FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Wachten? Die kun je zelf bouwen! (of ik doe het voor je.. )Voor weinig ook nog. Ik noem dat supercompact. Wil je meer weten en foto van een van de mogelijkheden? Lees het verhaal dat je vindt via onderstaande link.
- Joppietersen
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23
Goeden,
veel hier gelezen en ik heb een idee maar graag jullie advies.
Ik trap max 270W en 200W rond omslagpunt en woog bij deze meting zo'n 67kg.
Wil volgend seizoen richting Limburg en daarnaast zou het handig zijn als de fiets ook klaar is voor wat Frankrijk/Italie (Dolomieten).
Op dit moment heb ik een voor 53-39 en een 12-25 achter.
Als ik de techdocs goed bekijk zijn achter de grootste 3 tandwielen 1 geheel en als blok vervangbaar.
Zou het handig zijn om dan voor dit soort gelegenheden een tiagra 12-28 of zelfs 12-30 te combineren met mijn 12-25 icm een compact?
Bij 12-25 combi met 12-28 zou ik krijgen:
(12 13 14 15 16 17 19) (23 25 28)
Bij 12-25 combi met 12-30 zou ik krijgen
(12 13 14 15 16 17 19) (24 27 30)
Dat wil ik dan combineren met een compact 50-34 waarbij ik de 34 voor NL vervang door een 39 samen met de 12-25 cassette.
Lijkt me te kunnen werken maar iemand hier een idee over? Voorkeur 28 of 30?
En ik zie soms ook een compact met 36. Heeft dit een voordeel tov de 34 in deze combi of zal het verschil te klein zijn?
Thnx,
veel hier gelezen en ik heb een idee maar graag jullie advies.
Ik trap max 270W en 200W rond omslagpunt en woog bij deze meting zo'n 67kg.
Wil volgend seizoen richting Limburg en daarnaast zou het handig zijn als de fiets ook klaar is voor wat Frankrijk/Italie (Dolomieten).
Op dit moment heb ik een voor 53-39 en een 12-25 achter.
Als ik de techdocs goed bekijk zijn achter de grootste 3 tandwielen 1 geheel en als blok vervangbaar.
Zou het handig zijn om dan voor dit soort gelegenheden een tiagra 12-28 of zelfs 12-30 te combineren met mijn 12-25 icm een compact?
Bij 12-25 combi met 12-28 zou ik krijgen:
(12 13 14 15 16 17 19) (23 25 28)
Bij 12-25 combi met 12-30 zou ik krijgen
(12 13 14 15 16 17 19) (24 27 30)
Dat wil ik dan combineren met een compact 50-34 waarbij ik de 34 voor NL vervang door een 39 samen met de 12-25 cassette.
Lijkt me te kunnen werken maar iemand hier een idee over? Voorkeur 28 of 30?
En ik zie soms ook een compact met 36. Heeft dit een voordeel tov de 34 in deze combi of zal het verschil te klein zijn?
Thnx,
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
het gaat erom wat je er mee doet......
Of je dubbele achterderailleur 28 en/of 30t aankan, hangt af van welke generatie die is. Een triple RD kan dat wel.
Voor het hooggebergte is mijn advies toch echt: 1. een compact crankstel 34 of 33 als kleinste en 2. een grote cassette gereed te houden. 32 of 34t is thans (kwestie van voortschrijdend inzicht) niet extreem meer. Zowel SRAM als Shimano hanteren 32t. 4 jaar geleden was het nog 27t.
Voor het hooggebergte is mijn advies toch echt: 1. een compact crankstel 34 of 33 als kleinste en 2. een grote cassette gereed te houden. 32 of 34t is thans (kwestie van voortschrijdend inzicht) niet extreem meer. Zowel SRAM als Shimano hanteren 32t. 4 jaar geleden was het nog 27t.
- Joppietersen
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23
Bedankt voor je bericht.klimmer schreef:Of je dubbele achterderailleur 28 en/of 30t aankan, hangt af van welke generatie die is.
