Ten opzichte van een 12-25 is een 12-27 alleen anders op de bovenste twee tanden (23-25 vs 24-27), een beetje overdreven om het een gatenkaas te noemen lijkt me. Verder heeft de 12-23 als enige voordeel over de twee voorgenoemde cassettes een 18, waarschijnlijk ben je in de war met de 11-28 die ook nog eens de 16 mist.eelcoz schreef: 12-27 zou ik er overigens niet standaard op laten zetten, want op het vlakke is dat een vervelende cassette (gatenkaas). Een 12-23 is dan handiger. Met een 12-25 ben je wat meer allround. Tot slot, die 11 heb je op de triple zeker niet nodig, en bij een compact ook nauwelijks waarschijnlijk. Of rijd je wedstrijden?
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Heb net een nieuwe fiets opgebouwd en heb bewust voor een 50/34 - met 11-23 casette gekozen om de fiets mee te kunnen nemen als ik een keer serieus de bergen in wil. 50 fietst echt lekker, 34 is op het vlakke alleen in combinatie met 13 of 12 lekker fietsen. Ga vanmiddag met mijn broer fietsen en neem toch nog weer mijn 52/39 met 12-25 mee.mark88v schreef:@ Eelcoz
Ik heb heel veel onderwerpen al doorgelezen maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar wijzer van ben geworden. Het plan is voornamelijk om 1 a 2 x in de week een ronde te maken. Geen wedstrijden. De fiets zal ook het meest gebruikt worden in noord holland (omgeving alkmaar, schoorl zeg maar) hier zijn niet echt heuvels te vinden. Het is wel een mogelijkheid dat ik er in de zomer de bergen in ga maar voornamelijk toch voor thuis in nederland bedoeld.
De ene vriend raad me een compact aan maar weet niet welke en de ander weer een triple.. De fietsenmakers zijn ook verschillend.
De meeste compact fietsen worden standaar afgeleverd met een 50-34 maar een 50-39 is veel bruikbaarder in NL volgens mij, waarbij je die 34 nog kan monteren als je de bergen in wilt gaan maar met welk soort cassette dan.
Is een compact nou echt zoveel beter en makkelijker voor in Nederland ook qua slijtage?
Even aangenomen dat je een gemiddelde fietser bent.mark88v schreef:@ Eelcoz
Ik heb heel veel onderwerpen al doorgelezen maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar wijzer van ben geworden. Het plan is voornamelijk om 1 a 2 x in de week een ronde te maken. Geen wedstrijden. De fiets zal ook het meest gebruikt worden in noord holland (omgeving alkmaar, schoorl zeg maar) hier zijn niet echt heuvels te vinden. Het is wel een mogelijkheid dat ik er in de zomer de bergen in ga maar voornamelijk toch voor thuis in nederland bedoeld.
De ene vriend raad me een compact aan maar weet niet welke en de ander weer een triple.. De fietsenmakers zijn ook verschillend.
De meeste compact fietsen worden standaar afgeleverd met een 50-34 maar een 50-39 is veel bruikbaarder in NL volgens mij, waarbij je die 34 nog kan monteren als je de bergen in wilt gaan maar met welk soort cassette dan.
Is een compact nou echt zoveel beter en makkelijker voor in Nederland ook qua slijtage?
Als je alleen in nederland in de polder fietst moet je gewoon een 52/42 of 39 nemen met een 12-21 of 23 casette.
Fiets je af en toe in de Limburgse heuvels of de Ardennen kun je voor een compact opteren 50/36 of 34 met een 39 voorblad in de kast voor het vlakke NL. Ik zou dan een 12-27 cassette kiezen.
Ga je ook naar midden of hooggebergte: 50/34 met een casette met een 28 of 29 als lichtste verzetje.
Of je neemt gewoon een triple 52/39/30 en een 12-25 cassette en dan hoef je je nergens druk over te maken misschien alleen de mening die anderen over je hebben.
De opties zijn niet zo heel ingewikkeld allen de invulling is voor iedereen een persoonlijke keuze.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Ik heb een compact (50/34) en de 50 vervangen voor een 46. Cassette is 12-27.
Dan heb ik een mooie kettinglijn met een cruise-snelheid tussen 28 en 34 km/h.
Hard heuvel af mis ik niet zoveel. Ik ga dan toch al snel zat en als een de gang er in zit met die dikke reet van me (1.76 / 89 kg) dan hoef ik geeneens te trappen, het versnelt al genoeg.
Als ik alles zo lees is soms is op de cassette een tandje anders gewenst. Je kan ook anders denken, een ideale wereld heb je toch niet en als je het neemt zoals het is is het ook allemaal makkelijker. Of een keertje op de mountainbike, dan kom je er wel achter dat even niet-ideaal niet zoveel uitmaakt.
