Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

florijn11
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 nov 2011 23:41

florijn11 09 aug 2013 16:10

Voor 60+ er

Vlak 12-23 voorblad 44-34 kleinste blad gebruik ik niet
Bergen Tiagra 12-30 voorblad 44-34.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 19 aug 2013 07:17

dubbel, 39-53, met 12-25 10 speed cassette.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 19 aug 2013 09:13

paul ulrix schreef:dubbel, 39-53, met 12-25 10 speed cassette.
Is nog wel te doen bergop, behalve als het echt boven de 10% gaat.
Schitterend :) Deze hoort eigenlijk thuis in het topic Forum Clichés.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 19 aug 2013 10:07

Is deze ook cliche:
Ik wil een quadruple 14-speed 30-36-44-53 x 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-27-30
Mis ik alleen de 20, 22, 24, 26, 28 en 29 nog en een quintuple zou ik ook wel willen.

Misschien is een variomatic nog handiger.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 19 aug 2013 14:51

Ik moet er wel bijzeggen, zolang de helling niet te lang is, en zo verschillende klimmetjes achter mekaar doen is wel slopend.

daarbij, voor pakweg 2004 bestonden er nog geen compacts en ze reden ook bergop. Ik vind dat er nu wat overdreven wordt met focussen op ideale trapfrequentie en kleine verzetten.

dat ik dankzij de klikpedalen kan trekken en duwen op de pedalen tegelijk helpt bergop ook enorm.

CommanderK
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:37

CommanderK 31 aug 2013 09:28

Ik weet niet of het al eens besproken is hier, begin er nog maar eens over anders.

Rijd zelf nu een Triple, maar wil binnenkort een SRAM Force groep op de fiets monteren. Nu heb je hier tegenwoordig WiFLi voor bij SRAM.

Iemand daar ervaring mee? Als ik het zo lees alleen maar voordelen;
- Groter bereik dan bij een triple
- Lichter
- q-factor

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2013 09:35

Ken je de wet van behoud van ellende? Ooit nagedacht hoe een11-32 cassette schakelt? Eén grote gatenkaas. Op het vlakke sowieso niet mee te rijden en in de bergen is het nog een groter drama.
Laatst gewijzigd door havana op 31 aug 2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 31 aug 2013 09:45

Ik ben het niet helemaal eens met Havana, ;)
Ik heb de wifli sram compact 50-34 11-32 combi. Werkt inderdaad goed in de bergen, in nederland terug bouwen naar compact 50-38 met achter 12-25.

Ook in limburg wel goed te doen alleen laat ik mijn 38 zitten en zet alleen de cassette over.

Robert
Laatst gewijzigd door Ro_Mo op 31 aug 2013 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2013 09:54

Je hebt met Wifly met een 32 cassette helemaal geen groter bereik dan met een triple.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2013 09:55

Inderdaad, want op een triple past ook gewoon een 11-32.

Een triple heeft gewoon bepaalde voordelen, SRAM roept al jaren van niet maar dat is gewoon onzin.

Wat de beste keus is valt niet te zeggen. Voor de één is een VW Polo de ideale auto, voor de ander is een Passat geschikt en voor de derde een Renault Espace. Alles heeft z'n voor- en nadelen.

CommanderK
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:37

CommanderK 31 aug 2013 10:02

Ligt er aan als je zelf aan het knutselen gaat uiteraard.
Rijd nu met een standaard triple van Shimano, maar wil op m'n nieuwe fiets een SRAM groep hebben. Dan gaat dit verhaal wel op toch, of komt het vrijwel overeen toch?

Ben hier nog niet zo in thuis, sinds kort pas een beetje in gaan verdiepen.
Rijd uiteraard vooral in Nederland, en de bedoeling af en toe een keer Frankrijk in te gaan.

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 31 aug 2013 10:25

Een alternatief waar zelden over gesproken word is een 46/36 cross crank.
Ik ben daar zeer tevreden over.
46-12 is voor mij meer dan voldoende.
36-27 is voor mij licht genoeg voor de (Vlaamse) Ardennen. (Shimano heeft een 12-27 met een 16, campa helaas niet)

Vooral het beperkte verschil tussen 46 en 36 vind ik erg aangenaam. 50-34 vind ik te veel verschil zodat je bij het schakelen voor ook tegelijk achter moet schakelen.

Volgens mij is 46/36 een prima alternatief voor Nederlandse wegen

Plaats reactie