FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
De beste optie is een 12-23 voor het vlakke en een 12-28 (Tiagra of SRAM 1070) te steken als je naar de bergen gaat. Zoals hierboven gezegd, wisselen is kinderspel.
Laatst gewijzigd door havana op 31 mei 2013 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgende week gaan we met een groepje naar de Ardennen. Er staan een paar kuitenbijters op het programma en nu twijfel ik of het zinnig is om een compact crankstel aan te schaffen. Heb nu een DA 53-39 en achter alvast een 11-28. Op zich heb ik altijd wel een twee kransjes over maar de Stockue en La Redoute zijn toch andere koek dan de heuveltjes rond Nijmegen/Arnhem.
Stel dat ik een compact Ultergra stel op de kop kan tikken welke aanpassingen moet ik dan nog meer doen? Ketting inkorten sowieso. Maar welke cassete is verstandig? Ik heb nog een 12-25 liggen.
Stel dat ik een compact Ultergra stel op de kop kan tikken welke aanpassingen moet ik dan nog meer doen? Ketting inkorten sowieso. Maar welke cassete is verstandig? Ik heb nog een 12-25 liggen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Is het niet makkelijker om een 12-30 tiagra cassette te kopen en die te monteren?
Of twee fietsen hebben- één met dubbel en éen met compact
Of twee fietsen hebben- één met dubbel en éen met compact
De stockeu en redoute zijn kort genoeg om op een te zwaar verzet omhoog te harken. Ik heb zelf een compact, maar deze 2 fietst ik juist met 34x21 of 23 (itt de wat langere klimmen in het hooggebergte)bjorn1979 schreef:Volgende week gaan we met een groepje naar de Ardennen. Er staan een paar kuitenbijters op het programma en nu twijfel ik of het zinnig is om een compact crankstel aan te schaffen. Heb nu een DA 53-39 en achter alvast een 11-28. Op zich heb ik altijd wel een twee kransjes over maar de Stockue en La Redoute zijn toch andere koek dan de heuveltjes rond Nijmegen/Arnhem.
Stel dat ik een compact Ultergra stel op de kop kan tikken welke aanpassingen moet ik dan nog meer doen? Ketting inkorten sowieso. Maar welke cassete is verstandig? Ik heb nog een 12-25 liggen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb mijn dubbel chorus veruild voor een compact.
Met rijden heel erg wennen, vooral je ketting in lijn houden/krijgen.
Let op nu komt het.
Mijn ketting wil wel eens van de grote naar de kleine toe kiepen, zomaar. Wel als is nog 3 of 4 kransjes naar boven over heb, niet meer.
Ketting is een schakel, dus 2, uitgehaald. Voor derrie iets laten zakken, kabel wat opgespannen.
De ketting is niet nieuw, ik heb een nieuw record liggen maar die wil ik niet verkeerd afknippen dus wil ik eerst de juiste lengte bepalen.
Heb ik iets gemist?
Met rijden heel erg wennen, vooral je ketting in lijn houden/krijgen.
Let op nu komt het.
Mijn ketting wil wel eens van de grote naar de kleine toe kiepen, zomaar. Wel als is nog 3 of 4 kransjes naar boven over heb, niet meer.
Ketting is een schakel, dus 2, uitgehaald. Voor derrie iets laten zakken, kabel wat opgespannen.
De ketting is niet nieuw, ik heb een nieuw record liggen maar die wil ik niet verkeerd afknippen dus wil ik eerst de juiste lengte bepalen.
Heb ik iets gemist?
Ik heb zelf een ultegra triple 52/39/30elefantino schreef:Cassettes wisselen is vrij simpel, een klusje van een paar minuten. Ik zou die 12-25 (of eventueel een 12-23) cassette in Nederland blijven gebruiken en dan een 12-27 of 11-28 erop zetten als je in de heuvels/bergen gaat fietsen.soerrie schreef:hoi Allen ,
Spietpiet heeft een mooie link geplaatst........maar ben nu nog meer gaan twijfelen over de te kopen cassette.
ik wil in de zomer de ventoux beklimmen. met mijn maximaal haalbare trainingsarbeid ga ik niet soepel omhoog met een trippe laan de voorzijde van ultegra 6700 en een 12-25 achter. ik wil achter of een 11-27 of een 12-28. Persoonlijk denk ik dat ik de 11 van de set 11-27 niet ga gebruiken dus mijn keuze zou denk ik op de 11-28 vallen.
echter het liefst zou ik hiermee ook in nederland gaan rijden. mijn vraag is:
- welke cassette zou ik het best kunnen kopen
-kan ik hiermee ook in nederland fietsen (ik zag veel rode en gele gebieden in jou link met schema)
-is zo'n cassette eenvoudig zelf te wisselen of moet je elke keer naar de fietsenmaker ?
alvast bedankt voor jullie ervaring en reakties
gr rene
achter heb ik een 12/28 cassette van BBB. Bestaat ook in Tiagra uitvoering (goedkoper)
Ben zeer tevreden over deze combi.
