Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 jun 2011 10:30

Ik vertrek vanmiddag voor een midweekje Eifel. Standplaats is Drees, dat ligt vlak bij de Nürburgring. Gezien de verslagen hier in dit topic zijn mijn verwachtingen hoog gespannen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 jun 2011 12:10

havana schreef:Na de Panoramastrasse volgt dan de eerste hufter, de Mülllenberg. csteenbe besluit even voluit te gaan :shock: , ik blijf nog altijd rustig in het zadel zitten. Na dit machtsvertoon.......
Wilde alleen mijn Garmin testen of de hartslagmeter nu wel de juiste waarde(s) aangaf :D Dat overigens nu wel een juiste weerspiegeling aangaf!

Inderdaad een mooie ronde van Buzz, en het was na mijn regenrit van enkele weken een verademing dit gebied eens van een zonnige kant te bekijken.

Het Grosses Bier na de rit en het goede gezelschap maakte de dag compleet.
YFood !!!

hbassi
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2010 14:05

hbassi 13 jun 2011 12:16

Ik vertrek vaak vanuit Roetgen en omgeving richting de Rursee. Ik ga dan vaak via de saaie en drukke B258 (met fietspad erlangs). Sinds half mei (2011) is er een alternatief: de oude spoorlijn (Vennbahn) Roetgen - Lammersdorf is tot fietspad omgebouwd, en is geheel geasfalteerd (zie foto:
http://www.gpsies.com/pictures/sd/large ... e_0010.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ). Het fietspad gaat heel geleidelijk omhoog tot Lammersdorf met 1 tot 3%. Er staan nu in Roetgen nog wel overal hekken bij kruisingen met de normale wegen, maar daar kun je gewoon omheen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 jun 2011 19:16

litespeed schreef:Als je hard nadenkt en toch een nadeel verzint van het fietsen in de Eifel, noem ik de verplichte fietspaden/trottoirs. Die zijn niet altijd even handig (met name) in de dorpjes met op en af bij zijstraatjes, kliko's in de weg, veel meer troep, etc. Hoe doen jullie dat? Bij voldoende snelheid op de rijweg en bij klimmen wel erop?
De wegen met verplichte ‘kliko’-fietspaden/trottoirs (door dorpjes) probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. In de Rursee-route kom je ze dan ook nauwelijks tegen. Opgeteld zal het hooguit 1km lang zijn, en die rijd ik dan gewoon over de naastgelegen rijweg. En verders fiets ik — vanwege de snelheid van het gemotoriseerde verkeer — in totaal zo'n 5km over de andere fietspaden, waarvan 4km op de hoogvlakte tussen Schmidt en Steckenborn.

@Havana: Leuk verslag weer!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 14 jun 2011 21:45

Vandaag de eerste dag in de Eifel achter de rug. Het weer was vandaag erg gunstig, weinig wind, temperatuur rond 20gr en regelmatig een zonnetje er bij. De route had ik met GPSies uitgestippeld, maar dat bleek niet altijd even gelukkig te zijn. We hebben enige kilometers over bospaden en grindpaden moeten rijden met 1 lekke band als gevolg. Verder lekker relaxed gereden en genoten van de omgeving voor zover dat mogelijk is, er is namelijk geen meter vlak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door apexrider op 17 jun 2011 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

tjibbeh
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2011 13:34
Locatie: Groningen

tjibbeh 15 jun 2011 13:41

campasuper schreef:Tip: Hotel Maas in Lutzerath.
Een eenvoudig hotel met goede bedden en goed eten.
De eigenaar, Stefan Maas, fietst zelf ook en weet veel mooie hellingen.
Het ligt ca. 15 km van de Mosel, niet zo gek ver van Cochem.
Hotel Maas, daar ga ik komend weekend naar toe. Eén keer eerder geweest, prima om te overnachten. Zal kijken of ik wat foto's en routes kan posten van die omgeving!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 16 jun 2011 23:23

Vandaag de laatste dag in de Eifel doorgebracht. Gisteren een mooie rit gereden richting het noorden (Ahrbruck). Wederom werden we verrast door een aantal stukken onverhard wat resulteerde in twee lekke banden. De volgende keer moet ik hier toch wat beter op letten, in elk geval de optie "Walking" in GPSies niet meer aanzetten. Verder zijn de K en L genummerde wegen prima te doen, over het algemeen kon je niet al te veel autoverkeer tegen. Opmerkelijk vond ik dat je maar erg weinig fietsers tegenkomt in deze streek.

