FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat idee kreeg ik ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
46/30t supercompact ook, zelf samengesteld of van de Shimano GRX groep, zwaarder, maar wel veel goedkoper. Is prima met je huidige voorderailleur te schakelen.
Goedkoopste oplossing blijft een Stronglight Impact Triple, gaat meer dan tienduizend km mee..
Goedkoopste oplossing blijft een Stronglight Impact Triple, gaat meer dan tienduizend km mee..
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Nou, dan heb je het ook echt wel over de stoempers van die tijd! Zwaardere en sterkere renners had je toen niet. Ook niet toevallig dat deze drie allen hun knieën kapot hebben gereden. Ga je dus aub niet met hen vergelijken, helemaal niet als liefhebber want je verdient je brood er niet mee.woonwerk schreef: ↑15 jul 2011 11:40 Op de 21 rij je met een cadans van 90 21 km/h, klopt dus aardig. Niet iedereen rijdt met een cadans van 120. Overigens lijkt het erop dat tegenwoordig een hoge cadans geen keuze is maar een soort van waarde oordeel, hoe hoger hoe beter. Heb je wel eens naar oude filmpjes van Merckx, Hinault, Figon, etc... gekeken ? Die gingen echt wel hard.
Anquetil en Zoetemelk reden toch echt wel lichter.
Ik probeerde in m'n jongere jaren ook altijd duidelijk boven de 100 omwentelingen te blijven op het vlakke en als ik in m'n zadel zat, en mijn knieen doen het nu gelukkig nog steeds.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Vandaag voor het eerst een lange klim opgereden in Frankrijk: Pic de Nore. Tot de 7% gaat dat goed, wordt het 8% of meer dan wordt het harken met mijn 39x32 als dat langere stukken zijn.
Scheelt een compact met 34x32 nu veel (als ik de omwentelingstabel bekijk dan lijkt het van niet) maar ik lees ook dat de omwenteling an sich beter / natuurlijker aanvoelt. Nu weet ik dat 5 kilo eraf mss veel meer zoden aan de dijk zet (maar ook dan zou ik met 82 bij 185 cm geen klimgewicht hebben) , maar ben benieuwd of zo’n compact echt wezenlijk verschil maakt.
Omdat het op zich niet aan conditie ligt (die basis is echt goed geworden laatste 2 jaar) maar wel aan gevoel dat ik mezelf opblaas bij de stukken boven de 8%. Wil conditie / inhoud op vlakke nog verder uitbouwen, maar moet ik me erbij neerleggen dat ik met 82 (dat is mijn streven) altijd dat harkgevoel blijf houden boven de 8%?
Scheelt een compact met 34x32 nu veel (als ik de omwentelingstabel bekijk dan lijkt het van niet) maar ik lees ook dat de omwenteling an sich beter / natuurlijker aanvoelt. Nu weet ik dat 5 kilo eraf mss veel meer zoden aan de dijk zet (maar ook dan zou ik met 82 bij 185 cm geen klimgewicht hebben) , maar ben benieuwd of zo’n compact echt wezenlijk verschil maakt.
Omdat het op zich niet aan conditie ligt (die basis is echt goed geworden laatste 2 jaar) maar wel aan gevoel dat ik mezelf opblaas bij de stukken boven de 8%. Wil conditie / inhoud op vlakke nog verder uitbouwen, maar moet ik me erbij neerleggen dat ik met 82 (dat is mijn streven) altijd dat harkgevoel blijf houden boven de 8%?
Een 34t binnnenblad t.o.v. 39t scheelt 15%. En een binnenblad van 33t zelfs 18%. Dat zijn serieuze verschillen. De goedkoopste manier om (veel) lichter te trappen is de montage van een Wolftooth Roadlink, waardoor je achteraan een cassette tot 40t kunt gebruiken. Wel met een middellange kooi (GS bij Shimano) achterderailleur. Scheelt zelfs 25%. Voordeel is bovendien dat het dingetje heel snel te monteren en te demonteren is. Nadeel is natuurlijk dat er grote stappen ontslaan in de cassette. Het is maar wat je wilt.
Dank Klimmer, dat geeft al een indicatie. Alleen blijft ‘flink verschil’ en 15% nog een beetje abstract. Het beste is natuurlijk zo’n beklimming als gisteren 2 dagen later met een compact te doen (los van de fysieke gesteldheid; ik ga ‘m sowieso deze vakantie nog een keer doen) maar heb hier in de buurt geen grote fietsenzaak kunnen ontdekken waar ik een fiets een dag kan huren en probeer er dus wat meer gevoel bij te krijgen.
Stomme vraag wellicht maar met welk verzet op mijn dubbel kan ik om meer gevoel te krijgen bij de grote van het verschil (15%) mijn 39x32 vergelijken? Welk verzet is ca 15% zwaarder? Als ik die eens vergelijk op een loper van 4% krijg ik misschien ook meer gevoel bij dat verschil.
Ook benieuwd naar ervaringen van fietsers die met hetzelfde kampten en van een dubbel naar compact zijn gegaan.
Stomme vraag wellicht maar met welk verzet op mijn dubbel kan ik om meer gevoel te krijgen bij de grote van het verschil (15%) mijn 39x32 vergelijken? Welk verzet is ca 15% zwaarder? Als ik die eens vergelijk op een loper van 4% krijg ik misschien ook meer gevoel bij dat verschil.
