Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
ciske
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 mei 2005 23:23

Gebruikersavatar ciske 13 mar 2013 20:45

wat doe je met een 30/30 ?? dan heb je toch een koffiemolentje en ga je niet vooruit ?
een tripel is toch om achteraan de tandjes te beperken ?
ik rij zelf met 52/42/30 en 13-21 cassette en tweede fiets 39/52 met 14-27 en daar rij ik overal mee boven op nog een aanvaarbare snelheid.
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 13 mar 2013 23:03

MarcFaFo schreef: Misschien helpt dit:
http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaaf, kende ik nog niet. Leuke grafische weergave!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Psycho_Bartje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:30

Psycho_Bartje 14 mar 2013 09:37

Beste kenners,

Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.

Zou dit 48t voorblad gaan passen ?

Dank,
Bart

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 mar 2013 09:39

Neem dan een 46T om echt een verbetering te hebben.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 14 mar 2013 10:54

Psycho_Bartje schreef:Beste kenners,

Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.

Dank,
Bart
Ik zou het binnenblad vervangen voor een 39.
Bij een cadans van 100 kun je dan tot 35 km/u op het binnenblad (39*14), en vanaf ca. 30 km/u op het buitenblad (50*21).
Check maar op de genoemde http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;, erg handig.

P.S.: ritzelrechner staat standaard op mph, dat moet je even aanpassen naar km/u.
Ik ben uitgegaan van een 12-25 cassette, maar als dat anders is, moet je dat even aanpassen.
Afbeelding

PrestoPresto
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:28

PrestoPresto 25 mar 2013 10:14

Ik heb een vraag, ik rijd nu met een SRAM Apex compact - 50/34 - kan ik die 34 'moeiteloos' vervangen door een 38?

In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....

Alvast dank.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 25 mar 2013 10:36

PrestoPresto schreef:Ik heb een vraag, ik rijd nu met een SRAM Apex compact - 50/34 - kan ik die 34 'moeiteloos' vervangen door een 38?

In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....

Alvast dank.
Geen probleem. Ideaal op het vlakke.
Voor de bergen kun je dan evt. weer de 34 monteren.
Afbeelding

PrestoPresto
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:28

PrestoPresto 25 mar 2013 10:46

Merci, moet ik dan nog gaan schuiven in hoogte met mijn voorderailleur? Of zal het een kwestie zijn van misschien iets afstellen?

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 29 mar 2013 22:20

Nee, dat hoeft niet, ik heb net mijn red compact voorzien van een 38 binnen.
De hoogte wordt vlgs mij bepaald door het buitenblad, als deze 50 blijft hoef je niet voorderailleur te verplaatsen.

Robert

PrestoPresto
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2013 13:28

PrestoPresto 04 apr 2013 10:10

Klopt inderdaad, heb niet hoeven schuiven met voorderailleur - die 38 is overigens een behoorlijke verbetering.

renec
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 jan 2013 20:38

renec 04 apr 2013 16:11

Even een vraag, gisteren heb ik met geprobeerd een 32T achter te monteren, in combinatie met 34 voor.
Nu schakelde de achterder. (korte kooi) wel makkelijk naar het 32T kransje, maar het bovenste derailleurwieltje zat het helemaal tegen het kransje aan met de ketting er tussen uiteraard.

het maakte daarna een ratelend (rrrrrrrrrrrrr.....) geluid.

Is dit nu wat je leest, dat een korte kooi aan z'n maxmimum zit ?? Of is het nog acceptabel.??

edit : nu heb ik gelezen van je met het B-schroefje het bovenste wieltje wat weg kan drukken van het grootste tandwiel. Stel het lukt om ruimte krijgen tussen het bovenste derailleurwieltje en tandwiel en het schakelt goed, werkt het dan ?? of zie ik iets over het hoofd..?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 apr 2013 17:15

Bij 30T achter wordt het al kritisch maar met de juiste finetuning is dit goed lopend te krijgen.

Als het je lukt met de B-schroef stil te krijgen dan zit je nog met het volgende probleem. Loopt de combinatie ook nog lekker op groot-groot en klein-klein
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie