Of de Schwarzer Mann-route ietsje korter zou kunnen, werd me onlangs gevraagd. En dan bij voorkeur met behoud van het nodige klimwerk. Nou, volgens mij kan dat wel.
Inmiddels is de gewijzigde route nu bijna 15 km korter geworden, waarbij het aantal hoogtemeters vrijwel hetzelfde is gebleven. Bijna 85 km van de oude route is vervangen door 70 splinternieuwe km's, hetgeen verdeeld is over meerdere trajecten. Met name het traject Ormont - Frauenkron - Udenbreth - Hönningen - Blumenthal - Broich - Schleiden is compleet nieuw. Daarin zijn 8 beklimmingen opgenomen en tal van rustieke landwegen. Oftewel, 't is nóg aantrekkelijker geworden!
Zie
der Schwarzer Mann 2.0 (155 km, 3000 hm) met het navolgende klimwerk en nog 'n paar sfeerplaatjes...
- Kalterherberg: 1,5 km à 6%
- Champagne: 1 km à 7%
- Büllingen: 500 m à 9%
- Holzheim: 2 km à 4%
- Igelmonderhof: 1 km à 7,5%
- Auw: 1,5 km à 7% (max 14%)
- Schwarzer Mann: 3,5 km à 6% (max 17%)
- Scheider Straße: 1,5 km à 5%
- Frauenkronerweg: 3 km à 5%
- Kamberg: 1 km à 7,5%
- Mauer von Wittscheid: 400 m à 11% (max 18%)
- Hahnenberg: 1,5 km à 7%
- Burgstraße: 1 km à 8% (max 18%)
- Schmalebachweg: 2 km à 5%
- Broicher Höhe: 1,5 km à 5%
- Bronsfeld: 4 km à 5%
- Mühlenstraße: 1 km à 7% (max 15%)
- Dreiborn: 500 m à 10% (max 19%)
- Hoeddelbachweg: 1,5 km à 8% (max 16%)
- Rössberg: 2 km à 6%
- Dedenborn: 1 km à 6%
- Grünentalstraße: 2 km à 10% (max 19%)
- Mützenich: 2 km à 5%
Vanuit Manderfeld linksaf de Duitse grens over richting Auw...
Terugblik op de laatste pijnlijke hectometers naar Auw...
Fraaie klim over de Burgstraße (deels voorzien van 'lekkerlopende' kasseien) naar Hönningen. Met uitzicht op Burg Reifferscheid...
Na de nijdige Mühlenstraße vervolgens direct strak afdalen én omhoog naar Dreiborn...
Met het uitzicht op Dedenborn komt de finish alweer naderbij. Nog een slordige 15 km met drie buitenbladklimmetjes en de doorgaans iets minder vriendelijke Grünentalstraße...
Mooie route voor een zonovergoten lentedag? Volgens mij wel...
Overigens is de beklimming over de Grünentalstraße naar Imgenbroich nog altijd niet mogelijk. Naar verluidt zullen de werkzaamheden pas in mei 2020 voltooid zijn. Tot die tijd verloopt de kortste variant dan via de Hammer Mauer, Eicherscheid en Konzen naar de finish in Mützenich. (Dit traject is 2 km langer dan via de Grünentalstraße.)