FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Dank je @klimmer voor reactie. Ik heb inmiddels het net veelvuldig doorgenomen en daar lees je zoveel verschillende meningen. Sommige roemen een combinatie met een 48 ivm een betere kettinglijn en andere vinden weer heel iets anders... Tsja een éénduidig antwoord zal ook wel utopie zijn denk ik.
Hoogst waarschijnlijk wordt het de Chorus 48x34.
Btw: die 50km/u op het vlakke komt zelfs in mijn stoutste dromen nog niet voor, laat staan 55km/u
Hoogst waarschijnlijk wordt het de Chorus 48x34.
Btw: die 50km/u op het vlakke komt zelfs in mijn stoutste dromen nog niet voor, laat staan 55km/u
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Ik ben voor mezelf ook aan het uitdokteren wat ik het best kan nemen van crank/cassette.
Ik zal voornamelijk op vlakke terreinen rijden, misschien hier en daar wat heuvels.
Ik heb (voorlopig) geen plannen om echt de bergen in te trekken
Mijn fiets zal een Canyon worden, bij de specificaties staat alle uitleg qua keuze van crank/cassette: https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bi ... ab-reiter2
Ik zal voornamelijk op vlakke terreinen rijden, misschien hier en daar wat heuvels.
Ik heb (voorlopig) geen plannen om echt de bergen in te trekken
Mijn fiets zal een Canyon worden, bij de specificaties staat alle uitleg qua keuze van crank/cassette: https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bi ... ab-reiter2
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik kwam even aan het kijken en ik zag dat mijn "oude" Jan Janssen een Veloce tripple heeft: 52/42/30 met een 13-26 cassette.
Voor de Canyon die ik wil kopen wat kan ik dan het beste kiezen? Een dubbel en een 11-28? Als de vaart er eenmaal in zat vond ik de 52-13 best oké rijden, en met de Canyon zal ik nog wel sneller gaan fietsen denk ik. Voor de bergen moet ik op een zwaarder verzet fietsen heb ik gemerkt omdat met een licht verzet ik buiten adem raak en ik het uit de benen moet hebben. Dat heb ik ook gemerkt met mijn Bianchi (baanfiets) en 5-7% heuvels rijd ik, met de nodige inspanning, op met 48/15 namelijk.
Iemand een idee of advies?
Voor de Canyon die ik wil kopen wat kan ik dan het beste kiezen? Een dubbel en een 11-28? Als de vaart er eenmaal in zat vond ik de 52-13 best oké rijden, en met de Canyon zal ik nog wel sneller gaan fietsen denk ik. Voor de bergen moet ik op een zwaarder verzet fietsen heb ik gemerkt omdat met een licht verzet ik buiten adem raak en ik het uit de benen moet hebben. Dat heb ik ook gemerkt met mijn Bianchi (baanfiets) en 5-7% heuvels rijd ik, met de nodige inspanning, op met 48/15 namelijk.
Iemand een idee of advies?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Waarom wil je per se een 11? Een cassette die begint met een 12 geeft een fijner verloop in het midden.jsprbcn schreef:Dus toch beter een compact met een 11-28? Ik heb echt geen idee omdat ik daar nooit echt op gelet hebt, ik refereer enkel naar de spullen waar ik voorheen mee gefietst heb.
Zoals eerder gezegd, heb ik eigenlijk nog niet eerder naar "dit thema" gekeken, en ben ik mij rustig aan het informeren. De Canyon website biedt het volgende aan, en gezien er staat: "the mountain gear ratio" leek het mij de betere keuze gezien 25 zwaarder is dat de 28, of zie ik dat verkeerd?elefantino schreef:Waarom wil je per se een 11? Een cassette die begint met een 12 geeft een fijner verloop in het midden.jsprbcn schreef:Dus toch beter een compact met een 11-28? Ik heb echt geen idee omdat ik daar nooit echt op gelet hebt, ik refereer enkel naar de spullen waar ik voorheen mee gefietst heb.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Misschien helpt dit:Wasje1 schreef:Vincent75,
Ik rij met mijn fiets op een 13 - 25 cassette (13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25). Als ik naar het hooggebergte ga maak ik er een 13 - 30 van (13, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 30) Ik rij met een Shimano 105 trippel groep. De cassette die ik gebruik is van Marchisio.
Als ik op de 30 - 30 versnelling reed dan raakte het bovenste wieltje van de derailleur mijn tandwiel 30. Als oplossing heb ik de ketting 1 schakel ingekort, zo raakt de derailleur mijn cassette niet meer. je dient er wel op te letten dat je niet schakelt van je 50 voorblad naar je 30 achteraan want dan zou je wel problemen kunnen krijgen.
Dit jaar mijn probleem aangehaald bij Shimano op Bikemotion blijkbaar hebben ze dit aangepast bij de nieuwste derailleurs.
Hieronder een foto van mijn fiets waarop je kan zie dat de ketting een klein beetje is ingekort. Normaal staan de derailleur wieltjes recht onder elkaar op een kettinglijn zoals op deze foto, zoals je ziet is dit bij mijn fiets niet helemaal het geval.
[/URL]
http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.