Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 03 jan 2017 22:16

de inkepingen die in het zijvlak van de tanden zitten

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jan 2017 22:27

De gefreesde en in geperste nokjes is/zijn de schakelhulpen, dat is toch niet wat er mis gaat?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jan 2017 00:55

Ok, mijn fout. :oops:

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 04 jan 2017 09:02

Hier haak ik af. Schakelspoor? Wie pakt de spreekwoordelijke handschoen op? 8-)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2017 09:04

supermasj schreef:...

Lijkt me nochtans logisch. Door een groter bereik op 't voorblad met 3 kettingbladen kan je de tandwielen achteraan veel nauwer op mekaar laten aansluiten.
Nauwer dan 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 ?
Je hebt geen halve tandjes hea ;).
En volgens mij zorgt een tripple vooral voor een grote overlap in bereik, en alleen met het kleinste blad (een 30?), een 4 % lichter verzet mogelijk tov de 34 bij een compact.
Ik snap je voordelen wel, je hoeft geen kettingbladen te wisselen (wat veel compactrijders wel doen, door een 39 te steken ipv de 34, voor de 11,5 maand dat ze in vlak Nederland rijden.. vraag is of dit nodig is, maar hangt van je kruissnelheid af). De kans dat je een bergverzet cassette moet steken is kleiner. Al is dat met de huidige 11 speed groepen al niet zo snel een issue. En je kunt door de grote overlap met rechtere kettinglijnen rijden. Iets wat in theorie minder weerstand en minder slijtage betekend.

Maar ik zou absoluut niet "bang" zijn om "terug te vallen". Zo verschrikkelijk is het niet om met een dubbel of een compact te rijden ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2017 09:13

Volgens mij is een 30 nog altijd 12% lichter dan een 34 ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2017 09:58

amclassic-fan schreef:Volgens mij is een 30 nog altijd 12% lichter dan een 34 ;)
oeps, je hebt gelijk :oops: .

Bottom line van mijn betoog is eigenlijk dat een tripple tegenwoordig, met 11 versnellingen achter, een kleinere meerwaarde heeft dan vroeger met "maar" 7, 8 of 9 versnellingen. Omdat je met de 11 kransen achter al je bereik een heel stuk vergroot hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

supermasj
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 04 jan 2017 13:57

MarkVeenstra schreef:
supermasj schreef:...

Lijkt me nochtans logisch. Door een groter bereik op 't voorblad met 3 kettingbladen kan je de tandwielen achteraan veel nauwer op mekaar laten aansluiten.
Nauwer dan 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 ?
Je hebt geen halve tandjes hea ;).
En volgens mij zorgt een tripple vooral voor een grote overlap in bereik, en alleen met het kleinste blad (een 30?), een 4 % lichter verzet mogelijk tov de 34 bij een compact.
Ik snap je voordelen wel, je hoeft geen kettingbladen te wisselen (wat veel compactrijders wel doen, door een 39 te steken ipv de 34, voor de 11,5 maand dat ze in vlak Nederland rijden.. vraag is of dit nodig is, maar hangt van je kruissnelheid af). De kans dat je een bergverzet cassette moet steken is kleiner. Al is dat met de huidige 11 speed groepen al niet zo snel een issue. En je kunt door de grote overlap met rechtere kettinglijnen rijden. Iets wat in theorie minder weerstand en minder slijtage betekend.

Maar ik zou absoluut niet "bang" zijn om "terug te vallen". Zo verschrikkelijk is het niet om met een dubbel of een compact te rijden ;)
Je spreekt jezelf hopeloos tegen. Je geeft zelf toe dat je bergverzet moet steken voor moeilijkere stukken. Niet iedereen woont in Nederland

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2017 14:58

En een bergverzet steken staat dus meteen gelijk aan een terugval....

Ik geef niet toe... Ik geef aan dat ik begrijp dat, en waarom, mensen een voorkeur voor een tripel zouden hebben.
En dan je laatste opmerking "niet iedereen woont in Nederland" Als dat een argument is waarom een compact een terugval is tov een tripel, dan kan je datzelfde argument 1 op 1 omdraaien. "er zijn ook mensen die wel in Nederland wonen."

Volgens mij wil ik je in 1e instantie je ongerustheid over beschikbaarheid van je spullen weg te nemen. En daarbij - naar mijn mening - ook aan te geven dat een dubbel of compact niet zo erg is icm de huidige 11 speeds. Maar kennelijk wil je dat niet horen. :roll:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 04 jan 2017 16:28

Ik weet niet of je veel aan een tripel hebt op de fiets, al is het wel lekker. :D

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2017 17:47

We kennen nu triple, tripel, tripple, trippel, wie biedt meer?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4333
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 jan 2017 18:59

Het maakt mij niet zoveel uit hoe je het schrijft..... Ik herken het wel als ik het voor me zie staan! Die met 3 bladen zijn om mee te fietsen, die met schuim erop zijn meestal voor ná het fietsen.

Plaats reactie