FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
De gefreesde en in geperste nokjes is/zijn de schakelhulpen, dat is toch niet wat er mis gaat?
Ok, mijn fout.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Hier haak ik af. Schakelspoor? Wie pakt de spreekwoordelijke handschoen op?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nauwer dan 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 ?supermasj schreef:...
Lijkt me nochtans logisch. Door een groter bereik op 't voorblad met 3 kettingbladen kan je de tandwielen achteraan veel nauwer op mekaar laten aansluiten.
Je hebt geen halve tandjes hea .
En volgens mij zorgt een tripple vooral voor een grote overlap in bereik, en alleen met het kleinste blad (een 30?), een 4 % lichter verzet mogelijk tov de 34 bij een compact.
Ik snap je voordelen wel, je hoeft geen kettingbladen te wisselen (wat veel compactrijders wel doen, door een 39 te steken ipv de 34, voor de 11,5 maand dat ze in vlak Nederland rijden.. vraag is of dit nodig is, maar hangt van je kruissnelheid af). De kans dat je een bergverzet cassette moet steken is kleiner. Al is dat met de huidige 11 speed groepen al niet zo snel een issue. En je kunt door de grote overlap met rechtere kettinglijnen rijden. Iets wat in theorie minder weerstand en minder slijtage betekend.
Maar ik zou absoluut niet "bang" zijn om "terug te vallen". Zo verschrikkelijk is het niet om met een dubbel of een compact te rijden
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
oeps, je hebt gelijk .amclassic-fan schreef:Volgens mij is een 30 nog altijd 12% lichter dan een 34
Bottom line van mijn betoog is eigenlijk dat een tripple tegenwoordig, met 11 versnellingen achter, een kleinere meerwaarde heeft dan vroeger met "maar" 7, 8 of 9 versnellingen. Omdat je met de 11 kransen achter al je bereik een heel stuk vergroot hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Je spreekt jezelf hopeloos tegen. Je geeft zelf toe dat je bergverzet moet steken voor moeilijkere stukken. Niet iedereen woont in NederlandMarkVeenstra schreef:Nauwer dan 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 ?supermasj schreef:...
Lijkt me nochtans logisch. Door een groter bereik op 't voorblad met 3 kettingbladen kan je de tandwielen achteraan veel nauwer op mekaar laten aansluiten.
Je hebt geen halve tandjes hea .
En volgens mij zorgt een tripple vooral voor een grote overlap in bereik, en alleen met het kleinste blad (een 30?), een 4 % lichter verzet mogelijk tov de 34 bij een compact.
Ik snap je voordelen wel, je hoeft geen kettingbladen te wisselen (wat veel compactrijders wel doen, door een 39 te steken ipv de 34, voor de 11,5 maand dat ze in vlak Nederland rijden.. vraag is of dit nodig is, maar hangt van je kruissnelheid af). De kans dat je een bergverzet cassette moet steken is kleiner. Al is dat met de huidige 11 speed groepen al niet zo snel een issue. En je kunt door de grote overlap met rechtere kettinglijnen rijden. Iets wat in theorie minder weerstand en minder slijtage betekend.
Maar ik zou absoluut niet "bang" zijn om "terug te vallen". Zo verschrikkelijk is het niet om met een dubbel of een compact te rijden
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En een bergverzet steken staat dus meteen gelijk aan een terugval....
Ik geef niet toe... Ik geef aan dat ik begrijp dat, en waarom, mensen een voorkeur voor een tripel zouden hebben.
En dan je laatste opmerking "niet iedereen woont in Nederland" Als dat een argument is waarom een compact een terugval is tov een tripel, dan kan je datzelfde argument 1 op 1 omdraaien. "er zijn ook mensen die wel in Nederland wonen."
Volgens mij wil ik je in 1e instantie je ongerustheid over beschikbaarheid van je spullen weg te nemen. En daarbij - naar mijn mening - ook aan te geven dat een dubbel of compact niet zo erg is icm de huidige 11 speeds. Maar kennelijk wil je dat niet horen.
Ik geef niet toe... Ik geef aan dat ik begrijp dat, en waarom, mensen een voorkeur voor een tripel zouden hebben.
En dan je laatste opmerking "niet iedereen woont in Nederland" Als dat een argument is waarom een compact een terugval is tov een tripel, dan kan je datzelfde argument 1 op 1 omdraaien. "er zijn ook mensen die wel in Nederland wonen."
Volgens mij wil ik je in 1e instantie je ongerustheid over beschikbaarheid van je spullen weg te nemen. En daarbij - naar mijn mening - ook aan te geven dat een dubbel of compact niet zo erg is icm de huidige 11 speeds. Maar kennelijk wil je dat niet horen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het maakt mij niet zoveel uit hoe je het schrijft..... Ik herken het wel als ik het voor me zie staan! Die met 3 bladen zijn om mee te fietsen, die met schuim erop zijn meestal voor ná het fietsen.