FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Mijn stelling.
De compact gaat met 34x28 of nu zelfs 34x30 de triple overbodig maken.
Voor vlak NL gebruik ik achter 12-23 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23) en in de heuvels en bergen nu de nieuwe 12-30 (12-13-14-15-17-19-21-24-27-30) ultegra cassette.
Het was op de kale berg lekker op adem komen met de 27 achter. De 30 heb ik op lange steile gedeeltes 2 keer gebruikt.
De compact gaat met 34x28 of nu zelfs 34x30 de triple overbodig maken.
Voor vlak NL gebruik ik achter 12-23 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23) en in de heuvels en bergen nu de nieuwe 12-30 (12-13-14-15-17-19-21-24-27-30) ultegra cassette.
Het was op de kale berg lekker op adem komen met de 27 achter. De 30 heb ik op lange steile gedeeltes 2 keer gebruikt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb een fiets met compact en triple. Voor klimmen prefereer ik de triple om de simpele reden dat ik dan achter met een cassette met minder gaten kan rijden. Vind 30x27 ook net iets lekkerder dan 34x29. Kan mijn gevoel zijn, maar vooral in langere beklimmingen kom ik relaxter boven
Twitter: @rbruijns
Natuurlijk gebruik ik op het vlakke niet het kleine 34 voorblad.amclassic-fan schreef:En jij wilt zeggen dat het fijn rijdt op 't vlakke met een 34 voorblad?
Een cassette zonder 16 lijkt mij persoonlijk wel erg vervelend rijden. Zowel tijdens rustig rijden als hard rijden op 't vlakke zit er dan een vervelend gat in de cassette.
Ik heb voor het vlakke 46 gemonteerd en met mijn 62 jaar gaat dat samen met mijn 12-23 cassette prima.
Voor mijn gemiddelde snelheid ligt de ketting recht op 46x16 en geeft derhalve de minste wrijving en slijtage
-
- Forum-lid
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@Florijn: zo'n compact is heerlijk. Met een 12-28 casette kom je overal boven, van de Cauberg tot de Mont Ventoux en alles er tussen in. Daar heb je geen ratelende triple meer voor nodig. Geen idee wat gaten in de casette zijn of waarom ik een casette met 12-23 moet monteren. Al heeft dat misschien met de omgeving te maken. Ik woon in Zuid-Limburg en kom eigenlijk nooit noordelijker dan pak m beet Sittard.
Michiel
Oké, je weet wel dat dat je met een compact overal boven komt maar niet wat gaten in een cassette zijn.fietsvriend schreef:@Florijn: zo'n compact is heerlijk. Met een 12-28 casette kom je overal boven, van de Cauberg tot de Mont Ventoux en alles er tussen in. Daar heb je geen ratelende triple meer voor nodig. Geen idee wat gaten in de casette zijn of waarom ik een casette met 12-23 moet monteren. Al heeft dat misschien met de omgeving te maken. Ik woon in Zuid-Limburg en kom eigenlijk nooit noordelijker dan pak m beet Sittard.
Niet echt de ervaring om iemand te adviseren denk ik dan.
Omdat jij boven komt met 34x28 wilt niet zeggen dat iedereen dat kan.
Ikzelf ben zeer blij met mijn triple en een ratel heb ik nog nooit gehoord, misschien omdat ik de kettinglijn zoveel mogelijk recht wil houden.
Gaten in de cassette zijn grote overgangen tussen de verschillende tandwielen.
Alle advies die hier gegeven wordt moet afgezet worden naar de fysieke gesteldheid van de vraagsteller.
Doe je dat niet dan is alle advies overbodig.
Daarbij komt nog dat iedere fietsen een andere favoriete cadans heeft. Met de eerder genoemde 46x16 van florijn11 zou ik gemiddeld 35 per uur rijden tijdens een normaal rondje, typisch gezien ligt dit echter meer richting de 30 per uur voor mij, waarbij een 39x16 of 39x15 stukker beter past.
Bij het klimmen is dit natuurlijk ook zo, waar de ene fietser graag met 50rpm op een 39x23 klimt gebruik ik liever een kleiner verzet, waarbij ik een fijne cadans kan blijven rijden.
Bij het klimmen is dit natuurlijk ook zo, waar de ene fietser graag met 50rpm op een 39x23 klimt gebruik ik liever een kleiner verzet, waarbij ik een fijne cadans kan blijven rijden.
