FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Goedenavond!
Ik wil mijn eerste racefiets kopen, echter heb ik een mooie gezien op marktplaats, maar deze beschikt over een dubbel.
En aangezien ik in de bergen ga fietsen, wil ik graag een tripple.
Er zit Shimano 105 op, hoe veel zou mij dat kosten om het te vervangen naar een tripple?
Vriendelijke groet,
Draagbaar
Ik wil mijn eerste racefiets kopen, echter heb ik een mooie gezien op marktplaats, maar deze beschikt over een dubbel.
En aangezien ik in de bergen ga fietsen, wil ik graag een tripple.
Er zit Shimano 105 op, hoe veel zou mij dat kosten om het te vervangen naar een tripple?
Vriendelijke groet,
Draagbaar
Als je naar een triple gaat, zul je ook je linkershifter en de voorderaileur moeten vervangen, en je hebt ook een langere ketting nodig. Beter is het om te kijken of de fiets een lange of korte achterderailleur heeft. Met een lange kun je zeker een 11-32 cassette monteren, met een korte misschien. Als ik even uitga van een dubbel 50-34 cranck dan kom je met een 32 in principe overal boven. Wat zit er nu precies op?
Dankjewel voor je reactie!
Er staat niet in de beschrijving wat voor een crankstel erop zit. Maar het is een sensa trentino SL uit ongeveer 2015 zei hij.
Op het model uit 2020 zit het volgende:
FULL SHIMANO 105 R7000 2X11 - 50X34 + 11-32
Er staat niet in de beschrijving wat voor een crankstel erop zit. Maar het is een sensa trentino SL uit ongeveer 2015 zei hij.
Op het model uit 2020 zit het volgende:
FULL SHIMANO 105 R7000 2X11 - 50X34 + 11-32
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dan ben je gewoon prima voorzien. Overigens is het dan een compact en geen dubbel.., als we op de definities willen letten . heeft te maken met de diameter van de spider waar je kettingbladen op zitten. Op een dubbel kan je niet kleiner dan 39 (soms 38) tanden. Op een compact, zoals bij jou, kan je ook 34 (of zelfs 33) kwijt.
Kleiner dan 34 kan je voor bijna niet krijgen (33 zou nog kunnen, maar met dat 1 tandje ga je het verschil niet maken of je moet een supercompact crankstel kopen. 46/30 krijg je dan voor)
Achter 11-32 cassette.., dus je lichtste verzet is 34/32.., daar moet je echt een heel eind mee komen. Betekend ook dat je een lange slag achterderailleur zult hebben. En dat de ketting lang genoeg is.
Er zullen vast nog trucs zijn om een 36 of zelfs 40 tanden achter te voorzien, met speciale links voor je derailleur. Maar dan moet je even gaan knutselen, en een nieuwe cassette aanschaffen natuurlijk ook.
Kleiner dan 34 kan je voor bijna niet krijgen (33 zou nog kunnen, maar met dat 1 tandje ga je het verschil niet maken of je moet een supercompact crankstel kopen. 46/30 krijg je dan voor)
Achter 11-32 cassette.., dus je lichtste verzet is 34/32.., daar moet je echt een heel eind mee komen. Betekend ook dat je een lange slag achterderailleur zult hebben. En dat de ketting lang genoeg is.
Er zullen vast nog trucs zijn om een 36 of zelfs 40 tanden achter te voorzien, met speciale links voor je derailleur. Maar dan moet je even gaan knutselen, en een nieuwe cassette aanschaffen natuurlijk ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
oja.., sharp., ik had het niet geheel goed gelezen
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hoi,
Momenteel rij ik een triple 50/39/30 met cassette 12-27.
Voor mij is dit ideaal aangezien absoluut GEEN klimmer ben.
Bij het minste heuveltje ben ik enorm blij dat ik een triple heb
Aangezien je triple niet meer tegenkomt op nieuwe fietsen, welke compact zou het dichtst bij mijn huidige triple liggen?
thanks!
Momenteel rij ik een triple 50/39/30 met cassette 12-27.
Voor mij is dit ideaal aangezien absoluut GEEN klimmer ben.
Bij het minste heuveltje ben ik enorm blij dat ik een triple heb
Aangezien je triple niet meer tegenkomt op nieuwe fietsen, welke compact zou het dichtst bij mijn huidige triple liggen?
thanks!
Kuota Kougar
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
50/34 met een 11-32 of 12-32 cassette.
Maar als je echt wil, is een triple nog wel mogelijk natuurlijk. Even met je fietsenmaker overleggen.
Maar als je echt wil, is een triple nog wel mogelijk natuurlijk. Even met je fietsenmaker overleggen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Niet moeilijk toch? 30 : 27t is 1.11. Dus een 46 of 48 of 50/34t met tot 30t of tot 32t cassette geeft dezelfde verzetverhouding. Even de zakjapanner pakken!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Het kleinste verzet is toch maar één van de aspecten wat het verschil maakt tussen een triple en een compact?
Zeker, maar gezien de vraagstelling leek me dat in dit geval wel het belangrijkste.