FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Je kunt toch gewoon een andere cassette steken als je gaat klimmen? Dan doen we bijna allemaal.
Hallo, ik heb vorig jaar een trek 2.5 gekocht met 2 bladen voor. Prima op het vlak maar in de Limburgse heuvels heb ik te weinig kleine versnellingen. Ik kan nog iets kleiner door achter over te gaan op een 105, 11/28.
Zijn er nog andere mogelijkheden of heb ik een ongeschikte fiets voor mij gekocht?
Zijn er nog andere mogelijkheden of heb ik een ongeschikte fiets voor mij gekocht?
@bartthoen: ik geloof dat je dan shifter(s), voorderrie, achterderrie, en crankstel moet vervangen
verder:
ik ga van de zomer de Alpe d'HuZes fietsen.
volgens mijn fietstest trap ik 342 watt aeroob weg. is een compact dan afdoende of raden jullie mij een triple aan?
trapfreq. heb ik meestal wel op souplesse, achtercassette kan 30,28 of 27 gehaald worden. geen probleem.
verder:
ik ga van de zomer de Alpe d'HuZes fietsen.
volgens mijn fietstest trap ik 342 watt aeroob weg. is een compact dan afdoende of raden jullie mij een triple aan?
trapfreq. heb ik meestal wel op souplesse, achtercassette kan 30,28 of 27 gehaald worden. geen probleem.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Oh, oeps... wel een erg late reactie van mij.amclassic-fan schreef:Je gewicht is wel redelijk cruciaal om uberhaupt iets te kunnen zeggen. Daarnaast is er nog het probleem dat zo'n test een redelijk beeld geeft als je 1x de Alpe op wilt knallen, maar 't weinig zegt als je 6x omhoog wilt rijden.
Ik weeg zo'n beetje 70 kg (streven om er nog 5 kg vanaf te halen). En ik wil wel graag 6 keer!
Op mijn nieuwe fiets heb ik een shimano 105 5750 compact crankset, met 50/34 als voorbladen. Achter heb ik een 12/30 van tiagra. Nu heb ik meteen bij aanschaf van de fiets een voorblad van 39T meebesteld van BBB.
Het bevestigen van dit blad gaat prima, echter merk ik, dat wanneer de ketting iets schuin ligt, de geleider van de voor deraileur geraakt wordt, dit geeft een schrapend geluid.
Op het 50 blad, staat 50/34, houd dit in dat deze crank met dit buitenblad niet overweg kan met een 39T blad? of moet ik de voor derailleur iets bijstellen? Hoor namelijk van iedereen dat bij het omwisselen geen verdere aanpassinn nodig is. Dit aanlopen gebeurd overigens niet met het 34T blad.
Het bevestigen van dit blad gaat prima, echter merk ik, dat wanneer de ketting iets schuin ligt, de geleider van de voor deraileur geraakt wordt, dit geeft een schrapend geluid.
Op het 50 blad, staat 50/34, houd dit in dat deze crank met dit buitenblad niet overweg kan met een 39T blad? of moet ik de voor derailleur iets bijstellen? Hoor namelijk van iedereen dat bij het omwisselen geen verdere aanpassinn nodig is. Dit aanlopen gebeurd overigens niet met het 34T blad.
hoi, ik ben een redelijk ervaren klimmer, weeg 80 kg en heb goede resultaten bij de inspanningstest: 480 watt en VO2max 65 en ben 42 jaar. Dit jaar rijd ik voor het eerst de Marmotte. Ik heb de bergtochten t/m vorig jaar allemaal met een triple gereden (o.a. Fausto Coppi). Vanaf dit jaar rijd ik met dubbel 39x28. Heb LBL, ronde v Vlaanderen en Limburgs mooiste hiermee al gereden. Dit ging probleemloos. Een maat van mij adviseert om voor de Marmotte toch een compact aan te schaffen, 34 voor. Ik denk niet dat ik dat doe. Graag wil ik bij de ervaren klimmers onder jullie peilen wie ook de Marmotte met dit verzet (of zelfs zwaarder ) heeft gereden. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Bart Bury (top 10 renner) rijdt met een compact. Trek je eigen conclusie.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb met 39-25 gereden. Wouter heeft wel eens top 10? (iig top 20) met 39-26.
Die 480 Watt is je eind vermogen van je inspanningstest en zegt praktisch niets. Het vermogen op omslagpunt is een indicatie voor je klimvermogen, maar niet voor je duurvermogen en dat heb je toch ook nog tijdens de Marmotte.
Bart met een compact , dan toch wel met een 21 achter.
Die 480 Watt is je eind vermogen van je inspanningstest en zegt praktisch niets. Het vermogen op omslagpunt is een indicatie voor je klimvermogen, maar niet voor je duurvermogen en dat heb je toch ook nog tijdens de Marmotte.
Bart met een compact , dan toch wel met een 21 achter.
Een maat van mij heeft m ook met 39-25 gereden, maar die is een stuk lichter zo'n 65 kg. Hoe zwaar ben jij dan? Een andere maat reed m met 39-27 maar zweert nu bij een compact. Ik kan ook een 38 voor zetten..amclassic-fan schreef:Ik heb met 39-25 gereden. Wouter heeft wel eens top 10? (iig top 20) met 39-26.
Die 480 Watt is je eind vermogen van je inspanningstest en zegt praktisch niets. Het vermogen op omslagpunt is een indicatie voor je klimvermogen, maar niet voor je duurvermogen en dat heb je toch ook nog tijdens de Marmotte.
Bart met een compact , dan toch wel met een 21 achter.