie je niet noodzakelijkerwijs in je FTP of power profile terug, terwijl je er echt harder van gaat fietsen.
Als je conditie in de breedte verbetert ga je dat uiteindelijk wel terug zien in je powercurve. Door je betere basis zul je bij langere extensieve ritten zien dat je 2, 3, 4 (etc) uurs vermogen omhoog gaat.
In mijn geval kan ik mijn ftp niet een uur volhouden. Door die verbetering van mijn conditie lukt dat wel als ik dat eens een uur zou doen. Dat merk je dan wel en zie je ook terug in je curve. Waarschijnlijk zie je dus niets in je eerste half uur maar rondom het uur verwacht ik dan wel een verbetering te zien qua power in mijn geval. Voor de goed geoefende renner zal dit waarschijnlijk dus wel pas later bijv. na twee uur zichtbaar zijn.
In mijn geval kan ik mijn ftp niet een uur volhouden. Door die verbetering van mijn conditie lukt dat wel als ik dat eens een uur zou doen. Dat merk je dan wel en zie je ook terug in je curve. Waarschijnlijk zie je dus niets in je eerste half uur maar rondom het uur verwacht ik dan wel een verbetering te zien qua power in mijn geval. Voor de goed geoefende renner zal dit waarschijnlijk dus wel pas later bijv. na twee uur zichtbaar zijn.
Ja je TTE is dus toegenomen waardoor je je FTP steeds langer kunt volhouden.bakboord1 schreef: ↑12 sep 2022 20:56 Als je conditie in de breedte verbetert ga je dat uiteindelijk wel terug zien in je powercurve. Door je betere basis zul je bij langere extensieve ritten zien dat je 2, 3, 4 (etc) uurs vermogen omhoog gaat.
In mijn geval kan ik mijn ftp niet een uur volhouden. Door die verbetering van mijn conditie lukt dat wel als ik dat eens een uur zou doen. Dat merk je dan wel en zie je ook terug in je curve. Waarschijnlijk zie je dus niets in je eerste half uur maar rondom het uur verwacht ik dan wel een verbetering te zien qua power in mijn geval. Voor de goed geoefende renner zal dit waarschijnlijk dus wel pas later bijv. na twee uur zichtbaar zijn.
Klopt. WKO5 geeft mij ook een powercurve na bijv 1500Kj of wat je ook maar wil zien. Denk dat dat ook wel mogelijk is in intervals.ibooij schreef: ↑12 sep 2022 19:03 intervals.icu is inderdaad erg leuk, zeker als je van getallen en grafieken houdt, zoals ik.
Wat betreft die powercurves, die zijn inderdaad wel leuk om ritten/seizoenen te vergelijken. Je moet alleen wel een beetje oppassen met het altijd maar omhoog willen "tillen" van je power curve, omdat deze niet het hele verhaal vertelt. Voor ritten in de Ardennen is het bijvoorbeeld erg prettig als je 5-10 minuten power heel goed is. Echter, dat wil je niet alleen op de eerste heuvel, maar ook op de 10e en later. Daar heb je ook gewoon meer duurconditie en fatigue resistance (weet even niet wat de NL term daarvoor is) voor nodig. Een verbetering daarvan zie je niet noodzakelijkerwijs in je FTP of power profile terug, terwijl je er echt harder van gaat fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13706
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik noem het altijd minder spier vermoeidheid. niet helemaal de vertaling natuurlijk.
Dat merk ik bv bij korte cranks. Ik rijd 165mm op de racer, hiervoor 175mm.
Heb jij daar (onderzoeks) data van? Ik ben met korte cranks gaan rijden omdat ik rugproblemen had en mijn heuphoek kleiner heb gemaakt. Ik heb pas terug gewisseld om het verschil te voelen. Maar 165mm is voor mij echt veel fijner en zeker na 2 uur sneller en veel ontspannener. (BBL 91cm)
Ik heb het misschien gedaan vanuit een soort blesure/beperking, maar ik denk dat het heel veel mensen kan helpen.
Rijd ook niet meer met mijn hak omhoog wat ik onderweg heel vaak zie.
Ik verbaas me dat er altijd veel over drop en al dan niet lager/hoger zitten wordt besteed.
En niet aan kortere cranks en stand van zadel om je heuphoek groter te maken.
Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een fietspositiemeting gehad op SMC Papendal in Arnhem. Toen ben ik goed op de fiets gezet en heb ik ook een aantal aanvullende adviezen gehad. Een ervan was kortere cranks; ivm de heuphoek was het advies op termijn van 172,5 naar 170mm te gaan. Een crank vervang je natuurlijk niet zomaar even, maar als ik eens een andere groepset of fiets aanschaf zal ik daar wel rekening mee houden.wasbeer2006 schreef: ↑14 sep 2022 10:21Ik noem het altijd minder spier vermoeidheid. niet helemaal de vertaling natuurlijk.
Dat merk ik bv bij korte cranks. Ik rijd 165mm op de racer, hiervoor 175mm.