Mijn andere fiets met campa chorus compact blijft meestal in de garage.
Zit eigenlijk te wachten op een Ultegra triple DI2.
Volgens mij komt DI2 helemaal tot zijn recht met een triple.
Ik heb zelf een ultegra triple 52/39/30elefantino schreef:Cassettes wisselen is vrij simpel, een klusje van een paar minuten. Ik zou die 12-25 (of eventueel een 12-23) cassette in Nederland blijven gebruiken en dan een 12-27 of 11-28 erop zetten als je in de heuvels/bergen gaat fietsen.soerrie schreef:hoi Allen ,
Spietpiet heeft een mooie link geplaatst........maar ben nu nog meer gaan twijfelen over de te kopen cassette.
ik wil in de zomer de ventoux beklimmen. met mijn maximaal haalbare trainingsarbeid ga ik niet soepel omhoog met een trippe laan de voorzijde van ultegra 6700 en een 12-25 achter. ik wil achter of een 11-27 of een 12-28. Persoonlijk denk ik dat ik de 11 van de set 11-27 niet ga gebruiken dus mijn keuze zou denk ik op de 11-28 vallen.
echter het liefst zou ik hiermee ook in nederland gaan rijden. mijn vraag is:
- welke cassette zou ik het best kunnen kopen
-kan ik hiermee ook in nederland fietsen (ik zag veel rode en gele gebieden in jou link met schema)
-is zo'n cassette eenvoudig zelf te wisselen of moet je elke keer naar de fietsenmaker ?
alvast bedankt voor jullie ervaring en reakties
gr rene
achter heb ik een 12/28 cassette van BBB. Bestaat ook in Tiagra uitvoering (goedkoper)
Ben zeer tevreden over deze combi.
Mijn andere fiets met campa chorus compact blijft meestal in de garage.
Zit eigenlijk te wachten op een Ultegra triple DI2.
Volgens mij komt DI2 helemaal tot zijn recht met een triple.
Hmm, na mijn eerste officiële heuveluitje zit ik dit topic met interesse te lezen. Het ging op zich allemaal best wel hoor, maar ik snap nu dat 53x39 met 12x23 eigenlijk een Neanderthaler-verzet is? En ik snap nu ook waarom er zo raar gereageerd wordt als ik zeg dat ik die achterste twee grootste nog niet eerder had gebruikt. Ingewikkelde sport, dit.
Veni. Vidi. Fietsie.
Ik rijd op dit moment met Dura Ace 7700 9-speed 53x39 en 12-25. Graag zou ik een compact 50x34 monteren voor in de Ardennen en Alpen. Helaas bestaat dit niet in DA 7700.
Het grote voordeel van de nieuwe Shimano cranksets 9000 en 6800 vind ik de uitwisselbaarheid van de tandwielen. Volgens mij is het mogelijk alle binnen en buitenbladen op 1 crank te monteren van 50-34 tot 53-4 en is het niet meer nodig om de crank te wisselen.
De 9000 crankset is erg mooi, maar veel te duur. Daarom ben ik van plan een Ultegra 6800 crankset te monteren inclusief nieuw bracket.
Volgens mij is dit voor de voorderailleur geen probleem, maar ik vraag mij af wat voor ketting ik het beste kan gebruiken? 9/10/11 speed? Ben ik nog iets vergeten?
Het grote voordeel van de nieuwe Shimano cranksets 9000 en 6800 vind ik de uitwisselbaarheid van de tandwielen. Volgens mij is het mogelijk alle binnen en buitenbladen op 1 crank te monteren van 50-34 tot 53-4 en is het niet meer nodig om de crank te wisselen.
De 9000 crankset is erg mooi, maar veel te duur. Daarom ben ik van plan een Ultegra 6800 crankset te monteren inclusief nieuw bracket.
Volgens mij is dit voor de voorderailleur geen probleem, maar ik vraag mij af wat voor ketting ik het beste kan gebruiken? 9/10/11 speed? Ben ik nog iets vergeten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mar 2013 20:54
Ik ga een nieuwe fiets kopen en ga van triple naar compact 11 speed van Shimano. Ik vraag mij af of ik dan niet te kort kom als ik in de bergen ga fietsen. Mijn triple gaat nu van 52-32 en 12-28. De 11 speed van 50-34 en 11-32.