FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Wat je bij hebt maar niet nodig hebt schakel je niet, wat je nodig hebt maar niet bij hebt is pijnlijker...
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Misschien handig om erbij te vertellen dat jij een eilite-renner bent die 20 uur per week (?) traint....amclassic-fan schreef:Ik was destijds ook 65 kg, nu 6 kg zwaarder en met wat meer ervaring zou ik misschien een 12-27 erop zetten voor de Marmotte.
De meeste toeristen doen er echt verstandig aan iets lichters te monteren; zoals je zelf al een keer op merkte, de meesten hebben dat ook echt nodig....
Ik heb de Marmotte in het verleden gefietst met een 39 voor, daarna met een triple en nu met een compact.
Ik ben 55 jaar en 78 kg, maar bij mij gaat er (ook dit jaar, Marmotte) een 34X29 op en daar schaam ik me niet voor.
Heb er vorig jaar de Otztaller mee gefietst en was bij momenten blij dat ik dit verzet had.
Ik ben 55 jaar en 78 kg, maar bij mij gaat er (ook dit jaar, Marmotte) een 34X29 op en daar schaam ik me niet voor.
Heb er vorig jaar de Otztaller mee gefietst en was bij momenten blij dat ik dit verzet had.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Twee jaar terug de vrijdagavond voor de marmotte alsnog beslist om die 13-29 cassette die ik mee had te monteren. 34x29 is voor mij een absolute noodversnelling waar ik normaal gezien nooit op kom. Combinatie van te weinig in volume kunnen trainen op voorhand, misschien iets te snel gereden in het stuk tussen Glandon en Télégraphe en de warmte die dag zorgden er toen voor dat ik vanaf plan l'achat naar de noodversnelling moest. Echt vlot is het niet meer gegaan de resterende km's maar ben dank zij die noodversnelling wel nog aangekomen en niet compleet choco. Onderling vergelijken heeft geen zin want daarvoor spelen er te veel factoren mee maar ik kan alleen maar aanraden: pak wat overschot in die versnellingen, zou je tijdens de rit wel eens heel blij kunnen om zijn.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Dank voor jullie reacties. Mijn maat die de Marmotte op 39x27 heeft gedaan zegt dat het voor mij prima te doen moet zijn op 39x28. Ik ben minstens zo fit, train ca 10 u p/w. Zal nog even bij mijn fm informatie inwinnen, dat is iemand die niet commercieel denkt maar puur kijkt wat het beste bij je past. Ben geen elite renner maar rijd af en toe wel wedstrijden (tijdrijden), behoorlijk fanatiek. Nog meer reacties zijn welkom, ik lees ze met belangstelling
Met een goede conditie moet dit te doen zijn. For what it's worth: ik reed de Marmotte de eerste keer met 39x27 en twee jaar later met 34x25 (iets lichter dus). Beide was te doen, maar de iets lichtere versnelling was wel fijner (ik reed toen ook een kwartier sneller trouwens). Ik woog toen een kilo of 75 en had beide keren iets van 5000-6000 km in de benen toen ik er aan begon. Ik ben zeker niet zo'n snelle rijder als bijvoorbeeld amclassic, maar reed wel zeer ruim onder de limiet voor "goud". Misschien helpt dit je een beslissing te maken?ardje69 schreef:Dank voor jullie reacties. Mijn maat die de Marmotte op 39x27 heeft gedaan zegt dat het voor mij prima te doen moet zijn op 39x28. Ik ben minstens zo fit, train ca 10 u p/w. Zal nog even bij mijn fm informatie inwinnen, dat is iemand die niet commercieel denkt maar puur kijkt wat het beste bij je past. Ben geen elite renner maar rijd af en toe wel wedstrijden (tijdrijden), behoorlijk fanatiek. Nog meer reacties zijn welkom, ik lees ze met belangstelling
(Kleine side-note: als ik in de laatste 3 km van Alpe d'Huez een lichter verzet had gehad, dan had ik dat zeker gestoken, maar volgens mij was 30x30 nog niet licht genoeg geweest op dat moment, dus om daar nou je keuze vanaf te laten hangen...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Robdebruin
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 29 feb 2012 18:53
- Locatie: Hilversum
Ik heb jarenlang tripple gereden. 30-42-52. Ik merkte zeker bij korte klimmetjes dat ik continu aan het schakelen. Nu heb ik compact met 50-34 en dat bevalt uitstekend. Prima. Achter op het vlakke een 12-25 en in de bergen 11-28. Dat is wellicht licht maar wat maakt het uit. Ik heb altijd een noodverzet en met compact ben je met drie kliks overgeschakeld naar 34-20 of 19. compact is de uitvinding als je het mij vraagt.
