Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

jiwitri
Forum-lid

Gebruikersavatar jiwitri 07 mar 2012 12:28

havana schreef:Lijkt me een makkelijke keuze, want van een compact kun je altijd nog een dubbel maken (met andere kettingbladen), andersom niet.
Weet iemand wat het grootste binnenblad is wat je op een compact kan zetten?
Ik wil op een fiets met normale achterderailleur als het kan een 38/50 compactcrank zetten.

Waarom dat nou weer hoor ik iedereen vragen?
Voor de ultegra crank die op de fiets zit kan ik geen 50 buitenblad vinden en de berijdster krijgt de 52 gewoon niet rond.Nu rijdt zij ook veel op de 39 voor en ik denk dat een 34 op het vlakke onzin is.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 07 mar 2012 12:34

jiwitri schreef: Waarom dat nou weer hoor ik iedereen vragen?
Voor de ultegra crank die op de fiets zit kan ik geen 50 buitenblad vinden en de berijdster krijgt de 52 gewoon niet rond.Nu rijdt zij ook veel op de 39 voor en ik denk dat een 34 op het vlakke onzin is.
Gewoon om de FC-6750 vragen, is een 34-50 combinatie. Dan vervang je het binnenblad door een 39-er :!:
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

jiwitri
Forum-lid

Gebruikersavatar jiwitri 07 mar 2012 12:56

mikethebike schreef:
jiwitri schreef: Waarom dat nou weer hoor ik iedereen vragen?
Gewoon om de FC-6750 vragen, is een 34-50 combinatie. Dan vervang je het binnenblad door een 39-er :!:
Thx!
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 mar 2012 13:27

jiwitri schreef:
havana schreef:Lijkt me een makkelijke keuze, want van een compact kun je altijd nog een dubbel maken (met andere kettingbladen), andersom niet.
Weet iemand wat het grootste binnenblad is wat je op een compact kan zetten?
Ik wil op een fiets met normale achterderailleur als het kan een 38/50 compactcrank zetten.

Waarom dat nou weer hoor ik iedereen vragen?
Alternatief: deze in 50T uitvoering op de standaard dubbel zetten: http://www.bike-components.de/products/ ... reis-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere optie: een cassette nemen met een sluitkransje van 1 tandje meer (zodat je bij eenzelfde stand van je achterderailleur bijvoorbeeld 52x16 fietst ipv 52x15; grofweg is het effect van 2 tandjes minder voor hetzelfde als dat van 1 tandje meer achter)

(Beide alternatieven zijn vooral interessant als je toch niet geinteresseerd bent in een extra klein binnenblad om te klimmen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

evrieselaar
Forum-lid

evrieselaar 25 mar 2012 20:33

Ik heb nog een vraagje, excuses als het al voorbij gekomen is:

Ik heb een ultegra compact (50/34) met sinds kort een binnenblad van 39 tanden van TA. Dit is overigens ideaal.
Sinds dit jaar koers ik ook, en ik merk toch dat de 50 niet ideaal is, dus wil ik naar een 53. Kan dit ook met mijn compact? Uiteraard zal er een nieuwe ketting op moeten, maar verder?

Uiteindelijk wil ik gewoon een dubbel crankstel kopen, maar nu is het voor mij ideaal dat ik de 34 nog erop kan zetten voor t klimmen. Zo ga ik in juni Les Trois Ballons rijden. Alvast bedankt!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 mar 2012 20:38

Je kunt gewoon een 53 blad kopen voor je compact, wel letten op de juiste boutcirkel (110 mm bij Shimano).

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 mar 2012 22:58

Met de komst van grotere buitenblad voor een compact is er eigenlijk nauwelijks reden om nog een dubbel te kopen. Het enige verschil is dat het geheel iets stijver is met een spider met grotere diameter, maar ik vraag me af of dit merkbaar is. (zijn er hier mensen die een 53 op een compact te slap vinden?)
Gaan fabrikanten straks om die reden alleen nog maar compacts produceren? Is een stuk goedkoper voor de productie natuurlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 25 mar 2012 23:04

Verschil is erg klein en dan nog alleen in het geval dat de bladen hetzelfde opgebouwd zijn / even dik zijn. Fabrikanten kunnen er makkelijk op inspelen door het blad stijver te maken, zodat er geen verschil meer is.

evrieselaar
Forum-lid

evrieselaar 26 mar 2012 10:12

Ok bedankt, dat zou super zijn! Moet er niet veel afgesteld worden bij wisselen? Voorderailleur bijvoorbeeld?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 mar 2012 10:20

Ja, die zal omhoog moeten.

De vraag blijft waarom je zo graag die 53 wil. Een 50x11 is bijvoorbeeld al zwaarder dan 53x12. Elke niet-prof heeft genoeg aan een 50.

fabber
Forum-lid

Gebruikersavatar fabber 27 mar 2012 09:30

Ik heb sinds dit weekend een andere race fiets met een compact. Mijn combinatie voor is 52/38 met achter 12-27. Ik was erg huiverig voor een compact omdat ik geen idee had of ik hiermee de heuvels in Limburg kon bedwingen. Toch op aanraden van wat kenners de gok genomen.

Afgelopen zondag de eerste 100km tocht gemaakt met de compact en ik moet zeggen dat het super ging. Op mijn oude tripple had ik best wel moeite om een gemiddelde van 30km+ te halen maar met de compact leek dat veel gemakkelijker te gaan. Ik reed het grootste gedeelte van de route op de 52 en achter in het middengedeelte.

Ik heb ook maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de heuvels op de holterberg (die oplopen tot 12%) aan te doen om te kijken of ik daar ook met de compact mee uit de voeten kon. Ook dat ging redelijk goed. Voor terug naar de 34 en achter uiteraard ook wat kleiner. Op het stuk van 12% had ik achter nog 1 kransje over en toch reed ik zonder te zwalken, in een goede cadans met ongeveer 11-12km/u naar boven.

Dus na deze ronde ben ik zeer te spreken over een compact. Mocht ik de echte bergen in gaan dan kan er voor altijd nog wat gwisseld worden maar voor nu prima zo!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 mar 2012 09:48

Een compact met 52/38? Het kan, maar erg waarschijnlijk is het niet. Meestal zit er 50x34 op vooraan.

Plaats reactie