Vandaag hebben we een rit richting Cochem gemaakt met uitzicht op de Moesel. De voorspelde regen is gelukkig achterwege gebleven, de eerste druppels vielen pas toen we weer in de auto richting Almere zaten.

Na drie dagen fietsen in de Eifel ben ik tot de conclusie gekomen dat dit een fantastisch gebied is om te touren. De heuvels komen hier tot max. 650m en min. 100m, de langste klim die wij gedaan hebben was ruim 10km. Qua zwaarte laat dit zich het beste vergelijken met de Ardennen, alleen is in de Eifel geen meter vlak. Onze standplaats was op een vakantiepark in Drees nabij de Nurburgring.

Wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de statistieken
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door apexrider op 19 jun 2011 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 jun 2011 17:07

Ben even een midweek naar de Eifel geweest. Mooie locatie gevonden in Heimbach/Hasenfeld. Samen met m'n vriendin een paar stevige wandelingen gemaakt, en verders... rust, rust, rust. Nou ja, niet helemaal. Er blijven immers altijd wel een paar gestolen uurtjes over — in de namiddag of 's morgens vroeg — om wat bij te trainen! Zoals afgelopen woensdag. Deze keer eens een aardige lus rond Nideggen gereden.

Vanuit Heimbach strak omhoog via de venijnige zuidflank van de Müllenberg...
Afbeelding

Vervolgens een slordige 15km stevig doorgepeddeld over allerlei B-weggetjes. Mooie, rustieke omgeving. Je daalt er lichtjes af, en zo nu en dan moet er op de pedalen gestampt worden...
Afbeelding

Diverse nietszeggende dorpjes — zoals Berg, Thuir, Thum, Boich en Udingen — volgen elkaar snel op...
Afbeelding

Afbeelding

Het klimmetje naar Bergheim gaat nog op de macht. De Brandenberg vanuit Obermaubach is een ander verhaal. Dik 3km lang is deze 3-traps raket. In Obermaubach lopen de percentages op tot 12%. Buiten de bebouwde kom (zie foto) vlakt het wat af. En even verderop in het bos trekt het nog twee keer aan, eerst tot 16% en de laatste strook tot 13%. Lekkere klim...
Afbeelding

De panorama's in de Eifel zijn weer niet verkeerd...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar af mag de Meuchelberg — deels doodlopend (!) — natuurlijk niet ontbreken. In totaal 1200m lang en 12% gemiddeld. De eerste en laatste hectometers van het smalle weggetje stellen niet zoveel voor, dat ziet er allemaal nog lieflijk uit...
Afbeelding

In het middengedeelte ligt dan ook een slopende strook van 700 meter te wachten van 15,2% gemiddeld en een max van 22%...
Afbeelding

Afbeelding Laffe coyotes rijden hier rechtdoor richting Hasenfeld — avonturiers stampen uiteraard eerst links omhoog...
Afbeelding

En genieten verder naar de top...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zijn bovendien nog op tijd terug voor de Ronde van Zwitserland. Ook leuk...
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27865
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2011 19:50

Heel fraai Buzz!

