Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mar 2012 08:18

Je kunt toch gewoon een andere cassette steken als je gaat klimmen? Dan doen we bijna allemaal.

Bartthoen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2012 17:46

Bartthoen 06 apr 2012 17:58

Hallo, ik heb vorig jaar een trek 2.5 gekocht met 2 bladen voor. Prima op het vlak maar in de Limburgse heuvels heb ik te weinig kleine versnellingen. Ik kan nog iets kleiner door achter over te gaan op een 105, 11/28.

Zijn er nog andere mogelijkheden of heb ik een ongeschikte fiets voor mij gekocht?

Bartthoen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2012 17:46

Bartthoen 06 apr 2012 18:03

Ik heb bij de fietsenmaker gevraagd of het mogelijk was om over te gaan naar 3 bladen voor maar dan moet zo een beetje alles vervangen worden. Een tweede fiets is dan nog goedkoper of bedoelde je dat niet?

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 07 apr 2012 10:56

bartthoen, heb je een gewone dubbel dan? 52-39 ??

anders is een compact crankstel wel wat, hoef je alleen het crankstel te wisselen en je voorderrie wat af te stellen

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 07 apr 2012 11:46

@bartthoen: ik geloof dat je dan shifter(s), voorderrie, achterderrie, en crankstel moet vervangen

verder:
ik ga van de zomer de Alpe d'HuZes fietsen.
volgens mijn fietstest trap ik 342 watt aeroob weg. is een compact dan afdoende of raden jullie mij een triple aan?
trapfreq. heb ik meestal wel op souplesse, achtercassette kan 30,28 of 27 gehaald worden. geen probleem.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 apr 2012 19:58

Je gewicht is wel redelijk cruciaal om uberhaupt iets te kunnen zeggen. Daarnaast is er nog het probleem dat zo'n test een redelijk beeld geeft als je 1x de Alpe op wilt knallen, maar 't weinig zegt als je 6x omhoog wilt rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 15 apr 2012 19:50

amclassic-fan schreef:Je gewicht is wel redelijk cruciaal om uberhaupt iets te kunnen zeggen. Daarnaast is er nog het probleem dat zo'n test een redelijk beeld geeft als je 1x de Alpe op wilt knallen, maar 't weinig zegt als je 6x omhoog wilt rijden.
Oh, oeps... wel een erg late reactie van mij.
Ik weeg zo'n beetje 70 kg (streven om er nog 5 kg vanaf te halen). En ik wil wel graag 6 keer!

Speedster
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 apr 2012 20:05

Speedster 23 apr 2012 22:15

Op mijn nieuwe fiets heb ik een shimano 105 5750 compact crankset, met 50/34 als voorbladen. Achter heb ik een 12/30 van tiagra. Nu heb ik meteen bij aanschaf van de fiets een voorblad van 39T meebesteld van BBB.
Het bevestigen van dit blad gaat prima, echter merk ik, dat wanneer de ketting iets schuin ligt, de geleider van de voor deraileur geraakt wordt, dit geeft een schrapend geluid.
Op het 50 blad, staat 50/34, houd dit in dat deze crank met dit buitenblad niet overweg kan met een 39T blad? of moet ik de voor derailleur iets bijstellen? Hoor namelijk van iedereen dat bij het omwisselen geen verdere aanpassinn nodig is. Dit aanlopen gebeurd overigens niet met het 34T blad.

ardje69
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:10

ardje69 08 jun 2012 16:22

hoi, ik ben een redelijk ervaren klimmer, weeg 80 kg en heb goede resultaten bij de inspanningstest: 480 watt en VO2max 65 en ben 42 jaar. Dit jaar rijd ik voor het eerst de Marmotte. Ik heb de bergtochten t/m vorig jaar allemaal met een triple gereden (o.a. Fausto Coppi). Vanaf dit jaar rijd ik met dubbel 39x28. Heb LBL, ronde v Vlaanderen en Limburgs mooiste hiermee al gereden. Dit ging probleemloos. Een maat van mij adviseert om voor de Marmotte toch een compact aan te schaffen, 34 voor. Ik denk niet dat ik dat doe. Graag wil ik bij de ervaren klimmers onder jullie peilen wie ook de Marmotte met dit verzet (of zelfs zwaarder :mrgreen: ) heeft gereden. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2012 16:26

Bart Bury (top 10 renner) rijdt met een compact. Trek je eigen conclusie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jun 2012 16:28

Ik heb met 39-25 gereden. Wouter heeft wel eens top 10? (iig top 20) met 39-26.

Die 480 Watt is je eind vermogen van je inspanningstest en zegt praktisch niets. Het vermogen op omslagpunt is een indicatie voor je klimvermogen, maar niet voor je duurvermogen en dat heb je toch ook nog tijdens de Marmotte.

Bart met een compact :shock:, dan toch wel met een 21 achter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ardje69
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:10

ardje69 11 jun 2012 20:51

amclassic-fan schreef:Ik heb met 39-25 gereden. Wouter heeft wel eens top 10? (iig top 20) met 39-26.

Die 480 Watt is je eind vermogen van je inspanningstest en zegt praktisch niets. Het vermogen op omslagpunt is een indicatie voor je klimvermogen, maar niet voor je duurvermogen en dat heb je toch ook nog tijdens de Marmotte.

Bart met een compact :shock:, dan toch wel met een 21 achter.
Een maat van mij heeft m ook met 39-25 gereden, maar die is een stuk lichter zo'n 65 kg. Hoe zwaar ben jij dan? Een andere maat reed m met 39-27 maar zweert nu bij een compact. Ik kan ook een 38 voor zetten..

Plaats reactie