Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 nov 2010 11:20

Bij standaardcassettes zijn er inderdaad beperkingen, maar met bijv. Marchisio kransjes kun je zelf je "custom" cassette samenstellen.

benvdv
Forum-lid

benvdv 10 nov 2010 11:43

En bij Sram? Al ervaringen hiermee?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 10 nov 2010 11:50

Feit is, dat je het meest aangenaam kan fietsen (schakelen) wanneer de tandjes achteraan met slechts 1 tandje verspringen. Zo is op en afschakelen niet telkens of opeens te zwaar of opeens veel te klein.

Daarom is mijn advies nog steeds (zonder overal in detail te gaan):
Voor wedstrijdrijders: DUBBEL
Voor mensen die 1 fiets hebben en daar overal mee willen kunnen rijden (dus regelmatig eens een klein of groot colleke moeten doen): TRIPLE
Voor mensen die geen wedstrijden rijden en quasi nooit omhoog moeten: COMPACT

't Is maar een advies, dus niet schieten hé ! :-)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 nov 2010 12:00

Wedstrijdrenners kunnen net zo goed met een COMPACT rijden want daar kun je dezelfde bladen opschroeven als op een dubbel.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 10 nov 2010 12:36

Mijn ‘kort door de bocht’-advies... Als je optimaal wilt presteren (en dus niet onnodig energie wilt verspillen) in heuvelachtig of bergachtig terrein, monteer dan nooit een gatenkaascassette. En kijk dan pas of je een dubbel-, compact-, of triple-crankstel nodig hebt.

Anders gezegd...
• Als je bij een dubbel-crankstel een gatenkaascassette nodig zou hebben, kies dan voor een compact-crankstel.
• Als je bij een compact-crankstel een gatenkaascassette nodig zou hebben, kies dan voor een triple-crankstel.

benvdv
Forum-lid

benvdv 10 nov 2010 12:40

Liefst een triple, maar dat wordt steeds minder gemaakt, of het beperkt iig je keuze voor een hoop fietsen. Dus kijk ik naar een compact met een 12-27 cassette, zit iig een 16 op maar helaas geen 18, maar die heeft Sram uberhaupt niet
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 10 nov 2010 17:33

havana schreef:Wedstrijdrenners kunnen net zo goed met een COMPACT rijden want daar kun je dezelfde bladen opschroeven als op een dubbel.

Klopt als een bus... maar wat zin heeft het om op een compact tandwielbladen op te schroeven zoals op een dubbel zitten? Dan koop je (best) direct die dubbel.
Vandaar dat ik dit als advies zou geven voor wedstrijdrenners. (rij zelf ook af en toe wedstrijden en heb een compact, maar zou op mijn volgende fiets hiervoor toch een dubbel steken. Heb vooraan nog een 50 steken en zit achteraan toch snel op mijn kleinste in de wedstrijd, en ben dan nog geen sprinter)

Ik vind de gatenkaas theorie van hierboven ook wel goed, en klopt eigenlijk ook perfect. :-) (Alleen weet men vaak vooraf niet wat men nodig gaat hebben.)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2010 17:38

Als je met een 50 niet weg komt mis je gewoon souplesse. Zeker in criteriums heb je in 99% van de gevallen genoeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 10 nov 2010 17:50

Jaja, zelfs in ALLE wedstrijden (buiten prof niveau) zal je meekunnen met een 50.
Alleen ligt ie dan achteraan vrijwel constant op 1 van de 3 kleinste kransjes (13-12-11)
Dit jaar verschillende keren de 60 op mijn teller gehad in de wedstrijd en dan is het toch serieus malen met een 50.

Als wedstrijdrenner ben je normaal GOED getraind en kan je met een dubbel ook quasi alle hellingen op.
Vandaar mijn advies aan wedstrijdrenners om een dubbel te nemen... (is maar een advies uiteraard)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 10 nov 2010 18:42

Sto3mp3n schreef:Feit is, dat je het meest aangenaam kan fietsen (schakelen) wanneer de tandjes achteraan met slechts 1 tandje verspringen.
Het is niet voor niets zo dat de kransjes richting het wiel ook met twee tandjes gaan verspringen... Het verschil van 11 naar 12 is bijna twee keer zo groot als van 18 naar 19. De aversie tegen vermeende gatenkaascassette's kan ook doorslaan bij sommigen.

En juist in heuvelachtig gebied bewijzen die cassette's hun waarde. Ik kan ook met de juiste voorbladen met een 12-21 cassette in Limburg gaan rijden. Maar je schakelt je een ongeluk van links naar rechts en weer terug. Daar komt nog bij dat je lichaam flexibel is tav de cadans. En een paar rpm meer of minder vertalen zich direct in de procenten om de overgang van de kransjes te compenseren.

edit: Laatste zin aangepast ter verduidelijking. Dank voor de opm.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2010 19:01

Volgens mij vergeet je het woordje 'niet' in de laatste zin. Een vlakke cassette t/m de 19 vind ik wel erg fijn rijden, daarna is het fijner als er 1 tandje overgeslagen wordt. 2 tandjes vind ik echt te veel op de racefiets. Met rustig rijden levert dat geen hinder op, maar als je op de limiet zit, dan is de verandering wel erg groot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 10 nov 2010 19:18

@ACF: Maar jij bent wedstrijdrijder en de snelheidsverschillen tussen de herstelritjes in je uppie en die tijdens het volle bak koersen zijn enorm. Daarom wil jij op de 39-19 kunnen rijden.

Maar voor heel veel mensen gaat dat niet op en is het snelheidsverschil tussen de extremen veel kleiner. En dan heb je ruim voldoende aan het vlakke gebied van de cassette met 12 t/m 17 en twee voorbladen om de snelheden op het vlakke af te dekken.

Plaats reactie