Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 25 sep 2011 22:55

Ik heb hetzelfde als jij en heb een compact met een 46t blad als grootste.
De kettinglijn is dan erg mooi met die snelheid. Het is met een 12-27 cassette.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 25 sep 2011 23:03

Voor bovenstaande vragen vind ik http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false; erg handig...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

jappiex
Forum-lid
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 26 sep 2011 02:38

Dat is inderdaad een handige tool. Toont aan dat ik 45x11 nog steeds 50km per uur trap. Wat dat betreft is die 53 totale waanzin om te gaan rijden voor mij.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 26 sep 2011 08:58

jappiex schreef:Hele simpele vraag. Ik ben recreant en fiets zo met een trapfrequentie van tussen de 90 en 95 lekker op het vlakke. In de zomer pak ik af en toe een berg.
Op het vlakke fiets ik liefst 50-19 of 50-17 zo tussen de 31 en 33 per uur. Af en toe een beetje harder, af en toe een beetje zachter. Dan ben ik toch het best af met compact?

Moet nu weer een beslissing nemen en mensen raden mij aan een dubbel te nemen aangezien ik lange stukken rond de 33 blijf rijden, echter de ketting ligt dan mooi recht, dus ik denk dat ik als recreant beter af ben met de compact.
Mijn situatie is identiek aan die van jou. Ik heb de 34 vervangen door een 39. Ik zie niet in waarom je een 52 voor zou moeten hebben. Andersom is het wel zo dat (zeker in mijn geval) een 34 voor wel erg lekker is bij het klimmen. Ik kom heus wel boven met een 39 maar geniet toch echt meer met een 34
Twitter: @rbruijns

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 26 okt 2011 17:12

-eric- schreef:Binnenkort ga ik een weekendje in het Teutoburgerwoud fietsen. Hier fiets ik met een Ultegra 6600 dubbel. Als ik mijn cassette voor het weekend verwissel voor een tiagra 12 - 30 (12-13-14-15-17-19-21-24-27-30), eventueel ook een andere ketting, krijg ik dan ook een probleem met mijn achterderailleur?
Voor alle mensen die goedkoop hun fiets willen aanpassen voor een weekendje klimmen kan ik de Tiagra 12-30 aanraden. Ik kon prima alle klimmetjes in het Teutoburgerwoud aan. Voor 53-39, achter 12-30. Heeft prima gewerkt.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

sorcees
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 okt 2005 11:47

sorcees 04 nov 2011 16:45

Als de looks je niet interesseren en je wilt je er niet echt in verdiepen, dan zit je met een triple altijd goed, om het even welke casette of welke berg / heuvel/ polder.
Voor de rest, doe even moeite, o.a. de ritselrechner, en je komt er wel uit.
Zelf sleutel ik graag en heb er geen probleem mee een kettingblad of casette te verwisselen.
Maar meestal rij ik met een 50/36 en 12/25.
Een scheve kettinglijn hoeft ook niet echt een probleem te zijn, de huidige 10 en 11 speed kettingen zijn voldoende soepel.
Bovenstaande geldt alleen voor niet wedstrijdrijders.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 05 nov 2011 09:26

Nieuwe Campa triples in 2013, volgens FIETS. In Centaur, Athena en Veloce uitvoering. Hard nodig, want tegen die tijd is de Japanse drietand wellicht reeds verdwenen... Een wel heel onorthodoxe oplossing voor het 'knarsende middenblad' probleem bij Shimano. Goed en slecht nieuws dus voor de triple liefhebbers. Campa kan vast wel een 'stil' middenblad maken. Zou het dan 3 keer 11 worden (waarschijnlijk niet...).

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 10 nov 2011 11:02

amclassic-fan schreef:Het aantal topics over wat voor een crankstel begint wel erg uit de hand te lopen. Daarom lijkt het me beter dat we die discussies centraal in dit ene topic voortaan.

