FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Succes.
En alles 105 willen houden lijkt me prima... maar de cassette is nou net hèt onderdeel waar dit zo ongeveer het minst belangrijk voor is. Voor mezelf koop ik een goedkope cassette voor de bergen, die gebruik ik toch maar 1 week per jaar. Is dan misschien een paar gram zwaarder, maar ook een paar tientjes voordeliger.
Zolang je bij shimano blijft is het exact even compatible.
En alles 105 willen houden lijkt me prima... maar de cassette is nou net hèt onderdeel waar dit zo ongeveer het minst belangrijk voor is. Voor mezelf koop ik een goedkope cassette voor de bergen, die gebruik ik toch maar 1 week per jaar. Is dan misschien een paar gram zwaarder, maar ook een paar tientjes voordeliger.
Zolang je bij shimano blijft is het exact even compatible.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt, ik ga traditioneel 53x39 met 12x25. Voor die paar klimmetjes dat dit niet gaat (dus buiten Nederland), vind ik het geen probleem er een andere cassette en/of crank op te zetten.
Mijn probleem is nu: wiggle, futurumshop of mantel hebben deze combinatie niet te koop voor een 105 5800 met 175mm crank
Mijn probleem is nu: wiggle, futurumshop of mantel hebben deze combinatie niet te koop voor een 105 5800 met 175mm crank
Rijdt zelf nu met 50/39 en 11/28 cassette.
Voor de bergen doe ik er een 34 op.
Groot nadeel van een dubbel vindt ik toch wel dat (ik) altijd met een scheve ketting rijdt.
Weet niet of de ketting ook echt minder lang mee gaat.
Op een mtb bevalt dubbel super, maar op de racefiets weet ik het nog zo net niet daarom.
Voor de bergen doe ik er een 34 op.
Groot nadeel van een dubbel vindt ik toch wel dat (ik) altijd met een scheve ketting rijdt.
Weet niet of de ketting ook echt minder lang mee gaat.
Op een mtb bevalt dubbel super, maar op de racefiets weet ik het nog zo net niet daarom.
Bij Hopmans is de 53/39 "tijdelijk niet leverbaar"wolly68 schreef:Hopmans heeft dat wel
Waar is BC afkorting van?Woefdram schreef:BC ook, zilver of zwart naar keuze.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... II-p40014/
Let wel: Verfügbarkeit: 2 bis 7 Tage
Edit: excuses, ik zie nu dat je de gehele groepset zoekt, die is niet bij BC in jouw config te krijgen, maar je kunt even een paar leveranciers aanschrijven.
Let wel: Verfügbarkeit: 2 bis 7 Tage
Edit: excuses, ik zie nu dat je de gehele groepset zoekt, die is niet bij BC in jouw config te krijgen, maar je kunt even een paar leveranciers aanschrijven.
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
De groepset is door de lage pond scherp geprijsd bij ribble cycles in UK, 333 euro voor de complete 105-5800 groep.
http://www.ribblecycles.co.uk/shimano-1 ... -groupset/
http://www.ribblecycles.co.uk/shimano-1 ... -groupset/
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
We "vergeten" dat er inmiddels bij SRAM de mogelijkheid is om (maar)met 1 groot tandwiel te fietsen en dan 11 achter. Kan je alle kanten mee op, hier op het vlakke.
Dus de titel kan mijn inziens wel gewijzigd worden in
1, dubbel, triple of compact.
PS dit topic starte in 2010.
Dus de titel kan mijn inziens wel gewijzigd worden in
1, dubbel, triple of compact.
PS dit topic starte in 2010.
Nieuwe fiets werd geleverd met een 11-32 cassette (105), hier in 't vlakke polderland is voor mij de 11 tot de 14 niet bruikbaar en zo'n cassette verspringt per kransje soms 2 tandjes.brutus schreef:Rijdt zelf nu met 50/39 en 11/28 cassette.
Voor de bergen doe ik er een 34 op.
Groot nadeel van een dubbel vindt ik toch wel dat (ik) altijd met een scheve ketting rijdt.
Weet niet of de ketting ook echt minder lang mee gaat.
Op een mtb bevalt dubbel super, maar op de racefiets weet ik het nog zo net niet daarom.
Heb er niet mee gereden en direct een ultegra 14-28 cassette gemonteerd.
Dacht dat zo'n cassette een jeugdverzet noemde ? Resultaat ; alle verzetten worden nu gebruikt, bij de vaak gebruikte verzetten (50 met 16-17-18) heb je een perfect rechte kettinglijn, geen gaten tussen de versnellingen en in combinatie met de 34 vooraan en de 28 achteraan kan je toch nog een berg op.
Vind het trouwens vreemd dat je op 't vlakke deze cassette zo goed als niet tegenkomt, terwijl het mij de ideale combinatie lijkt.
Voor niet-wedstrijdrijders hebben inderdaad 11 en 12 zo goed als geen nut, een 13 gebruik ik nog wel eens.
Maar er zijn ook zondagochtendrijders die doodleuk beweren dat ze de 11 toch echt nodig hebben om bij te blijven.....
Veruit de meeste instappers zonder wedstrijdambities zijn gebaat met pakweg een 13-28 ofzo.
Kompakkie derbij en je komt in NL/Belgie nergens tekort tenzij men heel gewichtig is.
Maar er zijn ook zondagochtendrijders die doodleuk beweren dat ze de 11 toch echt nodig hebben om bij te blijven.....
Veruit de meeste instappers zonder wedstrijdambities zijn gebaat met pakweg een 13-28 ofzo.
Kompakkie derbij en je komt in NL/Belgie nergens tekort tenzij men heel gewichtig is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
≥14 past niet in elk frame toch?