FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Als jouw definitie van toerist is iemand die geen wedstrijden rijdt, dan ben ik ook een toerist, en ik heb met een triple het gevoel dat ik wijdbeens aan het fietsen ben.
(Dus nu ben je er - iig virtueel - eentje tegen gekomen )
(Dus nu ben je er - iig virtueel - eentje tegen gekomen )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik dacht altijd dat de Q-factor alleen tussen je oren zit. Nooit geweten dat mensen daar echt last van hebben. Ik ben wel benieuwd of je er bij een blinddoektest nog steeds last van hebt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
En als je gaat spinnen dan? Die staan een eind breder...
Denk idd. ook dat de gemiddelde wielerliefhebber niet eens weet wat een Q-factor is, laat staan bemerkt.
Gewoon een lekker lichte bergcassette steken of een triple is wijzer voor je knieën later.
Bovendien maakt het niet zoveel uit als je een tandwielverhouding eens een tandje overslaat.
Reed 18 jaar geleden al met een triple (30-40-52 verhouding met 13-30, na verloop van tijd reed ik in Vogezen ook omhoog met 40-13. Kwestie van trainen, was wel toen 7 speed dus je moest wel tanden overslaan. Je kunt toch ook een cassette zelf samenstellen?
Denk idd. ook dat de gemiddelde wielerliefhebber niet eens weet wat een Q-factor is, laat staan bemerkt.
Gewoon een lekker lichte bergcassette steken of een triple is wijzer voor je knieën later.
Bovendien maakt het niet zoveel uit als je een tandwielverhouding eens een tandje overslaat.
Reed 18 jaar geleden al met een triple (30-40-52 verhouding met 13-30, na verloop van tijd reed ik in Vogezen ook omhoog met 40-13. Kwestie van trainen, was wel toen 7 speed dus je moest wel tanden overslaan. Je kunt toch ook een cassette zelf samenstellen?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Kan me niet voorstellen dat iemand die regelmatig fietst niet voelt hoe breed zijn voeten staan. Ik moet iig altijd ernstig wennen op mijn MTB (of op een spinfiets). Die blinddoektest durf ik wel aan.
Voor een redelijk getraind iemand die niet al te zwaar is, is iets als 34x27 echt wel licht genoeg. Heb je geen zin (of geld) om je dubbel om te ruilen, dan volstaat een 39 voor en eventueel een 29 achter ook prima.
Uiteraard kies je liefst het verzet dat bij je fysiek past, maar het valt me wel op dat hier op het forum wel heel snel naar een compact of zelfs triple gewezen wordt, terwijl dat IMO lang niet altijd nodig is (zoals bijvoorbeeld bij de persoon die de vraag stelde die aanleiding was voor deze discussie: lichtgewicht, krachtig en op zoek naar een goedkope oplossing).
@mike: zelf een cassette samenstellen om de grote gaten te voorkomen is een optie inderdaad (je begint gewoon bij 14 of 15 ipv 11 of 12), en is eigenlijk alleen maar vervelend als je op flauwe afdalingen hard wil fietsen (bijv stuk Lauteret -> Bourg d'Oisans in de Marmotte)
Voor een redelijk getraind iemand die niet al te zwaar is, is iets als 34x27 echt wel licht genoeg. Heb je geen zin (of geld) om je dubbel om te ruilen, dan volstaat een 39 voor en eventueel een 29 achter ook prima.
Uiteraard kies je liefst het verzet dat bij je fysiek past, maar het valt me wel op dat hier op het forum wel heel snel naar een compact of zelfs triple gewezen wordt, terwijl dat IMO lang niet altijd nodig is (zoals bijvoorbeeld bij de persoon die de vraag stelde die aanleiding was voor deze discussie: lichtgewicht, krachtig en op zoek naar een goedkope oplossing).