Dan heb ik een mooie kettinglijn met een cruise-snelheid tussen 28 en 34 km/h.
Hard heuvel af mis ik niet zoveel. Ik ga dan toch al snel zat en als een de gang er in zit met die dikke reet van me (1.76 / 89 kg) dan hoef ik geeneens te trappen, het versnelt al genoeg.
Als ik alles zo lees is soms is op de cassette een tandje anders gewenst. Je kan ook anders denken, een ideale wereld heb je toch niet en als je het neemt zoals het is is het ook allemaal makkelijker. Of een keertje op de mountainbike, dan kom je er wel achter dat even niet-ideaal niet zoveel uitmaakt.
Anders geformuleerd: het hangt er ook vanaf welke eisen jij aan je verzet stelt.
Voor mij is een 18 absoluut een must, een ander zal het geen fluit interesseren en het niet eens merken als er geen 18 in de cassette zit.
Ieder z'n ding, vandaar dat het ideale verzet gewoon niet bestaat.
Voor mij is een 18 absoluut een must, een ander zal het geen fluit interesseren en het niet eens merken als er geen 18 in de cassette zit.
Ieder z'n ding, vandaar dat het ideale verzet gewoon niet bestaat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens zeker op het grote blad vind ik de stap 19 - 17 wel erg groot.havana schreef:Anders geformuleerd: het hangt er ook vanaf welke eisen jij aan je verzet stelt.
Voor mij is een 18 absoluut een must, een ander zal het geen fluit interesseren en het niet eens merken als er geen 18 in de cassette zit.
Ieder z'n ding, vandaar dat het ideale verzet gewoon niet bestaat.
En het ideale verzet bestaat idd niet.
Het is allemaal best wel prof gericht. Ik zou bv best graag een 42/48 rijden op de racer met een 12/21. Maarja dat zal dan eventueel alleen aftrek vinden in het vlakke land
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je wil eigenlijk een compact met dubbel functionaliteit, zonder te wisselen
Als ik kleiner dan 53*17 wil rijden, ga ik naar 39*13... Ik heb inderdaad die 18 nog nooit gemist...wasbeer2006 schreef:Eens zeker op het grote blad vind ik de stap 19 - 17 wel erg groot.havana schreef:Anders geformuleerd: het hangt er ook vanaf welke eisen jij aan je verzet stelt.
Voor mij is een 18 absoluut een must, een ander zal het geen fluit interesseren en het niet eens merken als er geen 18 in de cassette zit.
Ieder z'n ding, vandaar dat het ideale verzet gewoon niet bestaat.
En het ideale verzet bestaat idd niet.
Het is allemaal best wel prof gericht. Ik zou bv best graag een 42/48 rijden op de racer met een 12/21. Maarja dat zal dan eventueel alleen aftrek vinden in het vlakke land
Ik ga op mijn nieuwe fiets denk ik voor een triple, de reden weet ik niet maar waarschijnlijk omdat je dan toch meer keuzes heb in je verzet. Ik vind de keuze tussen een compact of triple toch lastig.
Nu alleen nog even een keuze maken tussen:
- bulls dessert falcon 2
- Giant tcr 0
- Trek 2.1
De belangrijkste vraag is welke het lekkerst zit lijkt me. Ervaringen?
Nu alleen nog even een keuze maken tussen:
- bulls dessert falcon 2
- Giant tcr 0
- Trek 2.1
De belangrijkste vraag is welke het lekkerst zit lijkt me. Ervaringen?
Hele simpele vraag. Ik ben recreant en fiets zo met een trapfrequentie van tussen de 90 en 95 lekker op het vlakke. In de zomer pak ik af en toe een berg.
Op het vlakke fiets ik liefst 50-19 of 50-17 zo tussen de 31 en 33 per uur. Af en toe een beetje harder, af en toe een beetje zachter. Dan ben ik toch het best af met compact?
Moet nu weer een beslissing nemen en mensen raden mij aan een dubbel te nemen aangezien ik lange stukken rond de 33 blijf rijden, echter de ketting ligt dan mooi recht, dus ik denk dat ik als recreant beter af ben met de compact.
Op het vlakke fiets ik liefst 50-19 of 50-17 zo tussen de 31 en 33 per uur. Af en toe een beetje harder, af en toe een beetje zachter. Dan ben ik toch het best af met compact?
Moet nu weer een beslissing nemen en mensen raden mij aan een dubbel te nemen aangezien ik lange stukken rond de 33 blijf rijden, echter de ketting ligt dan mooi recht, dus ik denk dat ik als recreant beter af ben met de compact.