Van wat ik begrepen heb zijn de bladen zelf en de afstand onderling minimaal verschillend met de 10 speed. In de praktijk is het gewoon compatible.Wolfhound32 schreef:Wat is nou precies het verschil tussen een 10-speed en 11-speed crank?
Ik lees dat bij 11-speed cassettes de blaadjes dezelfde dikte hebben als de10-speedversies, maar dat de tussenringen dunner zijn, dan zou in mijn optiek de 10- en 11-speedcrank hetzelfde moeten zijn. Of is hier de afstand tussen de blaadjes soms verschillend?
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
+1scottwilko schreef:Dit hangt dan af van het soort crank en tandwielblad.havana schreef:Bij een compact hoeft de crank er echt niet af.
Met mijn FSA gosammer compact krijg ik namelijk mijn Rotor q-ring er echt niet af zonder demontage van de crank.
Vandaar dat ik ook zei dat er een kans is dat je de crank moet verwijderen.
Vlgns het Bikeradar forum is de afstand tussen de bladen van een 11-speed crank 1mm minder dan van een 10-speed crank.Wolfhound32 schreef:Wat is nou precies het verschil tussen een 10-speed en 11-speed crank?
Ik lees dat bij 11-speed cassettes de blaadjes dezelfde dikte hebben als de10-speedversies, maar dat de tussenringen dunner zijn, dan zou in mijn optiek de 10- en 11-speedcrank hetzelfde moeten zijn. Of is hier de afstand tussen de blaadjes soms verschillend?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54
Kun je gewoon door elkaar gebruiken.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Duidelijk. Geen probleem dus.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
https://roadcyclinguk.com/gear/evolutio ... mpact.html
Tich nog maar eens wat doorgelezen en tezamen met jullie adviezen, moet voor een redelijk getrainde fietser 52/36 icm 11/32 gewoon het hele seizoen door gebruikt kunnen worden. Zeker door de toevoeging van de 32 (en 28) heb je op de keutenberg en op steile klimmetjes meerdere chicken-run opties
Tich nog maar eens wat doorgelezen en tezamen met jullie adviezen, moet voor een redelijk getrainde fietser 52/36 icm 11/32 gewoon het hele seizoen door gebruikt kunnen worden. Zeker door de toevoeging van de 32 (en 28) heb je op de keutenberg en op steile klimmetjes meerdere chicken-run opties
Eigenlijk kan ik me niet goed voorstellen dat dat zo is, maar kan het niet tsjekken.Orlok schreef:Vlgns het Bikeradar forum is de afstand tussen de bladen van een 11-speed crank 1mm minder dan van een 10-speed crank.
Het verschil in uitwendige kettingbreedte is maar pakweg 0,4 mm en het is dus nergens voor nodig om de ruimte een volle mm kleiner te maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Er zijn van 10 naar 11 speed update volgens mij wel wat verschillende gatenpatronen gebruikt, dus volgens mij is dat merkspecifiek...Welke bladen heb je op het oog en om welke crank gaat het?Corny121 schreef:Daarop inhakende, in de uitwisselbaarheid van kettingbladen, kan je een Sram binnenblad 11 speed vervangen met een binnenblad voor 10 speed?
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Zoals jullie aangaven is een 11-32 een gatenkaas (11 speed). Tijdens het fietsen in de polder is mij opgevallen dat ik net een tandje er tussen mis.
Ik heb nog een 11-28 en ik wilde een combinatie te maken van 11 12 13 14 15 16 17 20 25 28 32
De 25 28 32 zijn voor de bergen. Ik zit alleen nog met het gat 20 naar 25 geeft dit schakelproblemen of kan dat gewoon?
Ik heb nog een 11-28 en ik wilde een combinatie te maken van 11 12 13 14 15 16 17 20 25 28 32
De 25 28 32 zijn voor de bergen. Ik zit alleen nog met het gat 20 naar 25 geeft dit schakelproblemen of kan dat gewoon?
-
- Forum-lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Dat is een vreemde verdeling, met een heel groot gat tussen 2 groepen kransjes.
Bedoel je niet 24 ipv 25?
Eigenlijk moet je met een 11/32 ofwel de 17 inleveren ofwel de 16 en de 18.
Op de standaard cassette zitten geen 15 en 17.
Opties die jij in mijn ogen hebt zijn:
11 12 13 14 15 16 18 21 24 28 32 of
11 12 13 14 15 17 19 22 25 28 32
Je kunt ook een 34 binnenblad nemen icm 11/28, of heb je die al?
Bedoel je niet 24 ipv 25?
Eigenlijk moet je met een 11/32 ofwel de 17 inleveren ofwel de 16 en de 18.
Op de standaard cassette zitten geen 15 en 17.
Opties die jij in mijn ogen hebt zijn:
11 12 13 14 15 16 18 21 24 28 32 of
11 12 13 14 15 17 19 22 25 28 32
Je kunt ook een 34 binnenblad nemen icm 11/28, of heb je die al?
Achteraf is elke fietstocht leuk.