Ik draai op het vlakke met mijn 62 jaar rond de 80-85 rpm en met 46x16 kom ik dan op ca. 30-31 km/h.wmc schreef:Daarbij komt nog dat iedere fietsen een andere favoriete cadans heeft. Met de eerder genoemde 46x16 van florijn11 zou ik gemiddeld 35 per uur rijden tijdens een normaal rondje, typisch gezien ligt dit echter meer richting de 30 per uur voor mij, waarbij een 39x16 of 39x15 stukker beter past.
Bij het klimmen is dit natuurlijk ook zo, waar de ene fietser graag met 50rpm op een 39x23 klimt gebruik ik liever een kleiner verzet, waarbij ik een fijne cadans kan blijven rijden.
Op de kale berg draai ik met 34x27 rond de 60-65 rpm en kom op ca 10 km/h en heb dan de 34x30 achter de hand om te herstellen.
Dat is dus precies waar ik op doel, bedankt voor de toelichting! Ik zit qua cadans op het vlakke zo rond de 100-103 rpm, dat is dus zo'n 20% verschil. Zelf heb ik de grote bergen nog nooit gereden, maar de klimmen in de Eiffel kan ik dan wel weer fatsoenlijk rijden met een 12-27 cassette en een tripple, het binnenblad is dan echt voor het herstel. Qua vermogen zit ik dan op de langere klimmen (20 min oid) zo rond de 270W gemiddeld (4.1W/kg).florijn11 schreef:Ik draai op het vlakke met mijn 62 jaar rond de 80-85 rpm en met 46x16 kom ik dan op ca. 30-31 km/h.wmc schreef:Daarbij komt nog dat iedere fietsen een andere favoriete cadans heeft. Met de eerder genoemde 46x16 van florijn11 zou ik gemiddeld 35 per uur rijden tijdens een normaal rondje, typisch gezien ligt dit echter meer richting de 30 per uur voor mij, waarbij een 39x16 of 39x15 stukker beter past.
Bij het klimmen is dit natuurlijk ook zo, waar de ene fietser graag met 50rpm op een 39x23 klimt gebruik ik liever een kleiner verzet, waarbij ik een fijne cadans kan blijven rijden.
Op de kale berg draai ik met 34x27 rond de 60-65 rpm en kom op ca 10 km/h en heb dan de 34x30 achter de hand om te herstellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@theov: natuurlijk snap ik wat gaten in een casette zijn.....duh......ik heb er alleen geen last van met mijn casette in Zuid-Limburg. Mag dat? En natuurlijk hangt alles af van de fysieke gesteldheid van de vragensteller. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die de kale berg beklimt (zoals Florijn aangeeft), niet boven zou komen met een 34-28. Waar ik maar mee wil zeggen dat het licht verzet is.
By the way, die eeuwige discussie over compacts en triples zijn net zo oneindig als de strijd tussen campa en shimano. Daar kom je toch nooit uit.
By the way, die eeuwige discussie over compacts en triples zijn net zo oneindig als de strijd tussen campa en shimano. Daar kom je toch nooit uit.
Michiel
Hé, voordat je zo'n kleuterachtige opmerking plaatst moet je eens lezen wat jezelf schrijft;fietsvriend schreef:@theov: natuurlijk snap ik wat gaten in een casette zijn.....duh......ik heb er alleen geen last van met mijn casette in Zuid-Limburg. Mag dat?
daar reageer ik op.fietsvriend schreef:...Geen idee wat gaten in de casette zijn ......
Als je jouw vorige post anders bedoeld had moet je niet zo reageren, dat staat zo onvolwassen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hele volkstammen komen met 34-28 niet boven op de Ventoux...fietsvriend schreef:@theov: natuurlijk snap ik wat gaten in een casette zijn.....duh......ik heb er alleen geen last van met mijn casette in Zuid-Limburg. Mag dat? En natuurlijk hangt alles af van de fysieke gesteldheid van de vragensteller. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die de kale berg beklimt (zoals Florijn aangeeft), niet boven zou komen met een 34-28. Waar ik maar mee wil zeggen dat het licht verzet is.
By the way, die eeuwige discussie over compacts en triples zijn net zo oneindig als de strijd tussen campa en shimano. Daar kom je toch nooit uit.
Ik vind 36-25 of 39-27 een licht verzet, maar daar denken andere (bijv jij) anders over. Dat jij 34x28 een licht verzet vindt wil niet zeggen dat 't daarom voor iedereen een licht verzet is.