FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
12-23 is toch gewoon in de handel in 10-speed? Moet je wel Ultegra nemen of hoger.
Zelf deze week voor m'n nieuwe fiets een 12-30 (11 speed) besteld bij Marchisio omdat Shimano deze combinatie niet levert. Kost bijna 150 euro, belachelijk bedrag voor een setje tandwielen.
Zelf deze week voor m'n nieuwe fiets een 12-30 (11 speed) besteld bij Marchisio omdat Shimano deze combinatie niet levert. Kost bijna 150 euro, belachelijk bedrag voor een setje tandwielen.
Ik had een 11-28 (compact 34-50) en in Nederland voldoet dat prima, als je echter de bergen in gaat dan voldoet het niet meer...MarkVeenstra schreef:34-32 is lichter dan jouw 30-27. Dus aan die kant gaat het perfect. Dan zit je nog wel met de gatenkaas op het vlakke. Maar je krijgt er ten opzichte van je huidige setup een krans bij. Ik zou alleen kijken of je er een 12-32 van kunt maken (of zelf samenstellen uit 2 cassettes). Scheelt je net weer een gat ergens rond de 17,18, 19 gok in zo.
Je kan ook 12-28 overwegen. Dan is je lichtste verzet een fractie zwaarder dan wat je nu hebt... maar voor t vlakke misschien net fijner.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat is denk ik heel erg persoonlijk en kan je niet als vast gegeven neerzetten. Er zijn genoeg mensen voor wie 11-28 niet voldoet op het vlakke, vanwege de grote gaten tussen de verzetten. En er zijn vast ook genoeg wielrenners die met 34-28 vrijwel overal de berg op fietsen.
Mijn reactie was gegeven ten opzichte van de vraag van GiantDefy1. Die van een 30-27 als lichtste verzet af komt (triple), en nu naar een compact gaat.
Mijn reactie was gegeven ten opzichte van de vraag van GiantDefy1. Die van een 30-27 als lichtste verzet af komt (triple), en nu naar een compact gaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb 2 fietsen die allebei een compact crank hebben. Bij gebruik in Nederland vervang ik het 34 tandblad voor een 39 tands-exemplaar.
Als ik buiten Nederland ga fietsen zet ik op 1 van de fietsen een 34 tands kettingblad. Daarnaast heb ik een licht setje wielen waar ik zo groot mogelijke tandwielen op zet tot maximaal 28. Op deze manier kun je op het vlakke en bergaf op het buitenblad prima fietsen en heb je bergop heel wat tandwielen om uit te kiezen als ie voor op de 34 ligt.
Als ik buiten Nederland ga fietsen zet ik op 1 van de fietsen een 34 tands kettingblad. Daarnaast heb ik een licht setje wielen waar ik zo groot mogelijke tandwielen op zet tot maximaal 28. Op deze manier kun je op het vlakke en bergaf op het buitenblad prima fietsen en heb je bergop heel wat tandwielen om uit te kiezen als ie voor op de 34 ligt.
When the going gets rough the tough get going
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik heb de racefiets gekocht met een compact 50/34 en 11-32 cassette. Ik ga lekker fietsen en als het niet zint kan ik het altijd nog aanpassen, Dankzij dit forum kon ik gerichte vragen stellen ter plaatsen. Dank jullie wel!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Die vervaningsonderdelen (nieuwe kettingbladen?), zal echt nog wel vele jaren beschikbaar blijven.supermasj schreef:Ik rijd nog steeds met mijn Ultegra triple van nu 7 jaar oud rond. Ik hoop dat ik nog een tijdje de nodige vervangonderdelen voor vind, want ik wil echt niet terugvallen op een compact met gatenkaas...
Maar ik snap niet waarom je bang bent op een compact met gatenkaas terug te vallen, dat is ook maar een keuze. Je kan ook een compact kiezen zonder gatenkaas. Of een ouderwetse dubbel, of iets meer gepersonaliseerd, bijv een 34-46 oid. met een mooie cassette achterop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Lijkt me nochtans logisch. Door een groter bereik op 't voorblad met 3 kettingbladen kan je de tandwielen achteraan veel nauwer op mekaar laten aansluiten.MarkVeenstra schreef:Die vervaningsonderdelen (nieuwe kettingbladen?), zal echt nog wel vele jaren beschikbaar blijven.supermasj schreef:Ik rijd nog steeds met mijn Ultegra triple van nu 7 jaar oud rond. Ik hoop dat ik nog een tijdje de nodige vervangonderdelen voor vind, want ik wil echt niet terugvallen op een compact met gatenkaas...
Maar ik snap niet waarom je bang bent op een compact met gatenkaas terug te vallen, dat is ook maar een keuze. Je kan ook een compact kiezen zonder gatenkaas. Of een ouderwetse dubbel, of iets meer gepersonaliseerd, bijv een 34-46 oid. met een mooie cassette achterop.
ik heb een compact waar ik de 34 voor en 39 heb ome=geruild en voor buitenland een 34 terugplaats.
Achter de 10 speed gedaan met een 11-28 cassette
de 11 weggelaten en de 12. daarna een 12 sluitkrans geplaatst met bijbehorende sluitmoer. en dan tussen de 17 en 19 de 18 geplaatst dus ook met andere moet dat kunnen.
Zo heb ik het gat tussen de 17 en 19 opgevuld en dat was net het tandje wat ik er tussen miste op vlakke stukken
in theorie is de schakelhulp niet op de goede plek maar in praktijk niks van gemerkt
Dit is voor klimwerk prima zoals Ventoux
Achter de 10 speed gedaan met een 11-28 cassette
de 11 weggelaten en de 12. daarna een 12 sluitkrans geplaatst met bijbehorende sluitmoer. en dan tussen de 17 en 19 de 18 geplaatst dus ook met andere moet dat kunnen.
Zo heb ik het gat tussen de 17 en 19 opgevuld en dat was net het tandje wat ik er tussen miste op vlakke stukken
in theorie is de schakelhulp niet op de goede plek maar in praktijk niks van gemerkt
Dit is voor klimwerk prima zoals Ventoux
Wat bedoel je hier met schakelhulp? Lijkt me iets anders dan dat ding met die naam.
Laatst gewijzigd door klimmer op 03 jan 2017 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Schakelspoor? stijghulpen/schakelhulpen, is dat het?alien schreef:Schakelspoor.
En waar gaat het dan mis?