FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
11-30t in voorraad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58015/
Misschien had ik het antwoord op mijn vraag zelf op het internet kunnen vinden. Ik heb mijn best gedaan, maar het is niet gelukt.
Mijn vraag is: waarom worden achterderailleurs niet standaard met een lange kooi in plaats van een korte kooi uitgerust?
Ik las namelijk dat je tijdens het fietsen geen verschil merkt, dus wat is dan precies het nut van de korte kooi?
Vorige maand heb ik een nieuwe compact fiets gekocht waar ik erg blij mij ben, behalve dat ik even niet aan de derailleur gedacht had. Mijn knieën zijn nogal mishandeld door voetbal de afgelopen jaren, waardoor ik ze tijdens het klimmen graag niet al te lang zwaar belast. Helaas zou ik voor cassette met 32T of 34T als lichtste verzet dus de derailleur moeten vervangen.
Mijn vraag is: waarom worden achterderailleurs niet standaard met een lange kooi in plaats van een korte kooi uitgerust?
Ik las namelijk dat je tijdens het fietsen geen verschil merkt, dus wat is dan precies het nut van de korte kooi?
Vorige maand heb ik een nieuwe compact fiets gekocht waar ik erg blij mij ben, behalve dat ik even niet aan de derailleur gedacht had. Mijn knieën zijn nogal mishandeld door voetbal de afgelopen jaren, waardoor ik ze tijdens het klimmen graag niet al te lang zwaar belast. Helaas zou ik voor cassette met 32T of 34T als lichtste verzet dus de derailleur moeten vervangen.
Lange kooi derailleurs hebben naast de lange kooi ook het bovenste deralleurwieltje iets lager zitten om vrij van de cirkelzagen te kunnen lopen en dat schakelt theoretisch wat trager op de kleine kransjes.
Dat willen sommige mensen niet op racecassettes tot pakweg 26T.
Dat willen sommige mensen niet op racecassettes tot pakweg 26T.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het schakelt inderdaad iets houteriger, maar dat zal 9 van de 10 mensen echt niet merken. Een korte kooi oogt iets eleganter en is in theorie iets lichter.
mackersv2.0 schreef: ↑24 nov 2017 18:36 Dan denk ik dat er geen BB30 crank in heeft gezeten. Maar je kunt het meten. Links 22mm en rechts 24mm binnenmaat lager, Dan past GXP gewoon.
En dan heb ik nog wel een mooi crankstel voor je.
Bij interesse pm
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hallo,
ik heb een nieuwe fiets gekocht (koga kimera pro uit 2017) met voor 52/36 en achter 11/28. Nu ben ik 88 kg en niet super getraind en wil ik er in het voorjaar toch wat bergen op proberen te komen.
Ter illustratie van mijn niveau?? met mijn oude fiets met tripple en als kleinste verzet 30/27 kwam ik in 2 uur de Ventoux op. Mijn vraag is zou een cassette met 11-30 voldoende zijn in de bergen of moet ik naar compact? Die dura ace is zo verrekte duur dus ik overweeg ultegra 11 speed maar past dat eigenlijk wel?
ik heb een nieuwe fiets gekocht (koga kimera pro uit 2017) met voor 52/36 en achter 11/28. Nu ben ik 88 kg en niet super getraind en wil ik er in het voorjaar toch wat bergen op proberen te komen.
Ter illustratie van mijn niveau?? met mijn oude fiets met tripple en als kleinste verzet 30/27 kwam ik in 2 uur de Ventoux op. Mijn vraag is zou een cassette met 11-30 voldoende zijn in de bergen of moet ik naar compact? Die dura ace is zo verrekte duur dus ik overweeg ultegra 11 speed maar past dat eigenlijk wel?
Je kan via een verzettentabelletje zo opzoeken hoeveel zwaarder 36x28 is dan 30x27....
Blijft de vraag waarom je niet meteen de goeie verzetten neemt bij een fiets van 4500€........ik heb daar eigenlijk meestal niet veel begrip voor.
Waren de kleurtjes zo verblindend dat er geen oog meer was voor de belangrijker zaken?
Blijft de vraag waarom je niet meteen de goeie verzetten neemt bij een fiets van 4500€........ik heb daar eigenlijk meestal niet veel begrip voor.
Waren de kleurtjes zo verblindend dat er geen oog meer was voor de belangrijker zaken?
Herhaal dit niet onnodig
Ik heb dan weer meer moeite met me inleven in mensen die niet in staat lijken te zijn 2x 2 getalletjes op elkaar te delen, maar dat zal wel aan mij liggen..
*Voor de helderheid, ik doel niet op Kees, die kan dat denk ik wel
*Voor de helderheid, ik doel niet op Kees, die kan dat denk ik wel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?