Heb jij daar (onderzoeks) data van? Ik ben met korte cranks gaan rijden omdat ik rugproblemen had en mijn heuphoek kleiner heb gemaakt. Ik heb pas terug gewisseld om het verschil te voelen. Maar 165mm is voor mij echt veel fijner en zeker na 2 uur sneller en veel ontspannener. (BBL 91cm)
Ik heb het misschien gedaan vanuit een soort blesure/beperking, maar ik denk dat het heel veel mensen kan helpen.
Rijd ook niet meer met mijn hak omhoog wat ik onderweg heel vaak zie.
Ik verbaas me dat er altijd veel over drop en al dan niet lager/hoger zitten wordt besteed.
En niet aan kortere cranks en stand van zadel om je heuphoek groter te maken.
Op mijn crosser fiets ik zelfs met 175 overigens. Dat was geen bewuste maar standaard afmontage op die maat (Cube 58).
Bedoel je niet grotere hoek? Hoe kleiner hoe scherper de hoek toch?wasbeer2006 schreef: ↑14 sep 2022 10:21Ik noem het altijd minder spier vermoeidheid. niet helemaal de vertaling natuurlijk.
Dat merk ik bv bij korte cranks. Ik rijd 165mm op de racer, hiervoor 175mm.
Heb jij daar (onderzoeks) data van? Ik ben met korte cranks gaan rijden omdat ik rugproblemen had en mijn heuphoek kleiner heb gemaakt. Ik heb pas terug gewisseld om het verschil te voelen. Maar 165mm is voor mij echt veel fijner en zeker na 2 uur sneller en veel ontspannener. (BBL 91cm)
Ik heb het misschien gedaan vanuit een soort blesure/beperking, maar ik denk dat het heel veel mensen kan helpen.
Rijd ook niet meer met mijn hak omhoog wat ik onderweg heel vaak zie.
Ik verbaas me dat er altijd veel over drop en al dan niet lager/hoger zitten wordt besteed.
En niet aan kortere cranks en stand van zadel om je heuphoek groter te maken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13706
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je klopt natuurlijk een grotere hoek!
Ik gebruik join nu alweer een tijdje (was er even tussenuit vanwege blessure) zonder zwift.
Setup:
Elite dirreto smarttrainer
Garmin 830
Qua maandelijkse kosten is dit prima, zwift is er tussenuit.
Zoals hier al eens aangegeven, vind ik wel de wisselingen tussen bepaalde zones wel erg ongemakkelijk. Ik heb het idee dat ik bijvoorbeeld van 200 - 300 wat, eerst een drop heb en dan een korte piek om daarna de 300 weer te trappen. In combinatie met zwift had ik dat voor mijn gevoel niet.
Is daar nog iets qua instellingen wat ik niet goed doe?
Setup:
Elite dirreto smarttrainer
Garmin 830
Qua maandelijkse kosten is dit prima, zwift is er tussenuit.
Zoals hier al eens aangegeven, vind ik wel de wisselingen tussen bepaalde zones wel erg ongemakkelijk. Ik heb het idee dat ik bijvoorbeeld van 200 - 300 wat, eerst een drop heb en dan een korte piek om daarna de 300 weer te trappen. In combinatie met zwift had ik dat voor mijn gevoel niet.
Is daar nog iets qua instellingen wat ik niet goed doe?
Wellicht een domme vraag maar ik ben heel recent begonnen met Join en vandaag heb ik een groepsritje gedaan (zoals waarschijnlijk op de meeste zondagen zal zijn) zonder deze vooraf als geplande rit in te stellen en de voorgestelde training ga ik uiteraard niet meer doen vandaag. Hoe verwerk ik dit nu het beste in join?
- Bij feedback op mijn groepsrit de optie "Voorgestelde training" aanvinken, ook al komt deze rit niet echt overeen met hetgeen werd voorgesteld?
- "Voorgestelde training" niet aanvinken en verder niets, de training blijft dan vandaag wel open staan in de app.
- "Voorgestelde training" niet aanvinken en bij de voorgestelde training aangeven dat ik die vandaag niet ga doen? Dan geeft Join wel aan alsof ik een training heb overgeslagen terwijl ik dus wel een altertieve training heb gedaan, die ook wel in Join staat.
Het beste is uiteraard een geplande rit aangeven voor een dag als deze, maar vandaag was het vanwege het weer tot het laatste moment onduidelijk of er een groepsrit ging komen, als niemand ging had ik wel de voorgestelde training gedaan.
- Bij feedback op mijn groepsrit de optie "Voorgestelde training" aanvinken, ook al komt deze rit niet echt overeen met hetgeen werd voorgesteld?
- "Voorgestelde training" niet aanvinken en verder niets, de training blijft dan vandaag wel open staan in de app.
- "Voorgestelde training" niet aanvinken en bij de voorgestelde training aangeven dat ik die vandaag niet ga doen? Dan geeft Join wel aan alsof ik een training heb overgeslagen terwijl ik dus wel een altertieve training heb gedaan, die ook wel in Join staat.
Het beste is uiteraard een geplande rit aangeven voor een dag als deze, maar vandaag was het vanwege het weer tot het laatste moment onduidelijk of er een groepsrit ging komen, als niemand ging had ik wel de voorgestelde training gedaan.