FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
heej, de fietsforumgodwin!
Elke discussie verzandt op een gegeven moment in een welles-nietus over
- dubbel/triple
- campa/shimi
- shag/gladde beentjes
- tubes/clincher (alhoewel, nu fdegrove niet meer langs mag komen...)
Elke discussie verzandt op een gegeven moment in een welles-nietus over
- dubbel/triple
- campa/shimi
- shag/gladde beentjes
- tubes/clincher (alhoewel, nu fdegrove niet meer langs mag komen...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
:O Flamebaitgtr schreef:Compact is voor gevorderden en mensen die wat zwaarder willen gaan fietsen en meer snelheid willen maken. 53/39.
Triple is voor beginnelingen en voor slappelingen die de beenspiertjes niet teveel willen vermoeien 50/40/30.
Dubbel, compact of triple: het is gewoon een kwestie van je wiskunde-/natuurkundesommetjes maken. Naast een paar goeie benen en een getrained cardiovasculair systeem helpt een ego je niet om harder bergop te fietsen, hersens wel.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Ah, de tweede wet van Godwin!53x11 schreef:heej, de fietsforumgodwin!
Elke discussie verzandt op een gegeven moment in een welles-nietus over
- dubbel/triple
- campa/shimi
- shag/gladde beentjes
- tubes/clincher (alhoewel, nu fdegrove niet meer langs mag komen...)
Daar heb ik een mannetje voor. Die maakt ze met de hand, uit een blok titaniumredbull-erik schreef:Tja, met zo'n cassette heeft zelfs een waardeloze klimmer als ik ben geen triple nodig!walliebal schreef:(11-128 cassette)
Maar waar koop je die??
Je hebt gelijk, de Comp triple, leverbaar in deze configuraties:wikui schreef:Walliebal schrijft, zonde dat campa geen triples meer maakt.
maar volgens de website en catalogus van campa worden deze nog wel gemaakt, ze heten comp triple.
-170, 175 mm
30-40-50 of 30-42-53 tanden.
Gewicht wijkt niet erg af van Centaur (crankstel en voorderrie). Ik neem aan dat alle Campa voorshifters dan wel raad weten met een triple voorderrie (palletje/knopje?) Het lijkt me dat deze zogenaamde Comp-onderdelen nieuw zijn. Er bestaat alleen een crankstel, voorderrie en BB. Goed nieuws voor de Campa-fans die graag een triple willen
Wel een beetje jammer van de naam. Comp klinkt niet erg inspirerend.
Edit:
Ik zie dat die Comp triple kit al wel een paar jaartjes bestaat. Kwaliteitsniveau is Centaur.
Dat is geklets, wacht maar totdat je boven de 60 komt, dan ben je blij met je triple. En verder een compact met 34 vind ik niks in de polder, ben blij dat ik dan een 39 heb. Bovendien rijd ik het hele jaar met dezelfde cassette en geen geklooi wanneer ik de bergen in ga.mrcoffee schreef::O Flamebaitgtr schreef:Compact is voor gevorderden en mensen die wat zwaarder willen gaan fietsen en meer snelheid willen maken. 53/39.
Triple is voor beginnelingen en voor slappelingen die de beenspiertjes niet teveel willen vermoeien 50/40/30.
Dubbel, compact of triple: het is gewoon een kwestie van je wiskunde-/natuurkundesommetjes maken. Naast een paar goeie benen en een getrained cardiovasculair systeem helpt een ego je niet om harder bergop te fietsen, hersens wel.
prj
Errrrrr beste Prjz, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen Ik zal de managemant sammenvatting geven van de wiskundesommetjes gevenprjz schreef:Dat is geklets, wacht maar totdat je boven de 60 komt, dan ben je blij met je triple. En verder een compact met 34 vind ik niks in de polder, ben blij dat ik dan een 39 heb. Bovendien rijd ik het hele jaar met dezelfde cassette en geen geklooi wanneer ik de bergen in ga.mrcoffee schreef::O Flamebaitgtr schreef:Compact is voor gevorderden en mensen die wat zwaarder willen gaan fietsen en meer snelheid willen maken. 53/39.
Triple is voor beginnelingen en voor slappelingen die de beenspiertjes niet teveel willen vermoeien 50/40/30.