Ik heb een ultegra 6700 korte kooi. Redt ie een 28 of 30 op een compact 50-34?
En als ik jou zo hoor dan denk ik:
- 50-39 met 12-25 voor NL vlak/licht heuvel omgeving Groesbeek/Berg&Dal/Nijmegen
- 50-34 met 12-28 (evt samengesteld met de 12-25) voor Limburg
- 50-34 met ..-32/34 met andere achter derri voor echt steile buitenlandse klims
Voor NL kan ik ook mijn 53-39 met 12-25 houden maar wil niet steeds van crankstel wisselen, hoogstens een blad.
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
het gaat erom wat je er mee doet......
De RD 6700 schakelt dat moeiteloos. Ik heb er ook een, die schakelt zelfs 34t, maar voor een deel zal dat aan de vorm en maat (29mm c/c) van de derailleurhanger liggen.
Ik weeg even veel, maar trap 270-280 W op mijn omslagpunt (FTP), in de Alpen was ik toch wel erg blij met mijn triple, ik heb de meeste lange klimmen (Croix de Fer, Sarenne) met 30-19 tot 30-24 gereden. Met een compact zou ik dus zeker voor de 30 achter gaan, de vraag is dan echter of de stap 19 naar 24 nog lekker gaat schakelen en of dat gat niet te groot is qua snelheidsverschil tussen de versnellingen. Mijn voorkeur zou dan zijn om de hele 12-30 cassette te monteren.Joppietersen schreef:Goeden,
veel hier gelezen en ik heb een idee maar graag jullie advies.
Ik trap max 270W en 200W rond omslagpunt en woog bij deze meting zo'n 67kg.
Wil volgend seizoen richting Limburg en daarnaast zou het handig zijn als de fiets ook klaar is voor wat Frankrijk/Italie (Dolomieten).
Op dit moment heb ik een voor 53-39 en een 12-25 achter.
Als ik de techdocs goed bekijk zijn achter de grootste 3 tandwielen 1 geheel en als blok vervangbaar.
Zou het handig zijn om dan voor dit soort gelegenheden een tiagra 12-28 of zelfs 12-30 te combineren met mijn 12-25 icm een compact?
Bij 12-25 combi met 12-28 zou ik krijgen:
(12 13 14 15 16 17 19) (23 25 28)
Bij 12-25 combi met 12-30 zou ik krijgen
(12 13 14 15 16 17 19) (24 27 30)
Dat wil ik dan combineren met een compact 50-34 waarbij ik de 34 voor NL vervang door een 39 samen met de 12-25 cassette.
Lijkt me te kunnen werken maar iemand hier een idee over? Voorkeur 28 of 30?
En ik zie soms ook een compact met 36. Heeft dit een voordeel tov de 34 in deze combi of zal het verschil te klein zijn?
Thnx,
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij een Tiagra cassette zit de boel volgens mij aan elkaar vast dus daar kan je niet mee gaan combineren.
Stap van 19 naar 23 is al wel erg groot en gaat echt niet vlekkeloos schakelen, naar een 24 is al helemaal niet fijn. Dan kan je veel beter de 12-28 cassette gewoon nemen zoals ie komt en dan ben je enkel de 16 kwijt, maar verloopt de cassette veel logischer en mooier.
Stap van 19 naar 23 is al wel erg groot en gaat echt niet vlekkeloos schakelen, naar een 24 is al helemaal niet fijn. Dan kan je veel beter de 12-28 cassette gewoon nemen zoals ie komt en dan ben je enkel de 16 kwijt, maar verloopt de cassette veel logischer en mooier.
Vroegâh zaten de kansjes van de goedkopere Shimano cassettes aan elkaar vast met drie smalle boutjes. Die kon je losdraaien met een inbus of desnoods uitboren. Is dat niet meer het geval nu?amclassic-fan schreef:Bij een Tiagra cassette zit de boel volgens mij aan elkaar vast dus daar kan je niet mee gaan combineren.
(...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Joppietersen
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23
Volgens de Techdocs zitten bij Tiagra alleen de kleinste 3 tandwielen los en de overige 7 zitten als 1 blok vast, dit idd itt de ultegra waarbij het juist andersom is (bovenste 3 vast, rest los).
