FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24 jan 2016 14:16
Met veel interesse heb ik de verschillende posts over dit onderwerp doorgelezen, maar ben toch ook nog benieuwd naar jullie mening betreft de keuze die ik moet / wil gaan maken voor mijn nieuwe fiets (Apex Flare 1.0. bij CC5311 / v. Tuyl).
Op mijn huidige (eerste) fiets zit een Triple, met als kleinst mogelijke verzet 30 x 25. Op mijn nieuwe fiets ga ik voor Ultegra Di2, maar ben nog niet helemaal uit de laatste specificaties. Crank wordt waarschijnlijk 50-34, cassette 11/23 en extra cassette 11/28 voor in de bergen. Ik lees echter ook veel over de 12/25?
Ik ben een redelijk getrainde fietser (+/- 8.000km / p jaar). In Nederland fiets ik in omgeving Utrechtse Heuvelrug / Berg & Dal / Groeskeek, en gebruik ik m'n kleinste blad van triple nauwelijks (steile stuk Holleweg soms de uitzondering ). Op fietsvakanties naar de Ventoux / Marmotte etc. is licht kunnen trappen wel prettig, vandaar dat ik nu opteer voor de extra cassette 11/28.
Volgen jullie mijn argumentatie voor de 50-34 / 11-23 en 11-28? Hoe verhoudt de 12-25 als cassette in NL daar zich toe? Ik hoor graag van jullie
Op mijn huidige (eerste) fiets zit een Triple, met als kleinst mogelijke verzet 30 x 25. Op mijn nieuwe fiets ga ik voor Ultegra Di2, maar ben nog niet helemaal uit de laatste specificaties. Crank wordt waarschijnlijk 50-34, cassette 11/23 en extra cassette 11/28 voor in de bergen. Ik lees echter ook veel over de 12/25?
Ik ben een redelijk getrainde fietser (+/- 8.000km / p jaar). In Nederland fiets ik in omgeving Utrechtse Heuvelrug / Berg & Dal / Groeskeek, en gebruik ik m'n kleinste blad van triple nauwelijks (steile stuk Holleweg soms de uitzondering ). Op fietsvakanties naar de Ventoux / Marmotte etc. is licht kunnen trappen wel prettig, vandaar dat ik nu opteer voor de extra cassette 11/28.
Volgen jullie mijn argumentatie voor de 50-34 / 11-23 en 11-28? Hoe verhoudt de 12-25 als cassette in NL daar zich toe? Ik hoor graag van jullie
Als je redelijk getraind bent zoals je zegt dan heb je voldoende aan 50-34/12-25. Mocht de 34 te weinig zijn dan zou ik, van het zelfde merk, een 38/39 aanschaffen. Voor de Ventoux zou je idd voldoende hebben aan 11/28 met 50-34.Herr Fonzie schreef:Met veel interesse heb ik de verschillende posts over dit onderwerp doorgelezen, maar ben toch ook nog benieuwd naar jullie mening betreft de keuze die ik moet / wil gaan maken voor mijn nieuwe fiets (Apex Flare 1.0. bij CC5311 / v. Tuyl).
Op mijn huidige (eerste) fiets zit een Triple, met als kleinst mogelijke verzet 30 x 25. Op mijn nieuwe fiets ga ik voor Ultegra Di2, maar ben nog niet helemaal uit de laatste specificaties. Crank wordt waarschijnlijk 50-34, cassette 11/23 en extra cassette 11/28 voor in de bergen. Ik lees echter ook veel over de 12/25?
Ik ben een redelijk getrainde fietser (+/- 8.000km / p jaar). In Nederland fiets ik in omgeving Utrechtse Heuvelrug / Berg & Dal / Groeskeek, en gebruik ik m'n kleinste blad van triple nauwelijks (steile stuk Holleweg soms de uitzondering ). Op fietsvakanties naar de Ventoux / Marmotte etc. is licht kunnen trappen wel prettig, vandaar dat ik nu opteer voor de extra cassette 11/28.
Volgen jullie mijn argumentatie voor de 50-34 / 11-23 en 11-28? Hoe verhoudt de 12-25 als cassette in NL daar zich toe? Ik hoor graag van jullie
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
De 11-23 is dan een mooie cassette voor hier in Nederland. Zou mijn voorkeur genieten boven de 12-25. Ik rijd laatste cassette omdat dat in de 105-serie de "El Cheapo" is.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
36 vandaag gemonteerd en testritje gemaakt.DDX schreef:Goede nieuws is dat ik idden 6800 crank heb, dus denk dat ik dat idd maar een 36 binnenblad ga bestellen.
