Als je het geen probleem vindt om af en toe je voorbladen en/of cassette te wisselen kan een compact ook prima.Danny1808 schreef:Ik heb het topic is doorgelezen. Wat ik eruit opmaak is dus dat als je meest allround wil zijn (af en toe klimmen in Limburg en Frankrijk) maar ook vaak vlak je het best af bent met een triple? Alleen nu wil ik graag op mijn volgende fiets di2. Wat zouden jullie doen met hetgeen waarvoor ik het wil gebruiken?
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Tja, ligt ook een beetje aan je conditie.Danny1808 schreef:Duidelijk verhaal. Welke bladen en cassetes zouden jullie dan adviseren voor klimmen en voor vlak?
In principe heeft een compact een 34 en een 50 voorblad. De meeste compactrijders wisselen op het vlakke die 34 om voor een 39 en gebruiken de 34 alleen in de bergen. Wat de cassette betreft; 12-23 is een redelijk gangbare poldercassette, wat je voor het hooggebergte nodig hebt ligt aan je klimcapaciteiten.
Heb je wel eens geklommen? Zo ja, dan kun je misschien met deze tabel inschatten wat je ongeveer nodig hebt:
http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik heb afgelopen vakantie mijn eerste klimervaring met compact opgedaan. Voor 34, achter 25. Klimmen tot 8% waren te doen voor mij, maar ik kwam ook op een col die opliep tot 13% en toen wenste ik (naast heel veel andere dingen) dat ik graag iets lichter kon trappen (mijn cadans liep terug naar 50 RPM).
Voor volgende keer dus maar een 27 achter, dan red ik het allemaal wel.
't Is dus ook gewoon proberen denk ik en ja, je zult met een compact af en toe wat dieper moeten gaan.
Voor volgende keer dus maar een 27 achter, dan red ik het allemaal wel.
't Is dus ook gewoon proberen denk ik en ja, je zult met een compact af en toe wat dieper moeten gaan.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Nog even een recente praktijkervaring van een fietsmaatje die zijn 34 shimano compact binnenblad had laten vervangen door een 39 voor op de vlakke weg. Ketting kwam bij het schakelen klem te zitten tussen grote blad en de 39. Gevolg was dure grote blad volledig naar de knoppen. Het is maar dat je het weet dat het niet voor niets is dat shimano het af raadt. Met een 38,37,36 is de kans op klemmen van de ketting of mis schakelen al minder groot. Maar ja die zijn zeldzaam voor de compact. (de nieuwste dura ace en ultegra cranks even buiten beschouwing gelaten)
Bij campa is de vorm van het buitenblad anders en is het risico volgens mij minder groot.
Bij campa is de vorm van het buitenblad anders en is het risico volgens mij minder groot.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39944
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rijd zelf met een sram compact crank met daarop 39-52 stronglight bladen en dat gaat zelfs tijdens clubkoersrn gewoon goed.
Less is bore
Misschien dat het bij de nieuwere series een probleem is. Ik heb zelf een paar duizend km gereden met een FC-R700 en een FC-6650 compact crank met het originele buitenblad en een 39 binnenblad, dat heeft nooit problemen gegeven.jsparie schreef:Nog even een recente praktijkervaring van een fietsmaatje die zijn 34 shimano compact binnenblad had laten vervangen door een 39 voor op de vlakke weg. Ketting kwam bij het schakelen klem te zitten tussen grote blad en de 39.
Zat het binnenblad niet verkeerd om gemonteerd?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39944
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Daar heb jij weer gelijk in. Je schakelt idd alleen achter bij volle belasting._pfw_ schreef:Je schakelt vaak naar het binnenblad bij clubkoersen?daniel1975 schreef:Ik rijd zelf met een sram compact crank met daarop 39-52 stronglight bladen en dat gaat zelfs tijdens clubkoersrn gewoon goed.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Voor bijv Ultegra 6700 crankstellen heb je een binnenblad nodig waar de tanden een offset hebben zodat ze dichter bij het buitenblad staan. Bijvoorbeeld Stronglight levert daar specifieke bladen voor. Met een gewoon 110 mm blad werkt het meestal wel, alleen soms is er het probleem dat de ketting de neiging heeft tussen de 2 bladen in te komen.