Wat ik evt wilde (combi maken van mijn bestaande 12-25 Ultegra en een 12-28(30) Tiagra gaat dus idd niet. Losboren of zo geen idee van maar weet ook niet of dat een goed idee is.....
http://www.shimano.com/media/techdocs/c ... 750217.pdf
En een ieder hartelijk dank voor de info!
(plan gewijzigd: hier omgeving Nijmegen 53/39 met 12-25 Limburg: compact met een 28 Frankrijk/Dolomieten: mtb met een triple en noppenbanden -> wegbanden.....)
Wat ik evt wilde (combi maken van mijn bestaande 12-25 Ultegra en een 12-28(30) Tiagra gaat dus idd niet. Losboren of zo geen idee van maar weet ook niet of dat een goed idee is.....
http://www.shimano.com/media/techdocs/c ... 750217.pdf
En een ieder hartelijk dank voor de info!
(plan gewijzigd: hier omgeving Nijmegen 53/39 met 12-25 Limburg: compact met een 28 Frankrijk/Dolomieten: mtb met een triple en noppenbanden -> wegbanden.....)
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......
het gaat erom wat je er mee doet......
-
- Forum-lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
- Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen
Beste forumleden,
Ik ga deze week mijn nieuwe fiets bestellen, een Focus Cayo Evo. Nu heb ik de keus uit een compact of triple.
Zelf rijd ik nu met een triple (shim. 105) en ben daar zeer over te spreken. In de Eifel en de meeste in Limburg kom ik alle klimmen op zonder het kleine blad te hoeven gebruiken. Echter vind ik dat niet zo zwaar en ben van plan om komend jaar de Mont Ventoux te gaan beklimmen.
Ik weeg 100 kilo en ben 1.98m. Ik ben bang dat ik met een compact die berg niet opkom. Ik kan wel zeggen dat mijn conditie aardig goed is. Op het vlakke red ik makkelijk 32-33 km/u solo gedurende 2 uur.
Groet.
Ik ga deze week mijn nieuwe fiets bestellen, een Focus Cayo Evo. Nu heb ik de keus uit een compact of triple.
Zelf rijd ik nu met een triple (shim. 105) en ben daar zeer over te spreken. In de Eifel en de meeste in Limburg kom ik alle klimmen op zonder het kleine blad te hoeven gebruiken. Echter vind ik dat niet zo zwaar en ben van plan om komend jaar de Mont Ventoux te gaan beklimmen.
Ik weeg 100 kilo en ben 1.98m. Ik ben bang dat ik met een compact die berg niet opkom. Ik kan wel zeggen dat mijn conditie aardig goed is. Op het vlakke red ik makkelijk 32-33 km/u solo gedurende 2 uur.
Groet.
Ik heb dit topic - of althans het grootste deel ervan - vanavond eens doorgelezen, nu mijn gedachten ernaar uitgaan om voor komend jaar een andere fiets aan te schaffen - een stapje hoger dan mijn huidige Trek 1.2 (2010) die mij overigen wel door de TFL heeft geloodsd. Ik heb echt nog geen specifieke modellen op het oog, maar merk wel - zoals in dit topic al vaker is opgemerkt - dat het aanbod van fietsen met compact groter is dan dat met triple. Nu fiets ik met triple (52/39/30) en 11 of 12-28. Voordeel van triple ( en tegelijk nadeel van compact) is voor mij nu het niet hoeven sleutelen en het grote bereik.
Aan de andere kant vind ik dat ik nu het stadium van "vrouw kan niet sleutelen dus gaat maar naar de FM" maar eens moet verlaten, dus maar moet leren om bijv een 34 door een 39 te vervangen . Dan vervalt het eerste nadeel van compact.
Blijft over of ik met een 34 voor en idealiter 30 achter de langere klimmen, zeg 20 km+, en de steilere stukken zoals de Chambralle of Redoute nog fatsoenlijk op kom. Afgelopen zomer reed ik vrijwel alles op 30*26 en als vangnet 28 (was eerlijk gezegd op de Chambralle wel welkom).