@mike: zelf een cassette samenstellen om de grote gaten te voorkomen is een optie inderdaad (je begint gewoon bij 14 of 15 ipv 11 of 12), en is eigenlijk alleen maar vervelend als je op flauwe afdalingen hard wil fietsen (bijv stuk Lauteret -> Bourg d'Oisans in de Marmotte)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Verschil tussen een spinningfiets en een wegfiets enerzijds en een dubbel en een triple anderzijds is wel behoorlijk groot. 9 van de 10 toeristen zal het laatste verschil echt niet voelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
tja, ik denk dat ik de discussie maar laat voor wat die is en voor een compact ga.. als het me niet bevalt dan beraad ik me daarna wel verder
-
- Forum-lid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
- Locatie: Lier België
Hallo iedereen
Heb net een nieuwe CAAD10 ultegra besteld, met een compact.
Ik heb nu een 12-27 cassette laten plaatsen, en hoop daarmee op mijn vakantie naar de eifel (in maart) overal boven te komen
Nu ik heb mijn gewicht niet echt mee (±95kg) maar de fietsenmaker zei me dat ik in het slechtste geval om dan al eens te gaan "klimmen" tot een 30 kan monteren. Klopt dit? Ik vindt dit persoonlijk wel heel groot
Heb net een nieuwe CAAD10 ultegra besteld, met een compact.
Ik heb nu een 12-27 cassette laten plaatsen, en hoop daarmee op mijn vakantie naar de eifel (in maart) overal boven te komen
Nu ik heb mijn gewicht niet echt mee (±95kg) maar de fietsenmaker zei me dat ik in het slechtste geval om dan al eens te gaan "klimmen" tot een 30 kan monteren. Klopt dit? Ik vindt dit persoonlijk wel heel groot
MVG
Steve
Steve
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Dat kan makkelijk met een compact, gewoon mee rijden.
Veel plezier.
Veel plezier.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
PS speel hier maar eens mee..
http://www.sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false;
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
- Locatie: Lier België
Heb hier al mee gespeeld http://www.ritzelrechner.de/# en gemerkt dat ik met de compact ongeveer heel de trippel kan vervangen, simpel gezegd zonder heel de discusie hiervoor aan te zwengelen.mikethebike schreef:PS speel hier maar eens mee..
http://www.sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen vondt ik nergens een samenvatting voor de limieten van wat mogelijk is aan combinaties in een compact crankstel
Ik veronderstel dat het bereik voor ultegra loopt van:
11 tot 30 achteraan
en dan 53 - 50 - 42 - 39 - 30 voorraan
Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen
MVG
Steve
Steve
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Kun je gelijk in hebben (die voorbeelden van tandwielen), maar mis een 34-36 blad... Maar ben niet volledig op de Ultegra hoogte.
Maar je kunt gerust met een duplo of triple rijden. geeft geen enkel probleem. Enkel voordelen met klimmen, en dat beetje meer gewicht, so what!
Maar je kunt gerust met een duplo of triple rijden. geeft geen enkel probleem. Enkel voordelen met klimmen, en dat beetje meer gewicht, so what!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Wel heel simpel gezegd want wat heeft het met de praktijk te maken? Als je appels met peren vergelijkt heb je weliswaar ongeveer dezelfde versnellingen aan het eind van je bereik (bijv. 34/29 tegenover 30/25 en 50/11 tegenover 53/12) maar je kunt met een triple gewoon lichter én zwaarder trappen als je dezelfde cassettes neemt. Dan heb je ook nog meer verzetten ertussenin in het bruikbare gebied, iets wat trouwens ook erg belangrijk is aangezien je daar 99% van de tijd in rijdt.frog_1883 schreef:Heb hier al mee gespeeld http://www.ritzelrechner.de/# en gemerkt dat ik met de compact ongeveer heel de trippel kan vervangen, simpel gezegd zonder heel de discusie hiervoor aan te zwengelen
Een Shimano compact zou ik zelf nooit kopen. Ik vind het zoiets als een Volkswagen Caddy met 20 inch wielen: mooi wordt-ie toch niet van en je levert ook nog een heel stuk comfort in. Dus of een Shimano triple of een mooie compact (Chorus/Force).