2011 Cannondale Super Six Ultegra
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite
2013 Apex Terrae Campagnolo
2009 Gazelle City Lite
Ik vind het altijd moeilijk,,ben redelijk getraind maar rij graag met een hoog toerental. Dat kan ik op de bergen niet halen met een compac, daarom heb ik een trippel met buitenland 50 voor berg/heuvel ritten. Ultegra schakeld fantastisch, en dat doe ik dan ook, als andere 1keer schakelen heb ik misschien al 5 keer geschakeld, maar uiteindelijk, daar dient dat toch voor.
Ik kan me niet inbeelden om bv de Mvt op te rijden op een 34/28, een 30/28 is voor mij soms nog kantje boordje omdat ik graag veel omwentelingen maak en me niet graag op kracht naar boven duw, dan heb ik altijd het idee dat ik me aan het verbranden ben en uiteindelijk niet meer vooruit ga komen en moet afstappen met kapotte benen.. Toertjes maken heeft alleen effect op ademhaling en conditie en daarmee verbrand ik mijn benen niet....
Op het vlakke in België rij ik met een 39/48, en 11/25, buitenblad van een dubbel verkleind met een TA blad, perfect voor mij op het vlakke waar ik gemakkelijk rij met snelheden tussen 25 en 55. Maar trippel? Denk niet dat ik zonder kan in de bergen, eender welke conditie...
Ik kan me niet inbeelden om bv de Mvt op te rijden op een 34/28, een 30/28 is voor mij soms nog kantje boordje omdat ik graag veel omwentelingen maak en me niet graag op kracht naar boven duw, dan heb ik altijd het idee dat ik me aan het verbranden ben en uiteindelijk niet meer vooruit ga komen en moet afstappen met kapotte benen.. Toertjes maken heeft alleen effect op ademhaling en conditie en daarmee verbrand ik mijn benen niet....
Op het vlakke in België rij ik met een 39/48, en 11/25, buitenblad van een dubbel verkleind met een TA blad, perfect voor mij op het vlakke waar ik gemakkelijk rij met snelheden tussen 25 en 55. Maar trippel? Denk niet dat ik zonder kan in de bergen, eender welke conditie...
Drie jaar terug ook de Marmotte gereden met dat aantal km's in de benen en dat verzet. Maar ja het is moeilijk om mekaar te gaan vergelijken natuurlijk (1m78 - 73kg). Nu, had ik een 29 gehad had ik 'm ook gebruikt hoor.ardje69 schreef:dank je 53x11
ik heb ook ongeveer 5000-6000 km in de benen dit jaar en goed in vorm. Ik ga het gewoon proberen op 39 x 28!
ik heb afgelopen zaterdag de marmotte gereden met 39x28. Ging prima en met 7u46 zat ik ruim onder de limiet voor goud (ben 43 jr). Maar, de enigen die mij nog voorbij gingen op alpe d Huez reden allen met compact. Ik heb daarom wel het idee dat daarmee nog wel tijdwinst is te halen. Geweldig mooie tocht trouwens, ga m zeker nog weer eens doen!