FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14
dubbel, 39-53, met 12-25 10 speed cassette.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.
Schitterend Deze hoort eigenlijk thuis in het topic Forum Clichés.paul ulrix schreef:dubbel, 39-53, met 12-25 10 speed cassette.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Is deze ook cliche:
Ik wil een quadruple 14-speed 30-36-44-53 x 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-27-30
Mis ik alleen de 20, 22, 24, 26, 28 en 29 nog en een quintuple zou ik ook wel willen.
Misschien is een variomatic nog handiger.
Ik wil een quadruple 14-speed 30-36-44-53 x 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-27-30
Mis ik alleen de 20, 22, 24, 26, 28 en 29 nog en een quintuple zou ik ook wel willen.
Misschien is een variomatic nog handiger.
-
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14
Ik moet er wel bijzeggen, zolang de helling niet te lang is, en zo verschillende klimmetjes achter mekaar doen is wel slopend.
daarbij, voor pakweg 2004 bestonden er nog geen compacts en ze reden ook bergop. Ik vind dat er nu wat overdreven wordt met focussen op ideale trapfrequentie en kleine verzetten.
dat ik dankzij de klikpedalen kan trekken en duwen op de pedalen tegelijk helpt bergop ook enorm.
daarbij, voor pakweg 2004 bestonden er nog geen compacts en ze reden ook bergop. Ik vind dat er nu wat overdreven wordt met focussen op ideale trapfrequentie en kleine verzetten.
dat ik dankzij de klikpedalen kan trekken en duwen op de pedalen tegelijk helpt bergop ook enorm.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 aug 2013 11:37
Ik weet niet of het al eens besproken is hier, begin er nog maar eens over anders.
Rijd zelf nu een Triple, maar wil binnenkort een SRAM Force groep op de fiets monteren. Nu heb je hier tegenwoordig WiFLi voor bij SRAM.
Iemand daar ervaring mee? Als ik het zo lees alleen maar voordelen;
- Groter bereik dan bij een triple
- Lichter
- q-factor
Rijd zelf nu een Triple, maar wil binnenkort een SRAM Force groep op de fiets monteren. Nu heb je hier tegenwoordig WiFLi voor bij SRAM.
Iemand daar ervaring mee? Als ik het zo lees alleen maar voordelen;
- Groter bereik dan bij een triple
- Lichter
- q-factor
Ken je de wet van behoud van ellende? Ooit nagedacht hoe een11-32 cassette schakelt? Eén grote gatenkaas. Op het vlakke sowieso niet mee te rijden en in de bergen is het nog een groter drama.
Laatst gewijzigd door havana op 31 aug 2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben het niet helemaal eens met Havana,
Ik heb de wifli sram compact 50-34 11-32 combi. Werkt inderdaad goed in de bergen, in nederland terug bouwen naar compact 50-38 met achter 12-25.
Ook in limburg wel goed te doen alleen laat ik mijn 38 zitten en zet alleen de cassette over.
Robert
Ik heb de wifli sram compact 50-34 11-32 combi. Werkt inderdaad goed in de bergen, in nederland terug bouwen naar compact 50-38 met achter 12-25.
Ook in limburg wel goed te doen alleen laat ik mijn 38 zitten en zet alleen de cassette over.
Robert
Laatst gewijzigd door Ro_Mo op 31 aug 2013 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Inderdaad, want op een triple past ook gewoon een 11-32.
Een triple heeft gewoon bepaalde voordelen, SRAM roept al jaren van niet maar dat is gewoon onzin.
Wat de beste keus is valt niet te zeggen. Voor de één is een VW Polo de ideale auto, voor de ander is een Passat geschikt en voor de derde een Renault Espace. Alles heeft z'n voor- en nadelen.
Een triple heeft gewoon bepaalde voordelen, SRAM roept al jaren van niet maar dat is gewoon onzin.
Wat de beste keus is valt niet te zeggen. Voor de één is een VW Polo de ideale auto, voor de ander is een Passat geschikt en voor de derde een Renault Espace. Alles heeft z'n voor- en nadelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 aug 2013 11:37
Ligt er aan als je zelf aan het knutselen gaat uiteraard.
Rijd nu met een standaard triple van Shimano, maar wil op m'n nieuwe fiets een SRAM groep hebben. Dan gaat dit verhaal wel op toch, of komt het vrijwel overeen toch?
Ben hier nog niet zo in thuis, sinds kort pas een beetje in gaan verdiepen.
Rijd uiteraard vooral in Nederland, en de bedoeling af en toe een keer Frankrijk in te gaan.
Rijd nu met een standaard triple van Shimano, maar wil op m'n nieuwe fiets een SRAM groep hebben. Dan gaat dit verhaal wel op toch, of komt het vrijwel overeen toch?
Ben hier nog niet zo in thuis, sinds kort pas een beetje in gaan verdiepen.
Rijd uiteraard vooral in Nederland, en de bedoeling af en toe een keer Frankrijk in te gaan.
Een alternatief waar zelden over gesproken word is een 46/36 cross crank.
Ik ben daar zeer tevreden over.
46-12 is voor mij meer dan voldoende.
36-27 is voor mij licht genoeg voor de (Vlaamse) Ardennen. (Shimano heeft een 12-27 met een 16, campa helaas niet)
Vooral het beperkte verschil tussen 46 en 36 vind ik erg aangenaam. 50-34 vind ik te veel verschil zodat je bij het schakelen voor ook tegelijk achter moet schakelen.
Volgens mij is 46/36 een prima alternatief voor Nederlandse wegen
Ik ben daar zeer tevreden over.
46-12 is voor mij meer dan voldoende.
36-27 is voor mij licht genoeg voor de (Vlaamse) Ardennen. (Shimano heeft een 12-27 met een 16, campa helaas niet)
Vooral het beperkte verschil tussen 46 en 36 vind ik erg aangenaam. 50-34 vind ik te veel verschil zodat je bij het schakelen voor ook tegelijk achter moet schakelen.
Volgens mij is 46/36 een prima alternatief voor Nederlandse wegen