FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
wat doe je met een 30/30 ?? dan heb je toch een koffiemolentje en ga je niet vooruit ?
een tripel is toch om achteraan de tandjes te beperken ?
ik rij zelf met 52/42/30 en 13-21 cassette en tweede fiets 39/52 met 14-27 en daar rij ik overal mee boven op nog een aanvaarbare snelheid.
een tripel is toch om achteraan de tandjes te beperken ?
ik rij zelf met 52/42/30 en 13-21 cassette en tweede fiets 39/52 met 14-27 en daar rij ik overal mee boven op nog een aanvaarbare snelheid.
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Gaaf, kende ik nog niet. Leuke grafische weergave!MarcFaFo schreef: Misschien helpt dit:
http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 25 feb 2012 19:30
Beste kenners,
Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.
Zou dit 48t voorblad gaan passen ?
Dank,
Bart
Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.
Zou dit 48t voorblad gaan passen ?
Dank,
Bart
Ik zou het binnenblad vervangen voor een 39.Psycho_Bartje schreef:Beste kenners,
Ik merk dat ik inmiddels graag met een cadans van 100-110 rondfiets.
Op mijn CAAD10 2012 zit een FSA Gossamer crankstel met 50/34.
Behalve dat ik voor de komende zomervakantie in Barcelonnette een Ultegra cassette met 30 achter wil gaan monteren, vraag ik me af of dit voorblad van 48t: http://www.wiggle.nl/fsa-pro-485052t-ke ... racefiets/" onclick="window.open(this.href);return false; past als vervanging van mijn 50t voorblad. Hier in het vlakke Westland rijd ik nu vaak op de buitenste 4 kransjes achter met 50t voor; met een 48t verwacht ik wat meer mogelijkheden te hebben.
Dank,
Bart
Bij een cadans van 100 kun je dan tot 35 km/u op het binnenblad (39*14), en vanaf ca. 30 km/u op het buitenblad (50*21).
Check maar op de genoemde http://www.ritzelrechner.de/#" onclick="window.open(this.href);return false;, erg handig.
P.S.: ritzelrechner staat standaard op mph, dat moet je even aanpassen naar km/u.
Ik ben uitgegaan van een 12-25 cassette, maar als dat anders is, moet je dat even aanpassen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 jan 2013 13:28
Ik heb een vraag, ik rijd nu met een SRAM Apex compact - 50/34 - kan ik die 34 'moeiteloos' vervangen door een 38?
In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....
Alvast dank.
In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....
Alvast dank.
Geen probleem. Ideaal op het vlakke.PrestoPresto schreef:Ik heb een vraag, ik rijd nu met een SRAM Apex compact - 50/34 - kan ik die 34 'moeiteloos' vervangen door een 38?
In praktijk gebruik ik die 34 nauwelijks, en als ik hem een keer wil gebruiken vind ik de 'overgang' van 50 voor naar 34 voor veel te groot en moet ik echt goed uitkienen wanneer ik schakel....
Alvast dank.
Voor de bergen kun je dan evt. weer de 34 monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 jan 2013 13:28
Merci, moet ik dan nog gaan schuiven in hoogte met mijn voorderailleur? Of zal het een kwestie zijn van misschien iets afstellen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 jan 2013 13:28
Klopt inderdaad, heb niet hoeven schuiven met voorderailleur - die 38 is overigens een behoorlijke verbetering.
Even een vraag, gisteren heb ik met geprobeerd een 32T achter te monteren, in combinatie met 34 voor.
Nu schakelde de achterder. (korte kooi) wel makkelijk naar het 32T kransje, maar het bovenste derailleurwieltje zat het helemaal tegen het kransje aan met de ketting er tussen uiteraard.
het maakte daarna een ratelend (rrrrrrrrrrrrr.....) geluid.
Is dit nu wat je leest, dat een korte kooi aan z'n maxmimum zit ?? Of is het nog acceptabel.??
edit : nu heb ik gelezen van je met het B-schroefje het bovenste wieltje wat weg kan drukken van het grootste tandwiel. Stel het lukt om ruimte krijgen tussen het bovenste derailleurwieltje en tandwiel en het schakelt goed, werkt het dan ?? of zie ik iets over het hoofd..?
Nu schakelde de achterder. (korte kooi) wel makkelijk naar het 32T kransje, maar het bovenste derailleurwieltje zat het helemaal tegen het kransje aan met de ketting er tussen uiteraard.
het maakte daarna een ratelend (rrrrrrrrrrrrr.....) geluid.
Is dit nu wat je leest, dat een korte kooi aan z'n maxmimum zit ?? Of is het nog acceptabel.??
edit : nu heb ik gelezen van je met het B-schroefje het bovenste wieltje wat weg kan drukken van het grootste tandwiel. Stel het lukt om ruimte krijgen tussen het bovenste derailleurwieltje en tandwiel en het schakelt goed, werkt het dan ?? of zie ik iets over het hoofd..?
Bij 30T achter wordt het al kritisch maar met de juiste finetuning is dit goed lopend te krijgen.
Als het je lukt met de B-schroef stil te krijgen dan zit je nog met het volgende probleem. Loopt de combinatie ook nog lekker op groot-groot en klein-klein
Als het je lukt met de B-schroef stil te krijgen dan zit je nog met het volgende probleem. Loopt de combinatie ook nog lekker op groot-groot en klein-klein
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!