Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 03 feb 2017 11:34

amclassic-fan schreef:Welke je ook kiest, 11-32 is zeer onlogische cassette in ons polderlandje.
Ook als je 2x per jaar een aantal dagen een uitstapje maakt naar de vogezen en/of alpen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27978
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 feb 2017 11:36

Ja want dan fiets je 350 dagen per jaar rond met een waardeloos verzet.

Wisselen van cassette (5-10 min werk) is nog steeds de beste optie.

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 03 feb 2017 11:45

amclassic-fan schreef:Welke je ook kiest, 11-32 is zeer onlogische cassette in ons polderlandje.
Ja, dat begin ik ook een beetje in te zien...

Maar als 11-32 een vast gegeven is, welke cranks dan beste om te combineren? 50-34 of 52-36 ?


Wellicht het allerbeste om een 50-34 te nemen en een andere cassette te kopen en deze op de plank te leggen voor als ik (ooit) nog bergop wil....
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

brutus
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 03 feb 2017 14:17

Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een compact en een dubbel ?
Google gaf zo ook niet echt een antwoord...

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 03 feb 2017 14:40

dropje73 schreef:
amclassic-fan schreef:Welke je ook kiest, 11-32 is zeer onlogische cassette in ons polderlandje.
Ja, dat begin ik ook een beetje in te zien...

Maar als 11-32 een vast gegeven is, welke cranks dan beste om te combineren? 50-34 of 52-36 ?


Wellicht het allerbeste om een 50-34 te nemen en een andere cassette te kopen en deze op de plank te leggen voor als ik (ooit) nog bergop wil....
Volgens mij is er geen 'bergachtiger' cassette dan 11-32...? Nou ja, 12-32 misschien.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2017 15:13

brutus schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een compact en een dubbel ?
Google gaf zo ook niet echt een antwoord...
Klassieke dubbel, zoals enkel Sram en Campagnolo (enkel bij de goedkopere groepen) die nog leveren kan als kleinste blad een 38 (of 39 bij Campagnolo) op gemonteerd worden. Buitenblad is 99 van de 100 keer een 52 of 53.

Kleiner buitenblad monteren gaat probleemloos, kleiner binnenblad kan niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

brutus
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 03 feb 2017 15:22

amclassic-fan schreef:
brutus schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een compact en een dubbel ?
Google gaf zo ook niet echt een antwoord...
Klassieke dubbel, zoals enkel Sram en Campagnolo (enkel bij de goedkopere groepen) die nog leveren kan als kleinste blad een 38 (of 39 bij Campagnolo) op gemonteerd worden. Buitenblad is 99 van de 100 keer een 52 of 53.

Kleiner buitenblad monteren gaat probleemloos, kleiner binnenblad kan niet.
Duidelijk dankje, ik had eerlijk gezegd een groter verschil verwacht.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 feb 2017 15:33

Het zit hem ook niet altijd in de gemonteerde bladen, de kleinere steek maakt kleinere bladen mogelijk, dat is de essentie.
Klassiek zijn ook de vragen over de hele wereld waarom er geen kleinere voorbladen op een klassiek crankstel kunnen.
Als je een blik werpt op de 39 weet je waarom.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 16 feb 2017 09:03

Er wordt vaak beweerd dat een compact en/of 11-32 in ons polderlandschap een slechte keuze is. Toevallig heb ik bewust gekozen voor 52/36 x 11/32. Ik vind deze combi ideaal als je geen zin heb om cassettes of voorbladen te wisselen als je het vlakke trainingsgebied af en toe verruilt voor Limburg, het midden- of hooggebergte. Ik zal dat uitleggen, met de grote kans dat iemand mij is voor geweest.

Tussen ca 22 en 36 km/u (wat 95% van de vlakke kilometers dekt) hoef ik nooit na te denken of ik het juiste voorblad heb geschakeld. Ik doe de volgende aannames:
52/36 voor en 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 achter.
Het traptempo wisselt van 80 a 100 rpm op het vlakke en 60 a 110 rpm in de bergen.
De uiterste 2 uiterste achterste kransjes worden niet gebruikt.
In de praktijk gebruik ik zelfs de uiterste 3 kransjes niet. Het vierde is het 'overlap kransje', want 36x14 is vrijwel hetzelfde (zelfs iets zwaarder) als 52x22.

Conclusie: Het buitenblad kan ik gebruiken tussen 22 km/u (80 rpm) en 67 km/u (110 rpm) en het binnenblad tussen 8 km/u (60 rpm) en 36 km/u (100 rpm). :like:
Deze verhoudingen worden ongunstiger als de cassette minder spreiding heeft, bijv. 11-28 of 11-25 of als je voorbladen kleiner zijn (50/34). :shock:

Ik heb dit berekend aan de hand van een bandomtrek van 2140 mm. De bekende formule is: Buitenblad/achtertandwiel x bandomtrek (mm) x rpm = mm/minuut. Dat resultaat x 60/100.000 = km/u.
Laatst gewijzigd door Beam me up, Scotty op 16 feb 2017 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 feb 2017 09:25

Vanuit het oogpunt van beschikbare verzetten en zo min mogelijk overlap, dus in feite de meeste keuze, heb je gelijk.
Wat vaak echter vervelend gevonden wordt is vaak moeten schakelen op de voorkant. Als je net van het ene verzet op het kleine blad, niet direct 2 tandjes zwaarder wilt, maar net op het grote blad een combi hebt ertussenin.
Ander punt, en dat is echt polderland gerelateerd. Als je met windveranderingen net ff een tandje lichter of zwaarder wilt zetten. Dan zijn 2 tanden vaak een te grote sprong. Snelheid zakt bijv net ff 0,5 of 1km/u. Je schakeld 1 kransje is 2 tandjes lichter, en je cadans gaat met 10 omhoog. Op een berg heb ik daar geen problemen mee, maar op het vlakke vind ik die verandering in cadans arelaxed. Ookal blijf ik ruim binnen mijn ge-eigende range van 80 tot 100 rpm, met grootdeels ~90 a 95 rpm effectief.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 16 feb 2017 10:43

Goed punt, er zijn veel fietsers die gevoelig zijn voor kleine afwijkingen van de ideale cadans.
Voor mij speelt dat minder. Ik spin veel (geef ook spinning) en daar variëren de rpm's van ca 40 tot 140, afhankelijk van de oefening.
Daarnaast heb ik de ervaring dat de ideale cadans vooral bij hogere snelheden speelt, en juist dan zit ik meestal rechts op de cassette, waar de overgangen klein zijn.
Bovendien: 1 kransje schakelen kan een grotere stap zijn dan 2: tussen 2: 52x12 en 52x13 is een grotere stap dan tussen 52x22 en 52x20.
Tenslotte is het eigenlijk een luxeprobleem. Ik weet mijn eerste Marmotte verzet nog: 52/39 x 13-15-17-19-21-24-28. Daarmee reed ik ook op het vlakke. Nu zouden we dat harken resp. stoempen noemen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 22 feb 2017 16:34

Heeft iemand met de combinatie ultegra di2 6800, 52/36 en een cassette 11/32 al eens het 36T blad vervangen door een 34T blad? Ik moet zeggen dat ik in Z-Limburg op de korte kuitenbijters aardig uit de voeten kom. Om met hoge cadans op mijn gemak te kunnen klimmen in de Alpen, twijfel echter om tijdelijk een 34T tandwiel erop te schroeven. Is dit technisch haalbaar en wat moet ik naast een 34T tandwiel nog vervangen?

Plaats reactie