Wordt toch tijd dat je eens een Garmin aanschaft, dan kunnen we jouw ritjes direct downloaden. Ik houd me in ieder geval weer warm aanbevolen!

kahuna
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 apr 2009 18:43

kahuna 19 jun 2011 20:47

Hier nog een route door het Ahrtal, erg mooi fietsen daar met alle wijnbergen om je heen:

http://www.sports-tracker.com/#/workout ... tp4g1f48gl" onclick="window.open(this.href);return false;

tjibbeh
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2011 13:34
Locatie: Groningen

tjibbeh 20 jun 2011 19:38

Dag 1
Zoals beloofd een verslag. Vrijdagmiddag aangekomen bij Hotel Maas in Lutzerath en even een opwarmrondje gereden:

Afbeelding

Afbeelding
Eerste klim vanuit Bad Bertrich omhoog naar Hontheim

Afbeelding
Tweede klim, vanuit het zuiden omhoog over de K35 naar Bonsbeuren. Prachtige klim door de bossen, geen auto gezien. Echt een aanrader!

Afbeelding
Eenmaal boven gekomen in Bonsbeuren een fraai uitzicht, zoals zo vaak in de Eiffel.

Afbeelding
In een van de haarspeldbochten tijdens de afdeling vanuit Bonsbeuren heb je een prachtig uitzicht op Bad Bertrich, dat verscholen ligt in de bossen. Wij hebben hem afgedaald, maar als klim (vanuit Bad Bertrich naar Bonsbeuren) is het ook een uitdaging.

Afbeelding
Vervolgens vanuit Bad Bertrich de Kurfurstenstrassenaar Kenfuss, een lange gelijkmatige klim...

Afbeelding
...die ook regelmatig een fraai uitzicht biedt.

Afbeelding
Continu 4,5 à 5 procent stijging brengt je uiteindelijk 218 meter hoger in Kenfuss.
Laatst gewijzigd door tjibbeh op 20 jun 2011 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

tjibbeh
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2011 13:34
Locatie: Groningen

tjibbeh 20 jun 2011 20:11

Dag 2
Zaterdag rond kwart voor 10 opgestapt en ca. 125 kilometer gereden. De route:

Afbeelding

Afbeelding
Afgedaald tot aan de Moezel. Dubbeldeksbrug tussen Alf en Bullay, onder wegverkeer, boven spoorverkeer.

Afbeelding
De Moezel overgestoken

Afbeelding
Wederom een prachtige klim, erg rustig en door mooie natuur; de L199 van Merl richting Grenderich

Afbeelding
Bijna boven

Afbeelding
Na de afdaling over de L98 en L200 vanuit Grenderich, is het gelijk weerklimmen naar Liesenich

Afbeelding
Ook hier wordt men, eenmaal boven gekomen, getrakteerd op een prachtig uitzicht, hier verscholen achter een lokale houtvoorraad

Afbeelding
Vervolgens weer een lang stuk dalen richting Treis-Karden aan de Moezel, waar je langs de L202 Schloss Wildburg tegenkomt

Afbeelding
Na een kort stukje langs de Moezel willen we bij Pommern aan de volgende klim beginnen, maar moeten we eerst even wachten op de Deutsche Bahn

Afbeelding
Ook hier geeft de Garmin regelmatig percentages van boven de 10%, als je tussen de wijndruiven omhoog klimt richting Kail

Afbeelding
In de afdaling naar Klotten moest er even gestopt worden om van het fantastische uitzicht te genieten

Afbeelding
Net ten noorden van Cochem de Moezel over naar de rustige kant, vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de burcht en de felgekleurde bebouwing langs de kade

Afbeelding
En een plaatje van de Moselbrucke in Cochem

Vervolgens een stuk langs de Moezel gefietst om bij Senhals de laatste klim van de dag te fietsen, helaas geen foto's van. Wel een behoorlijk pittige klim om mee af te sluiten.

Zondag was het weer dermate slecht dat we de fietsen in de auto hebben gelaten. Ter compensatie nog een blik geworpen op de Burg Eltz, die niet bovenop een heuvel ligt (zoals de meeste burchten/kastelen) maar verscholen in de bossen. Helaas stond-ie voor een groot deel in de steigers, maar wil het jullie niet onthouden:

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover mijn verslag van dit weekend...

Plaats reactie