Niet iets prettiger volgens mij als het lange tijd boven de 10% is.
Andere optie is dan idd andere crank, maar of ik een 34 ga nodig ga hebben....
Schakelt prima icm 53
Wel weer snel de 39 monteren voor Nederland, want ik moet nu veel te vaak wisselen tussen de 36 en 53.
Voor Italie ga ik dus voor 53/36 icm 11-28
12-30 die ik had voor het klimmen was aan vervanging toe en zat ook erg op het randje van wat mogelijk was met de rd-6770, 30 blad liep nooit echt heel mooi dus dan nu maar een 11-28
Ik combineer 50/34 met een 14-28 cassette. Voor een solo rondje in de polder bevalt dat mij prima. Zodoende rijd ik voornamelijk op het buitenblad. Effectief gebruik ik van de 11 speed maar 6 versnellingen. Wel iedere keer met een minimaal verschil van 1 of 2 tandjes en de snelheid tussen 25 - 35 km/u. Voorlopig kan ik daar nog genoeg mee vooruit.
Ik rijd momenteel met een 50/34 SRAM Red rond en een 12/28 achter om ook in de bergen goed uit de voeten te kunnen. Dat gaat helemaal prima, alleen merk ik nu ik wat beter getraind begin te worden en vaker in pelotons en wedstrijdjes rijd dat de verhouding niet meer optimaal zijn.
Mijn idee is om de 34 vooraan door een 39 met kleine steek te vervangen. Zijn er mensen die ervaring hebben met 39T kettingbladen voor deze crank? Het liefst dus een zwarte.
Verder wil ik een extra 11-23 of 11-25 cassette kopen voor op het vlakke, welke ik dus vervang (eventueel tezamen met de 39/34) zodra ik het heuvelland of de bergen in ga.
Wat betreft de 39 kom ik terecht bij een FSA van E25,-, de SRAM Road V1 van E17,- en de TA Specialities Syrius van E40,-. Iemand die er eentje kan aanraden of is het een kwestie van de goedkoopste proberen?
Mijn idee is om de 34 vooraan door een 39 met kleine steek te vervangen. Zijn er mensen die ervaring hebben met 39T kettingbladen voor deze crank? Het liefst dus een zwarte.
Verder wil ik een extra 11-23 of 11-25 cassette kopen voor op het vlakke, welke ik dus vervang (eventueel tezamen met de 39/34) zodra ik het heuvelland of de bergen in ga.
Wat betreft de 39 kom ik terecht bij een FSA van E25,-, de SRAM Road V1 van E17,- en de TA Specialities Syrius van E40,-. Iemand die er eentje kan aanraden of is het een kwestie van de goedkoopste proberen?
Mijn ervaring is zoals al eerder is beschreven is in dit topic dat met een ander merk je problemen krijgt met schakelen. Alleen Sram 38 werkt.
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Achteraf toch spijt dat ik er geen 34x30 opgezet heb voor italie.havana schreef:Iemand die 25k/j fietst heeft geen 34x30 nodig. Daarmee rijd ik (soms) en ik train nog niet eens de helft.
36x28 deed toch erg veel pijn op de klimmetjes hier.
Met SRAM heb ik geen ervaring, maar ik denk dat er bij een binnenblad wat het schakelen betreft niet heel veel mis kan gaan wanneer je merken gaat combineren. TA Specialites heb ik zelf ook op mijn fiets zitten (weliswaar als set) en die zijn prima. Hun binnenbladen zijn wel relatief duur.Kimera22 schreef:Ik rijd momenteel met een 50/34 SRAM Red rond (...)
Wat betreft de 39 kom ik terecht bij een FSA van E25,-, de SRAM Road V1 van E17,- en de TA Specialities Syrius van E40,-. Iemand die er eentje kan aanraden of is het een kwestie van de goedkoopste proberen?
Je denkt dat...gineau schreef:Met SRAM heb ik geen ervaring, maar ik denk dat er bij een binnenblad wat het schakelen betreft niet heel veel mis kan gaan wanneer je merken gaat combineren. TA Specialites heb ik zelf ook op mijn fiets zitten (weliswaar als set) en die zijn prima. Hun binnenbladen zijn wel relatief duur.Kimera22 schreef:Ik rijd momenteel met een 50/34 SRAM Red rond (...)
Wat betreft de 39 kom ik terecht bij een FSA van E25,-, de SRAM Road V1 van E17,- en de TA Specialities Syrius van E40,-. Iemand die er eentje kan aanraden of is het een kwestie van de goedkoopste proberen?
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein