FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Wat wil je precies weten?
Een ja of nee?
Puur naar verzet kijkende dus nee. De 36/30 is zwaarder dan je oude kleinste verzet.
Maar dat is kort door de bocht alleen kijkende naar verschil in verzetten.
Zoals je zelf al hebt uitgezocht is de 36/30 zwaarder dan de 30/28 die je had, maar vraag blijft of je die ook continue gedraaid hebt. Had je nog over, hoe was je conditie, etc etc.
Meer info is gewenst indien je concreet info wilt.
Een ja of nee?
Puur naar verzet kijkende dus nee. De 36/30 is zwaarder dan je oude kleinste verzet.
Maar dat is kort door de bocht alleen kijkende naar verschil in verzetten.
Zoals je zelf al hebt uitgezocht is de 36/30 zwaarder dan de 30/28 die je had, maar vraag blijft of je die ook continue gedraaid hebt. Had je nog over, hoe was je conditie, etc etc.
Meer info is gewenst indien je concreet info wilt.
Sorry, ik dacht dat je een nieuwe fiets had gekocht en daarna pas ging nadenken over de aandrijving....
Een vuistregeltje voor verschillen in verzetten bij bergop rijden is minimaal 10% om daar echt wat aan te hebben en dus mag je de conclusie trekken dat je met je "nieuwe"fiets daar nog wel wat aan moet doen om in de buurt te komen van je oude setup....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je crankstel is compact, boutcirkel 110mm. Alleen zijn de bladen aan de grote kant. Binnenblad kan naar 33t. (TA) Maar dan zal het buitenblad liever naar de 50t moeten, al zeggen sommigen dat 19t verschil wel te schakelen is. Geen lekkere combinatie. By the way: 36:28t is 16% groter dan 30:27t. Goedkopere optie is cassette tot 34t. 34t:30t=13% verschil. Of je andere derailleur nodig hebt, moet blijken. Zonodig gebruik je 9v Sora derailleur met langere kooi. Problemen met ijdelheid kan ik niet oplossen.
Als ik achter 32 kwijt kan kom ik toch al aan 2,36 meter per omwenteling tov 2,33 per omwenteling met de oude setup? Dat zou dan echt maar een procent of iets meer schelen!
Maar past dat en past dan de goedkopere ultegra of gaat dat niet?
Maar past dat en past dan de goedkopere ultegra of gaat dat niet?
Zelfs een 105 cassette past.
Binnen de 10v weggroepen is bijna alles uitwisselbaar. Ultegra en Dura Ace uiteraard ook.
Ok dan is inderdaad de vraag of 32 tanden icm met de 9100 derailleur kan?!
Ik zie dat de dura ace cassettes max (of min...) 30 tanden zijn.
Is het risico dat een en ander in de soep draait bij voor groot achter klein of zijn er nog andere issues??
Ik zie dat de dura ace cassettes max (of min...) 30 tanden zijn.
Is het risico dat een en ander in de soep draait bij voor groot achter klein of zijn er nog andere issues??
Gewoon een 105 cassette kopen. Er zijn geen andere issues dan de gebruikelijke: groot voor en achter klein is toch gewoon? Je hebt een gebruikte fiets met 9100? Dat is 11v, niet 10v. Nogal een verschil. Indien 32t schakelen niet gaat, gebruik een adapter: de Wolftooth roadlink.
F*ck zeg, een beetje zelf nadenken kan toch geen kwaad? Als je zo'n 15% minder afstand per omwenteling aflegt, dan hoef je bij dezelfde snelheid 15% minder omwentelingen per minuut te maken. Mag je zelf bedenken of je dat de moeite waard vindt of niet.
En als je niet van rekenen houdt, dan zijn er op het www ongeveer 1000 omrekentooltjes te vinden (waarvan dit wel een hele handige is)
Zo jammer dat het forum een vragen naar de bekende weg vraagbaak aan het verworden is
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?