Ik weet dat de beste manier om erachter te komen of iets werkt is om het te proberen, maar stel toch maar de vraag of iemand dit herkent en er iets zinnigs over kan zeggen.
O ja, voor wat het waard is, bij mijn eerste (en enige) inspanningstest dit jaar is een vermogen gemeten van 225 watt vlak onder het omslagpunt en 250 watt op het omslagpunt, bij 59 kg en 1.68.
Kortom, beperk ik straks mijn zoektocht naar fietsen met triple of kan ik de sprong naar compact wagen, en als het onverhoopt een miskleun blijkt te zijn, zijn er dan erg veel aanpassingen nodig om er alsnog een triple op te zetten?
PS, excuses voor mogelijk onjuiste notaties, daar ben ik nog niet helemaal in thuis, en voor typo's door het typen op een tablet
Aan de andere kant vind ik dat ik nu het stadium van "vrouw kan niet sleutelen dus gaat maar naar de FM" maar eens moet verlaten, dus maar moet leren om bijv een 34 door een 39 te vervangen . Dan vervalt het eerste nadeel van compact.
Blijft over of ik met een 34 voor en idealiter 30 achter de langere klimmen, zeg 20 km+, en de steilere stukken zoals de Chambralle of Redoute nog fatsoenlijk op kom. Afgelopen zomer reed ik vrijwel alles op 30*26 en als vangnet 28 (was eerlijk gezegd op de Chambralle wel welkom).
Ik weet dat de beste manier om erachter te komen of iets werkt is om het te proberen, maar stel toch maar de vraag of iemand dit herkent en er iets zinnigs over kan zeggen.
O ja, voor wat het waard is, bij mijn eerste (en enige) inspanningstest dit jaar is een vermogen gemeten van 225 watt vlak onder het omslagpunt en 250 watt op het omslagpunt, bij 59 kg en 1.68.
Kortom, beperk ik straks mijn zoektocht naar fietsen met triple of kan ik de sprong naar compact wagen, en als het onverhoopt een miskleun blijkt te zijn, zijn er dan erg veel aanpassingen nodig om er alsnog een triple op te zetten?
PS, excuses voor mogelijk onjuiste notaties, daar ben ik nog niet helemaal in thuis, en voor typo's door het typen op een tablet
Een niet genoemd voordeel van de triple is, dat je met kleine stapjes kunt schakelen. Ik doe je een andere suggestie, kun je ook zelf sleutelen... Monteer een 28t vooraan in plaats van de 30t (gaat niet bij DuraAce 7800 of Ultegra 6700, maar die zaten beslist niet op Trek 1.2). TA Zélito moet je hebben. Dan heb je in het zwaarste terrein zonodig de langdurige beschikking over een verzet van 28X28t, gelijk aan een compact crankstel met achter een atb cassette tot 34t. En dan moet je meer sleutelen. Voor het vlakke deel van Nederland maakt die aangepaste triple geen verschil in gebruik.
Heb je eenmaal gekozen voor een fiets met dubbel crankstel vooraan, dan is het een dure grap om over te schakelen naar een triple.
Er is niets mis met je notaties. Mogen velen een voorbeeld aan nemen.
Dit terzijde: je lijkt me een uitgelezen kandidaat voor een supercompact crankstel met 46/30t. Zie link hieronder. Met je vermogen/kg kun je met 46t bijna alles op. Helaas (nog) niet te koop op een nieuwe fiets.
Heb je eenmaal gekozen voor een fiets met dubbel crankstel vooraan, dan is het een dure grap om over te schakelen naar een triple.
Er is niets mis met je notaties. Mogen velen een voorbeeld aan nemen.
Dit terzijde: je lijkt me een uitgelezen kandidaat voor een supercompact crankstel met 46/30t. Zie link hieronder. Met je vermogen/kg kun je met 46t bijna alles op. Helaas (nog) niet te koop op een nieuwe fiets.