Dubbel, compact of triple: het is gewoon een kwestie van je wiskunde-/natuurkundesommetjes maken. Naast een paar goeie benen en een getrained cardiovasculair systeem helpt een ego je niet om harder bergop te fietsen, hersens wel.
Als je >4Watt/kg wegtrapt kun je met een dubbel best aardig uit de voeten, Trap je minder kijk dan om naar een compact of een triple.
Wil je alleen een zo licht mogelijk verzet en ben je tevreden met een gatenkaas casette aan verzetten? Neem een compact zeker als je in de looks niet wil onderdoen voor je >4Watt/kg collega...
Wil je altijd een fatsoenlijk verzet trappen? Neem je een triple.
Het is wellicht wat gechargeerd maar laten we even bij de "bare essentials" blijven
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Heb na jaren met een dubbel (52/42) te hebben gereden nu 2 jaar een compact (50/34) en denk toch wel als conclusie te hebben getrokken, dat je als redelijk getrainde en gemiddelde fietser toch wel overal moet kunnen aankomen op een compact met een 39 ipv 34 met achter een 12-25 cassette. Bij voorkeur met een 18 erin. Dit zouden we dan best wel eens het "Hollandsche verzet" kunnen noemen
Goedendag,
Ik ben nieuw hier op het forum en hier vooral gekomen omdat ik wat informatie zoek voor aanschaf van een nieuwe fiets. Ik heb 3 leuke fietsen gezien, giant tcr0 (ultegra), bulls dessert falcon 2 (ultegra) en een trek 2.1 (105).
Mijn vraag is echter wat ik nou het beste kan laten monteren als ik een van deze fietsen haal.. een compact of een triple.
en wat voor compact?? 50-39 + 12-27?? of voor een 11-25 gaan of iets anders.
Ik ben nieuw hier op het forum en hier vooral gekomen omdat ik wat informatie zoek voor aanschaf van een nieuwe fiets. Ik heb 3 leuke fietsen gezien, giant tcr0 (ultegra), bulls dessert falcon 2 (ultegra) en een trek 2.1 (105).
Mijn vraag is echter wat ik nou het beste kan laten monteren als ik een van deze fietsen haal.. een compact of een triple.
en wat voor compact?? 50-39 + 12-27?? of voor een 11-25 gaan of iets anders.
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Eelcoz
Ik heb heel veel onderwerpen al doorgelezen maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar wijzer van ben geworden. Het plan is voornamelijk om 1 a 2 x in de week een ronde te maken. Geen wedstrijden. De fiets zal ook het meest gebruikt worden in noord holland (omgeving alkmaar, schoorl zeg maar) hier zijn niet echt heuvels te vinden. Het is wel een mogelijkheid dat ik er in de zomer de bergen in ga maar voornamelijk toch voor thuis in nederland bedoeld.
De ene vriend raad me een compact aan maar weet niet welke en de ander weer een triple.. De fietsenmakers zijn ook verschillend.
De meeste compact fietsen worden standaar afgeleverd met een 50-34 maar een 50-39 is veel bruikbaarder in NL volgens mij, waarbij je die 34 nog kan monteren als je de bergen in wilt gaan maar met welk soort cassette dan.
Is een compact nou echt zoveel beter en makkelijker voor in Nederland ook qua slijtage?
Ik heb heel veel onderwerpen al doorgelezen maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar wijzer van ben geworden. Het plan is voornamelijk om 1 a 2 x in de week een ronde te maken. Geen wedstrijden. De fiets zal ook het meest gebruikt worden in noord holland (omgeving alkmaar, schoorl zeg maar) hier zijn niet echt heuvels te vinden. Het is wel een mogelijkheid dat ik er in de zomer de bergen in ga maar voornamelijk toch voor thuis in nederland bedoeld.
De ene vriend raad me een compact aan maar weet niet welke en de ander weer een triple.. De fietsenmakers zijn ook verschillend.
De meeste compact fietsen worden standaar afgeleverd met een 50-34 maar een 50-39 is veel bruikbaarder in NL volgens mij, waarbij je die 34 nog kan monteren als je de bergen in wilt gaan maar met welk soort cassette dan.
Is een compact nou echt zoveel beter en makkelijker voor in Nederland ook qua slijtage?