FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Ik rijd op mijn brevettenfiets nu met 30/42/52 en een (9v) 14-25 cassette (Ultegra 6500). Heerlijk. Zo heb ik eigenlijk een dubbel met zeer kleine stapjes (14-15-16-17-18-19-21-23-25), plús een klimbereik als ik de ketting naar de 30 laat vallen. Ik ga nog kijken of m'n voorderailleur een 28 binnenblad ook pikt, maar vooralsnog kom ik met 30/25 ook overal wel boven.
In het platte Zeeland, waar ik hooguit een keer een duin of brug oprijd en verder alleen vaak tegenwind heb, rijd ik met 39/50 en een 13-23 8v cassette (RX100). Is voor daar ruimschoots voldoende bereik.
In het platte Zeeland, waar ik hooguit een keer een duin of brug oprijd en verder alleen vaak tegenwind heb, rijd ik met 39/50 en een 13-23 8v cassette (RX100). Is voor daar ruimschoots voldoende bereik.
Vorsprung durch Pedantik
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Ik gebruik een vergelijkbare opzet, werkt in het vlakke Noordlimburg, maar ook prima in de Eifel/Ardennen die om de hoek liggen. Zelfs de Dolomiten Marathon was hiermee te bedwingen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Ik denk dat je de prijs verkeerd noemde, het was 330 GBP. Nu ik vandaag weer kijk, is de prijs opeens 399 GBP, erg jammerfietser1972 schreef:De groepset is door de lage pond scherp geprijsd bij ribble cycles in UK, 333 euro voor de complete 105-5800 groep.
http://www.ribblecycles.co.uk/shimano-1 ... -groupset/
luukluuk schreef:Ik denk dat je de prijs verkeerd noemde, het was 330 GBP. Nu ik vandaag weer kijk, is de prijs opeens 399 GBP, erg jammerfietser1972 schreef:De groepset is door de lage pond scherp geprijsd bij ribble cycles in UK, 333 euro voor de complete 105-5800 groep.
http://www.ribblecycles.co.uk/shimano-1 ... -groupset/
Bij Evans Cycles 359,99 euro
Trek Domane ; Orbea Terra
Het is al in allerlei toonaarden gezegd, maar ik moet het ook even kwijt.
Producenten, de handel, zelfs mijn ouwe trouwe FIETS, ze praten elkaar allemaal na: compact heeft ongeveer hetzelfde bereik als triple, het is lichter, mechanisch efficiënter, enzovoort. Ik ben (pas) een jaar geleden, mede door deze verhalen, overgestapt van triple naar compact. Op een prachtige carbon fiets waar ik jaren voor gespaard heb.
Zeer tot mijn spijt is mijn fietsplezier er niet op vooruit gegaan. Integendeel, nog dagelijks mis ik het "middengebied" van 3,4 kransjes die ik gebruikte bij een snelheid van 30-35 kmh. In plaats daarvan zit ik te hannesen tussen de voorbladen en rijd ik veel met een schuine ketting. De sprongen zijn groter geworden. Onbedoeld ben ik gemiddeld zwaarder gaan rijden, wat slecht is voor mijn ritme en mijn knieën. In de bergen mis ik de 30 vóór, die ik nodig heb om op langere hellingen boven de 10% netjes boven te komen.
Natuurlijk, ik kan vóór een 36 monteren voor het vlakke, achter een 32 voor de bergen en dan ook de derailleur vervangen. Ik kan ook een apart achterwiel kopen als ik geen cassettes wil wisselen. Maar wat een gedoe en wat een geldklopperij. Alsof de auto-industrie ineens besluit om de derde versnelling af te schaffen en dat, als je dat toch lastig vind, je er een versnelling bij moet kopen.
Misschien wel even duidelijk maken: ik ben een goed getrainde vijftiger, fietser/schaatser van 85 kg die met normale trapfrequenties fietst. Niet bepaald een niche in de fietsmarkt lijkt me; bij grotere evenementen zie ik duizenden klonen van mezelf rondrijden. Mannen en vrouwen die met passie fietsen en geld willen besteden aan mooi materiaal. Een groot deel daarvan, durf ik te gokken, heeft het gevoel en oor te zijn aangenaaid door het compact-geweld en mist de triple-overbrengingen nog steeds. Al zullen de meesten dat niet snel toegeven. Ik wel!