Ook benieuwd naar ervaringen van fietsers die met hetzelfde kampten en van een dubbel naar compact zijn gegaan.
Eenvoudigst is eens een cadanssensor te plaatsen en kijken wat je comfortabel vindt aan cadans.
Of ook: je kan de cadans natuurlijk ook berekenen aan de hand van je snelheid. Of de snelheid als referentie nemen.
De meesten vinden een cadans tot 70 aangenaam.
Met 39/32 rijdt je dan iets meer dan 10.7km/u.
39/34 zou 10.1km/u zijn.
34/32 zou 9.4km/u zijn....
Wat heb je nodig bij welke steilte.
Zelf rijdt ik 34/36; dan kan ik ook uitrusten in de beklimmingen .
Speel hier wat mee:
https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Of ook: je kan de cadans natuurlijk ook berekenen aan de hand van je snelheid. Of de snelheid als referentie nemen.
De meesten vinden een cadans tot 70 aangenaam.
Met 39/32 rijdt je dan iets meer dan 10.7km/u.
39/34 zou 10.1km/u zijn.
34/32 zou 9.4km/u zijn....
Wat heb je nodig bij welke steilte.
Zelf rijdt ik 34/36; dan kan ik ook uitrusten in de beklimmingen .
Speel hier wat mee:
https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Dat spelen met en zoeken naar de voor mij fijnste cadans snap ik Walter en deed ik al wel alleen is het probleem dat er voor mij bij de echt steilere stukken nu niets te zoeken en proberen valt. Ik moet het gewoon doen met die 39x32.
In het Sauerland waar ik 2 keer per jaar naartoe ga kom ik met mijn 39x32 ook (net) boven op een klim van 2,5 km die op een gegeven naar de 13% gaat (en op sommige stukjes kort tussen de 15-17 zit) alleen blaas ik mezelf bijna op.
Aan de inhoud licht het volgens mij niet gezien feit dat ik op het vlakke in mijn D1-zone makkelijk 3-4 uur rijd tussen de 30,5 en 31 km. Dus probeer ik er nu online en in theorie achter te komen of een compact mij (nu 87 kg bij 185cm; kwam van 92 en wil naar 82) echt SIGNIFICANT gaat helpen om soepeler te rijden bij de hogere stijgingspercentages. Leuk en leerzaam tijdverdrijf aan het zwembad van mijn vakantieadres
Dat een 30er met 20 kg minder aan het lijf mij ‘laat staan’ vind ik geen probleem, wil alleen verkennen wat er binnen mijn mogelijkheden ligt.
Misschien stap ik ook nog in de auto om een dag in de Pyreneeën te rijden. Ik zit het dichtst in de buurt van oa de Port d’envalira (Andorra) en zo’n lange klim van 35km met gemiddelde van 4,8% denk ik veel beter aan te kunnen. En lijkt me erg gaaf. En dan volgend jaar - met wellicht die compact (of triple) - een vakantieadres aan de Pyreneeën
In het Sauerland waar ik 2 keer per jaar naartoe ga kom ik met mijn 39x32 ook (net) boven op een klim van 2,5 km die op een gegeven naar de 13% gaat (en op sommige stukjes kort tussen de 15-17 zit) alleen blaas ik mezelf bijna op.
Aan de inhoud licht het volgens mij niet gezien feit dat ik op het vlakke in mijn D1-zone makkelijk 3-4 uur rijd tussen de 30,5 en 31 km. Dus probeer ik er nu online en in theorie achter te komen of een compact mij (nu 87 kg bij 185cm; kwam van 92 en wil naar 82) echt SIGNIFICANT gaat helpen om soepeler te rijden bij de hogere stijgingspercentages. Leuk en leerzaam tijdverdrijf aan het zwembad van mijn vakantieadres
Dat een 30er met 20 kg minder aan het lijf mij ‘laat staan’ vind ik geen probleem, wil alleen verkennen wat er binnen mijn mogelijkheden ligt.
Misschien stap ik ook nog in de auto om een dag in de Pyreneeën te rijden. Ik zit het dichtst in de buurt van oa de Port d’envalira (Andorra) en zo’n lange klim van 35km met gemiddelde van 4,8% denk ik veel beter aan te kunnen. En lijkt me erg gaaf. En dan volgend jaar - met wellicht die compact (of triple) - een vakantieadres aan de Pyreneeën
zo een klimmetje van 2.5 km dat is 10-15 afzien en boven. Dat kan je natuurlijk niet vergelijken met 10km klimmen.
Om 'goed' te klimmen moet je gewoon leren om voldoende traag te rijden. Dan komt iedereen ooit boven.
En ja je zal moeten aanvaarden dat gewicht het moeilijker maakt .
Probeer eens te kijken hoe je op een klim in D1 of D2 kan blijven. Ik vermoed dat je bij de Saureland niet kan.
Om 'goed' te klimmen moet je gewoon leren om voldoende traag te rijden. Dan komt iedereen ooit boven.
En ja je zal moeten aanvaarden dat gewicht het moeilijker maakt .
Probeer eens te kijken hoe je op een klim in D1 of D2 kan blijven. Ik vermoed dat je bij de Saureland niet kan.