Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
Zwasja
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06
Zwasja
04 jun 2016 23:39
Keezx schreef:Vlakke etappes hebben ze standaard iets van 53/39 en 11-28 , voor de hele steile klimmen pakken ze wel een 34 of 36 voor.
Lcsmet schreef:Profs rijden vlakke etappes maximum 11-25, en voor dat er 11-speed was tot een 23.
Vooraan 53-42.
Bergetappes of etappes met steile puisten kan een 36 of 34 vooraan en achteraan ,en tijdens een bepaalde Vuelta rit, zelfs 32.
Pakken ze dan ook een 50-voorblad?
Of rijden ze voor dan met 53-34? Of zelfs 53-32?
Ons wordt toch geleerd dat dat niet mogelijk is?
-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 7946
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
05 jun 2016 02:35
Hoe wil je een blad van 32t op een boutcirkel van 110mm krijgen? Denk even na....
Met goed afstellen is een verschil van 19t te schakelen. 53t is nodig voor de hoge snelheden op het vlakke en de meetrapafdalingen.
Op de Zoncolan hadden niet-klimmers zelfs 36t achteraan.
-
rbr
- Forum-lid
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35
rbr
05 jun 2016 07:51
Ik zie hier iedere keer weer redenen voorbij komen waarom wij mindere goden een triple zouden moeten hebben. Met een 32 achter krijg je zo'n gaten kaas dat je geen enkele snelheid meer een lekker verzet kunt rijden. Niemand heeft het meer over een triple. Knap marketing werk van Shimano. Produceren nog maar 1 maat crank! Zijn van 3 stuks gekomen binne minder dan 5 jaar. Enorme besparing voor hun met een upsell via meerdere cassettes om de nadelen te compenseren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twitter: @rbruijns
-
Einstein
- Forum-lid HC
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
- Locatie: Zuidholland
Einstein
05 jun 2016 08:24
rbr schreef:Ik zie hier iedere keer weer redenen voorbij komen waarom wij mindere goden een triple zouden moeten hebben. Met een 32 achter krijg je zo'n gaten kaas dat je geen enkele snelheid meer een lekker verzet kunt rijden. Niemand heeft het meer over een triple. Knap marketing werk van Shimano. Produceren nog maar 1 maat crank! Zijn van 3 stuks gekomen binne minder dan 5 jaar. Enorme besparing voor hun met een upsell via meerdere cassettes om de nadelen te compenseren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En straks rijden we met een single en een mega cassette
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
Sha Kokken
- Forum-lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
- Locatie: Hooglanderveen
Sha Kokken
05 jun 2016 08:38
Keezx schreef:Derailleurs waren verboden tot 1837 in de Tour...
Je wordt oud Kees
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8912
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
05 jun 2016 09:23
@rbr En als je navraag doet in de winkels welke triples ze hebben, durven, de veelal jonge verkopers, je te vertellen dat een triple volkomen onzin is, want "met een compact kom je overal boven".
Dat zeiden ze ook een jaar of 10 geleden toen de triples verdwenen. Alleen toen was een 27 achter al een uitzondering. Inmiddels is dus gebleken dat het helemaal niet zo simpel ligt, anders waren ze toch niet met de 32 gekomen? (Wie beslist voor mij wat ik wel en niet zou moeten kunnen? Waarschijnlijk de afdeling marketing)
En wat die cranks betreft hier ook een flink probleem. Ik heb eeb BBL van 73cm, dus een 165mm crank is al aan de lange kant. Maar,.... nauwelijks cranks van 165mm te vinden. Ik rijd met Campagnolo en je zou toch zeggen dat in Italië er meer mensen (vrouwen) zijn met korte benen.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9202
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
05 jun 2016 11:18
Interessant genoeg zie je twee bewegingen: fabrikanten maken nog maar 1 crank, waar je minimaal een 34 binnenblad op kunt zetten. Het onderscheid tussen compact en dubbel is verdwenen, en triples zijn er helemaal niet meer, en dat scheelt de fabrikanten natuurlijk veel geld. (Een beetje doe het zelf klusser had natuurlijk al lang door dat het handig is om op je compact een groter binnenblad te zetten in NL)
Aan de andere kant is er de bijna verlammende angst onder fietstoeristen om misschien ooit eens met een "te" zwaar verzet te zitten. Vroegah had je een dubbel als je een beetje fit was, en nam je voor lief dat jouw 39x27 soms een beetje te zwaar was en dus een stukkie moest harken. Nu wil iedereen op álle stukken met minstens 85 rpm omhoog. Fabrikanten spelen daar weer op in door steeds extremere cassettes aan te bieden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
05 jun 2016 11:36
Je kan nog prima triple rijden als je geen probleem hebt met oudere spullen.
Ik wed dat mijn triple met alleen een extra aluminium 30 voor en 12-26 achter lichter is dan een compact met 11-32 en 2 van die stalen cirkelzagen achter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6111
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
05 jun 2016 11:42
Keezx schreef:Vlakke etappes hebben ze standaard iets van 53/39 en 11-28 , voor de hele steile klimmen pakken ze wel een 34 of 36 voor.
Voor 1920 ongeveer werd alles met vast verzet gereden, maar in de bergen had men een achterwiel met links en rechts een tandwiel, dat werd voor de klim dan omgedraaid..
Derailleurs waren verboden tot 1837 in de Tour...
Je bedoelt waarschijnlijk 1937 ipv 1837, want toen bestond het fenomeen 'derailleur' nog niet want dat werd pas in 1869 op de Salon du Vélocipède te Parijs geïntroduceerd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
JM_H
- Forum-lid
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
- Locatie: Betuwe
JM_H
05 jun 2016 12:00
Moet je nagaan hoe lang Kees al meegaat. 100 jaar meer of minder doet hem niets..
-
Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Sweety2008
05 jun 2016 13:21
Dus dan word mijn
triple op de bianchi nog heel waardevol als dit niet meer gemaakt word.
Ghost Nivolet 6LC
-
rbr
- Forum-lid
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35
rbr
05 jun 2016 14:34
Laten we gewoon eens een standaard MAMIL nemen die Alpe d'Huez op wil. Fiets en MAMIL wegen samen 95 kg. Een gemiddelde MAMIL zal om en nabij de 175 watt aan vermogen produceren (conform een cardioloog bij mijn laatste check).
Met dit vermogen rijdt hij in 1:45 omhoog (wielersportinfo.nl) en dus met een gemiddelde van 6,5 km/uur.
Met 60 omwentelingen rijdt hij met 34x32 nog steeds 8 km/uur. Met 30x32 is het al meer doenbaar.
Ergo, een gemiddelde MAMIL kan met een compact in de bergen niets doen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twitter: @rbruijns