Producenten, de handel, zelfs mijn ouwe trouwe FIETS, ze praten elkaar allemaal na: compact heeft ongeveer hetzelfde bereik als triple, het is lichter, mechanisch efficiënter, enzovoort. Ik ben (pas) een jaar geleden, mede door deze verhalen, overgestapt van triple naar compact. Op een prachtige carbon fiets waar ik jaren voor gespaard heb.
Zeer tot mijn spijt is mijn fietsplezier er niet op vooruit gegaan. Integendeel, nog dagelijks mis ik het "middengebied" van 3,4 kransjes die ik gebruikte bij een snelheid van 30-35 kmh. In plaats daarvan zit ik te hannesen tussen de voorbladen en rijd ik veel met een schuine ketting. De sprongen zijn groter geworden. Onbedoeld ben ik gemiddeld zwaarder gaan rijden, wat slecht is voor mijn ritme en mijn knieën. In de bergen mis ik de 30 vóór, die ik nodig heb om op langere hellingen boven de 10% netjes boven te komen.
Natuurlijk, ik kan vóór een 36 monteren voor het vlakke, achter een 32 voor de bergen en dan ook de derailleur vervangen. Ik kan ook een apart achterwiel kopen als ik geen cassettes wil wisselen. Maar wat een gedoe en wat een geldklopperij. Alsof de auto-industrie ineens besluit om de derde versnelling af te schaffen en dat, als je dat toch lastig vind, je er een versnelling bij moet kopen.
Misschien wel even duidelijk maken: ik ben een goed getrainde vijftiger, fietser/schaatser van 85 kg die met normale trapfrequenties fietst. Niet bepaald een niche in de fietsmarkt lijkt me; bij grotere evenementen zie ik duizenden klonen van mezelf rondrijden. Mannen en vrouwen die met passie fietsen en geld willen besteden aan mooi materiaal. Een groot deel daarvan, durf ik te gokken, heeft het gevoel en oor te zijn aangenaaid door het compact-geweld en mist de triple-overbrengingen nog steeds. Al zullen de meesten dat niet snel toegeven. Ik wel!
Cannondale Supersix Evo Ultegra, upgraded.
Prima betoog. Maar wat let je om terug te keren naar de triple? Ze zijn nog altijd te koop.
Volgens mij heeft Campa nog een Athene groep triple en Shimano een Tiagra groep.
Voor volgend jaar wil ik ook een andere fiets kopen na 12 jaar een Colnago met triple.
Ik ben ook een beetje huiverig om van triple over te stappen naar Compact.
Ook zitten denken aan een triple Athene maar ik ben bang dat er over een paar jaar hier geen onderdelen van zijn te krijgen, ik heb nu als middenblad een zwart Tiagra tandwiel,
gaat wel maar past natuurlijk niet mooi in het Ultegra setje.
Ik ben niet het type om telkens een blad te wisselen (ook al is dat in 5 minuten gebeurd)
als ik bijv. een keer naar Limburg ga.
Moet je als ik toch zou gaan wisselen ook telkens alles een beetje bijstellen, of werkt het schakelen meteen goed? Misschien een domme vraag, maar ik las ergens dat vragen nooit stom zijn
Voor volgend jaar wil ik ook een andere fiets kopen na 12 jaar een Colnago met triple.
Ik ben ook een beetje huiverig om van triple over te stappen naar Compact.
Ook zitten denken aan een triple Athene maar ik ben bang dat er over een paar jaar hier geen onderdelen van zijn te krijgen, ik heb nu als middenblad een zwart Tiagra tandwiel,
gaat wel maar past natuurlijk niet mooi in het Ultegra setje.
Ik ben niet het type om telkens een blad te wisselen (ook al is dat in 5 minuten gebeurd)
als ik bijv. een keer naar Limburg ga.
Moet je als ik toch zou gaan wisselen ook telkens alles een beetje bijstellen, of werkt het schakelen meteen goed? Misschien een domme vraag, maar ik las ergens dat vragen nooit stom zijn
Bikers are not alone
VD bijstellen is soms wel nodig ja, klein beetje.
Campa wel. Moet je nog wel triple derailleurs erbij hebben.