Welk crankstel ideaal is hangt af van je klimcapaciteiten en waar je gaat fietsen. Rij je enkel in vlakke Hollandse polders en heb je geen intenties om naar Zuid-Limburg (of verder) dan ben je het beste af met een dubbel crankstel. Wil je wel gaan klimmen en geen geboren berggeit dan is een compact of een triple de beste keus. Triples zijn de laatste jaren niet bepaald in de mode, eigenlijk kan je enkel nog van Shimano triple groepen kopen. Bij de triple crankstellen is de Q-factor (de afstand tussen de pedalen) groter, maar bij de huidige HT2 crankstellen van Shimano is dit verschil gereduceerd tot slechts 9 mm.
Valt de keuze op een compact crank dan is de keuze niet gelimiteerd, iedere groep is ook als compact verkrijgbaar. Je zit dan wel met het nadeel dat je op z'n minst het kleine voorblad moet wisselen om ook op het vlakke een fijn verzet te hebben.

Kort samengevat de plus- en minpunten:
Dubbel:[53x39]
+ looks
+ gewicht
+ q-factor
- 39 is voor echte stoempers te licht in de polder, in welk geval er gesleuteld zal moeten worden
- 39 is voor velen te zwaar in de bergen, maar het kleinst mogelijke binnenblad is 38 (Shimano / SRAM) of 39 (Campa)
- in veel gevallen zal de cassette aangepast moeten worden aan het terrein

Triple: [53x39x30 of 50x40x30]
+ grootste bereik
+ lichtst mogelijke verzet (30x28 bij Shimano, 30x29 bij Campa)
+ geen noodzaak om te sleutelen, ook niet achteraan
- looks
- 100 tot 130 gram zwaarder
- niet mogelijk met Campa 11-speed, Shimano Dura Ace of SRAM groepen
- qfactor

Compact: [50x34]
+ looks
+ gewicht
+ flexibiliteit; je kunt er allerlei bladen op te schroeven
+ q-factor
+ goedkope oplossing als je om wilt bouwen vanaf een dubbel of triple
- lichtste verzet is 10% zwaarder dan bij triple (34x28 bij Shimano, 34x29 bij Campa)
- scheve kettinglijn / weinig bruikbare verzetten op 't vlakke, daarom sleutelen (op 't vlakke), zowel vooraan als achteraan
Zouden we niet beter volgende terminologie invoeren: (compact is namelijk ook dubbel)

Standaard (ipv dubbel) (53 x 39)

Triple (53x39x30 of 50x40x30)

Compact (50 x 34)

mca
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011 17:37

mca 12 nov 2011 18:03

Ik rijd momenteel een ultegra dubbel, 6600. Ik wil dit graag ombouwen naar compact. Hoef ik dan alleen de crank te vervangen of ook de lagers en voorderailleur? En welke compact komt in aanmerking? De FC-6650 (is die nog leverbaar?) of past de 6750?

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 12 nov 2011 21:34

mca schreef:Ik rijd momenteel een ultegra dubbel, 6600. Ik wil dit graag ombouwen naar compact. Hoef ik dan alleen de crank te vervangen of ook de lagers en voorderailleur? En welke compact komt in aanmerking? De FC-6650 (is die nog leverbaar?) of past de 6750?
beide cranksets komen in aanmerking evenals de R 700 (ook Shimano)

de lagers zijn compatibel met elk van de drie cranksets, nieuwe zijn echter niet al te duur, dus als de boel toch uit elkaar gaat zou ik er nieuwe in zetten.

alleen nog de voorderailleur naar beneden (best ook de kabel vernieuwen) en klaar

Gebruikersavatar
jelmerjager
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26

Gebruikersavatar jelmerjager 12 nov 2011 22:01

Of, als je low-budget zou willen: Shimano Tiagra FC-4550.

mca
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011 17:37

mca 13 nov 2011 10:28

Dank je voor de snelle reacties. Het bottombracket kan ik ook wel vervangen maar de eerlijk gebied mij te zeggen dat die pas een paar duizend km heeft gezien. Aan de andere kant, voor 20 euro heb je een nieuwe.

Ik heb al even lopen zoeken voor de R700 en 6650 maar dat valt een beetje tegen. Dit zijn oude niet meer gang bare modellen. De 6750 ziet er wel spacy uit maar zijn daar ook veel alternatieve bladen voor of zit ik dan vast aan de shimano bladen?

Tiagra kan ook maar de rest is ultegra afgemonteerd, dus ik blijf liever in stijl.

Plaats reactie